• Erik2258

    Odla egen njure?

    Hej, jag undrar hur det rent vetenskapligt skulle kunna gå till att odla en egen njure? Är det ens möjligt? Om man t.ex. har lite stamceller och labbutrustning (t.ex. har köpt begagnat från ett universitet) borde det väl funka?

  • Svar på tråden Odla egen njure?
  • Kerubmamman

    Nej, det går inte idagsläget. Forskning sker, men det är knappast troligt att man nån gång kommer kunna odla organ hemma.


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Erik2258
    Kerubmamman skrev 2019-03-11 16:59:59 följande:

    Nej, det går inte idagsläget. Forskning sker, men det är knappast troligt att man nån gång kommer kunna odla organ hemma.


    Ok fast om man har riktigt högteknologisk utrustning? Min lärare har forskat om detta och säger att de redan nu kan tillverka organ osv men att de inte får berätta om det för allmänheten för att läkemedelsbolagen vill tjäna pengar...
  • Anonym (Folie)
    Erik2258 skrev 2019-03-11 19:40:52 följande:

    Ok fast om man har riktigt högteknologisk utrustning? Min lärare har forskat om detta och säger att de redan nu kan tillverka organ osv men att de inte får berätta om det för allmänheten för att läkemedelsbolagen vill tjäna pengar...


    Mmm, visst. Och för att denna konspiration ska fungera så ska tusentals läkare, sköterskor, labbtekniker, ekonomiadministratörer osv hålla tyst och inte skvallra. Det låter ju jättesannolikt.

    Att ta fram metod för att odla fram nya organ är inte något som en person uppfinner och kan hålla hemligt, utan kräver stora resurser (både pengar, tid och människor). I en stor organisation finns alltid whistleblowers, så din lärare är ute och cyklar.

    Den tråkiga och sorgliga sanningen är att ingen ännu vet hur man gör. Det betyder att människor lider och dör i väntan på nya njurar och andra organ, inte för att någon vill tjäna pengar utan för att vetenskapen inte hunnit tillräckligt långt.

    Det som går att odla fram är bland annat hud, och man har även lyckats printa ny hud och benvävnad med sk bioprinters. Njurar är ett av organen som är komplexa och svåra att skapa fungerande replikor av, vissa njurcellstyper klarar man av, men ännu inte kompletta njurar.
  • Erik2258
    Anonym (Folie) skrev 2019-03-11 19:57:07 följande:
    Mmm, visst. Och för att denna konspiration ska fungera så ska tusentals läkare, sköterskor, labbtekniker, ekonomiadministratörer osv hålla tyst och inte skvallra. Det låter ju jättesannolikt.

    Att ta fram metod för att odla fram nya organ är inte något som en person uppfinner och kan hålla hemligt, utan kräver stora resurser (både pengar, tid och människor). I en stor organisation finns alltid whistleblowers, så din lärare är ute och cyklar.

    Den tråkiga och sorgliga sanningen är att ingen ännu vet hur man gör. Det betyder att människor lider och dör i väntan på nya njurar och andra organ, inte för att någon vill tjäna pengar utan för att vetenskapen inte hunnit tillräckligt långt.

    Det som går att odla fram är bland annat hud, och man har även lyckats printa ny hud och benvävnad med sk bioprinters. Njurar är ett av organen som är komplexa och svåra att skapa fungerande replikor av, vissa njurcellstyper klarar man av, men ännu inte kompletta njurar.
    Fast det är ju inte alla läkare och sånt som vet om att det funkar, är tydligen bara ett universitet i världen som har kommit på hur man gör och det är ganska privat så det är nästan ingen som vet om det, alla som gör det har tystnadsplikt.
    Min lärare har 3D-printat både en lever och en näsa så varför skulle det inte gå med en njure...
  • Anonym (Folie)

    Har din lärare 3d-printat en fungerande mänsklig lever och näsa? Seriöst? Vilket forskningsteam tillhör denna lärarw?

  • Erik2258
    Anonym (Folie) skrev 2019-03-11 20:32:16 följande:

    Har din lärare 3d-printat en fungerande mänsklig lever och näsa? Seriöst? Vilket forskningsteam tillhör denna lärarw?


    Ja, det har han.. Han är ju lärare på heltid nu så forskar inte längre men jag lovar dig att det är sant, annars har han ljugit för mig och han gör inte sånt
  • Anonym (Folie)
    Erik2258 skrev 2019-03-11 20:38:23 följande:

    Ja, det har han.. Han är ju lärare på heltid nu så forskar inte längre men jag lovar dig att det är sant, annars har han ljugit för mig och han gör inte sånt


    Har han publicerat något du kan länka till? Hur länge sedan slutade han forska, och varför?

    I dagsläget finns planer på att transplantera printad levervävnad inom några år, men då endast i små bitar. Att någon vid sidan om detta lyckats printa en hel, fungerande mänsklig lever låter som anledning till ett nobelpris i medicin.

    Jag tror att din lärare klart överdriver sina insatser inom bioprinting.
  • Erik2258
    Anonym (Folie) skrev 2019-03-11 21:02:02 följande:
    Har han publicerat något du kan länka till? Hur länge sedan slutade han forska, och varför?

    I dagsläget finns planer på att transplantera printad levervävnad inom några år, men då endast i små bitar. Att någon vid sidan om detta lyckats printa en hel, fungerande mänsklig lever låter som anledning till ett nobelpris i medicin.

    Jag tror att din lärare klart överdriver sina insatser inom bioprinting.

    Men vadå tror du att jag kommer hänga ut honom på familjeliv? Han är ju min kompis, plus att om du vet vem han är så kan du ju typ komma till min skola och söka upp mig... Sen har han ju inte publicerat nånting om just den forskningen eftersom han INTE FICK DET, hade han gjort det så hade det ju inte varit hemligt... Han slutade forska för han var trött på att bli förtryckt av läkemedelsföretagen och för att han tycker det är roligt att lära ut saker. Sen så hoppas han väl att hans elever ska kunna gå vidare och göra det han inte fick göra inom det forskningsområdet. 

    Som sagt, är ju ingen som vet att de har gjort det så det är klart de inte har fått nobelpriset. Suck.

    Fast som jag sa innan så skulle det betyda att han har ljugit för mig och han skulle bara inte göra något sånt, han är typ en av mina bästa vänner. Menar du alltså att jag inte skulle känna honom tillräckligt väl för att veta om han ljuger eller inte? 

    Sen så kan man ju fundera på vilka motiv du har för att komma här och spy falskheter på mina vetenskapligt underbyggda frågor och hypoteser, du kanske jobbar för något storföretag som bara är ute efter att tjäna pengar på människors olycka?

  • Anonym (Hahaha)

    Det är din lärare och Macchiarini som är framstående inom detta med organodling då.......

  • Erik2258
    Anonym (Hahaha) skrev 2019-03-11 21:27:47 följande:

    Det är din lärare och Macchiarini som är framstående inom detta med organodling då.......


    Vad har Macchiarini med saken att göra? Han är ju en riktig skojare, min lärare har faktiskt åstadkommit riktiga framsteg. Jag har träffat flera av hans patienter som lever med tillverkade levrar flera år efter transplantationen, de mår hur bra som helst.
Svar på tråden Odla egen njure?