• Ilseli

    Har jag ingen äggstock?

    Hej alla,

    Jag gjorde ett VUL för två veckorsedan där de då hittade en misstänkt tvillingcysta samt inget spår utav en äggstock...de trodde då att cystan eventuellt förstört äggstocken och jag fick remiss till kvinnokliniken för vidare utredning (detta kan ju dock ta flera månader.)

    Idag ringde jag gyn i ett helt annan stad då jag låg inne där för ca 10 år sedan och i de journalanteckningarna står det att de inte ser någon äggstock på vänstra sidan (där det nu är en stor cysta)  VARFÖR undersökte de inte detta vidare för 10 år sedan??? Kan jag vara född med bara en äggstock??

  • Svar på tråden Har jag ingen äggstock?
  • Clemmentina
    Ilseli skrev 2019-03-12 14:08:53 följande:

    Hej alla,

    Jag gjorde ett VUL för två veckorsedan där de då hittade en misstänkt tvillingcysta samt inget spår utav en äggstock...de trodde då att cystan eventuellt förstört äggstocken och jag fick remiss till kvinnokliniken för vidare utredning (detta kan ju dock ta flera månader.)

    Idag ringde jag gyn i ett helt annan stad då jag låg inne där för ca 10 år sedan och i de journalanteckningarna står det att de inte ser någon äggstock på vänstra sidan (där det nu är en stor cysta)  VARFÖR undersökte de inte detta vidare för 10 år sedan??? Kan jag vara född med bara en äggstock??


    Det är helt omöjligt att veta om du är född med bara en äggstock eller om den blivit förstörd av tex cystan. Mycket märkligt dock att du inte blev informerad om det för 10 år sedan.

    Men det är ingen fara att bara ha en äggstock. Kroppen är finurlig och klarar sig med en. Den som finns kvar tar över. Jag har en bekant som bara har en äggstock och hennes kropp har fungerat normalt och hon har fött två barn.
  • UndrandeSökare
    Ilseli skrev 2019-03-12 14:08:53 följande:

    Hej alla,

    Jag gjorde ett VUL för två veckorsedan där de då hittade en misstänkt tvillingcysta samt inget spår utav en äggstock...de trodde då att cystan eventuellt förstört äggstocken och jag fick remiss till kvinnokliniken för vidare utredning (detta kan ju dock ta flera månader.)

    Idag ringde jag gyn i ett helt annan stad då jag låg inne där för ca 10 år sedan och i de journalanteckningarna står det att de inte ser någon äggstock på vänstra sidan (där det nu är en stor cysta)  VARFÖR undersökte de inte detta vidare för 10 år sedan??? Kan jag vara född med bara en äggstock??


    Den kan vara dold bakom livmodern också, och det kan vara därför de inte hittar den andra äggstocken.
Svar på tråden Har jag ingen äggstock?