• Äldre 13 Mar 03:48
    334 visningar
    13 svar
    13
    334

    jämställdhet på jobbet

    Hej är en 39 årig kille som tänkte gå igenom min syn på jämställdheten.

    Jag jobbar i en stålindustri där vi smälter och tillverkar stål. Vi jobbar 5 skift och är 11 personer på varje skiftlag. vi har gjutare,kranförare,dumpersförare, smältare och anläggare och lite övrig personal.

    Vi är cirka 60 procent män och 40 procent kvinnor som jobbar där. Det är allt från män upp till 60 och ner till 20 år. Sen kvinnor åxå mellan 20 och 60 år.

    Våran arbetsplats funkar perfekt. vi har i dagsläget vad jag vet iaf inga trakasserier, mobbning eller orättvisa. jag har jobbat där i 15 år och har märkt och även jobbat för att det ska bli perfekt flyt där alla ska trivas och må bra.

    Jag tänkte ta upp 2 olika scenarior av jämställdhetspolitik där jag främst ska beröra en punkt jag stör mig på.

    Vi har ju nummer 1 men den är åxå väldebbaterad redan i medier och det är ju klassikern där män och killar tänker lite sexistiskt om tjejer på arbetsplatsen kanske tafsar och kallar dom för nått olämpligt och kanske tycker att inte kan väl tjejer köra ett stort fordon.

    Detta vill jag påstå är helt borta från vår arbetsplats nu och det glädjer mig.

    Dock fanns dom problemen för typ 10 år sen. men det var dom äldre gubbarna mellan 50 och 65 som höll på så. Inte alla absolut inte men det fanns dom som var så och sen dom gått i pension finns ej detta bekymmer längre. I dagens läge är dom som är runt 60 bättre då dom hänger med bättre och fattar att tjejer är minst lika bra och dom ha lärt sig hyfs och trakasserier finns ej längre. Bland yngre män har det aldrig varit ett problem utan vi hälsar och pratar med alla.

    Nu ska jag beröra punkt 2 och den här har åxå förekommit tidigare på vår arbetsplats men inte längre tack och lov.

    Jag kallar den här punkten för Lilla Gumman principen.

    Det innebär att män och killar försöker överdrivet att vara gentlemän och nästan överbeskyddande. Dom har ofta egna döttrar hemma och blir nästan som en pappa till dom yngsta tjejerna vi har på arbetsplatsen. Dom är ofta nästan lite malliga och häftiga för att dom tycker att -Va fan jag trakasserar inte tjejer jag är ordentlig karl jag . Så kan dom säga och inte sällan pratar dom högt om att dom hatar profiler och våldtäktsmän för att tjejerna ska få höra att karlarna är så himla reko.

    Sen om en tjej exempelvis är gjutare eller kranförare kommer ofta dessa män ut till dom på arbetsgolvet och säger gå upp i matsalen och vila du,inte ska väl du LILLA GUMMAN behöva och jobba så hårt, i detta fall tycker dom att dom är så himla snälla mot dom.

    Våran arbetsplats hade förr inslag av bägge mina punkter jag berörde men nu finns ej problemet vad vi ser längre.

    Det där med överbeskyddande i punkt 2 och t.ex gå ner och göra en tjejs arbete och nästan jobba dubbelt bara för att avlasta dom.

    Min syn på det hela är att detta i punkt 2 är att förminska kvinnorna och liksom gulla med dom och liksom ej räkna in dom i processen fullt ut.

    Män och kvinnor ,killar och tjejer ska göra precis samma jobb, tjejerna ska köra dom största maskinerna liksom killarna och göra samma jobb så tycker jag.

    Dit har vi kommit på vår arbetsplats, vi har samma löner,vi gör samma jobb. både maskiner och tunga murarjobb och gjutning utförs av både män och kvinnor utan konstigheter och förtryck och förminskning av någon.

    Självklart byter vi av varann och hjälper varann och om någon jobbat länge byter vi av den så den får vila ett tag. Men det är inte könsrelaterat.

    Vi hjälper varann vi pratar vi skämtar åxå om allt och ser alltid till så det håller en nivå så ingen person tar nått personligt. Vi ger och tar men med respekt. mobbning är nolltolerans som gäller. Och vi har åxå på senare tid fått in 3 invandrare från Irak och Syrien som jobbar hos oss. En tjej och 2 killar. Lika där. Full respekt och ingen rasism tillåter vi.

    Detta tror jag åxå varit ett problem för de äldre som pensionerats.

    .

    Jämställdhet är stort och viktigt. Och jag är stolt över att vår arbetsplats är så fint fungerande idag utan problemen i punkt 1 och 2.

  • Svar på tråden jämställdhet på jobbet
  • Äldre 13 Mar 04:33
    #1
    +1

    Jo, men hur många funktionsnedsatta, homosexuella transvestiter som sitter i rullstol har ni på arbetsplatsen? Och hur behandlas dessa? Om svaret är nej på båda frågorna, då har ni en lång väg att gå när det gäller allas lika värde, och lixom inget att vara stolta över...tvärtom t.om.

  • Äldre 13 Mar 06:57
    #2
    Dr Nail skrev 2019-03-13 04:33:18 följande:
    Jo, men hur många funktionsnedsatta, homosexuella transvestiter som sitter i rullstol har ni på arbetsplatsen? Och hur behandlas dessa? Om svaret är nej på båda frågorna, då har ni en lång väg att gå när det gäller allas lika värde, och lixom inget att vara stolta över...tvärtom t.om.
    Tummen upp!
  • Äldre 13 Mar 09:40
    #3
    -1

    Så ni två ovan tycker alltså att man ska handikappsanpassa sveriges stålindustri? För att någon kanske vill jobba inom det yrket? Hur?

    Sen för övrigt så är det väl ingen som säger att en homosexuell transa inte får jobba där? Sen att personen kanske inte är socialt accepterad i lunchrummet är knappast alla andras fel. Man kan ju inte tvinga någon att acceptera allt och alla?

    Det vore ju kommunism.

  • Äldre 13 Mar 09:47
    #4

    Det är väl jättebra att det utvecklats på din arbetsplats och att du tar upp detta, ett viktigt ämne.

    Varför måste andra slänga in så tråkiga kommentarer? Tråkforum nr 1

  • Äldre 13 Mar 10:25
    #5
    Snöpula skrev 2019-03-13 09:40:26 följande:

    Så ni två ovan tycker alltså att man ska handikappsanpassa sveriges stålindustri? För att någon kanske vill jobba inom det yrket? Hur?

    Sen för övrigt så är det väl ingen som säger att en homosexuell transa inte får jobba där? Sen att personen kanske inte är socialt accepterad i lunchrummet är knappast alla andras fel. Man kan ju inte tvinga någon att acceptera allt och alla?

    Det vore ju kommunism.


    Helt otroligt att det faktiskt finns personer som på allvar helt saknar ett sinne för humor.
  • Äldre 13 Mar 11:03
    #6
    Snöpula skrev 2019-03-13 09:40:26 följande:

    Så ni två ovan tycker alltså att man ska handikappsanpassa sveriges stålindustri? För att någon kanske vill jobba inom det yrket? Hur?

    Sen för övrigt så är det väl ingen som säger att en homosexuell transa inte får jobba där? Sen att personen kanske inte är socialt accepterad i lunchrummet är knappast alla andras fel. Man kan ju inte tvinga någon att acceptera allt och alla?

    Det vore ju kommunism.


    Det finns massor av exempel på att handikappade diskrimineras, att exempelvis en person i rullstol inte får jobb som receptionist eller att en blind inte får jobb som telefonförsäljare eller liknande, dvs handikappade får inte ens de jobb där deras handikapp inte är ett hinder!!!
  • Äldre 13 Mar 11:04
    #7

    Bra TS, fast såvida du inte tittar i dina kollegors lönekuvert vet du inte om det finns löneskillnader och sexuella trakasserier sker i det fördolda så det kan du inte se.

  • Äldre 13 Mar 12:12
    #8
    K Kalle skrev 2019-03-13 11:03:43 följande:

    Det finns massor av exempel på att handikappade diskrimineras, att exempelvis en person i rullstol inte får jobb som receptionist eller att en blind inte får jobb som telefonförsäljare eller liknande, dvs handikappade får inte ens de jobb där deras handikapp inte är ett hinder!!!


    Det är inget jag tvivlar på! Tråkigt att det sker men det är bara att söka ett annat jobb.

    Sen kan man väl inte gå runt och anta att det finns löneskillnader och sexuella trakasserier på jobbet?
  • Äldre 13 Mar 12:43
    #9
    Snöpula skrev 2019-03-13 12:12:03 följande:
    Det är inget jag tvivlar på! Tråkigt att det sker men det är bara att söka ett annat jobb.

    Sen kan man väl inte gå runt och anta att det finns löneskillnader och sexuella trakasserier på jobbet?
    1) Hjälper inte att söka andra jobb eftersom i stort sett alla arbetsgivare diskriminerar handikappade

    2) Sexuella trakasserier är så vanligt att vi borde anta att det förekommer på alla arbetsplatser
  • Äldre 13 Mar 15:05
    #10
    Dr Nail skrev 2019-03-13 04:33:18 följande:

    Jo, men hur många funktionsnedsatta, homosexuella transvestiter som sitter i rullstol har ni på arbetsplatsen? Och hur behandlas dessa? Om svaret är nej på båda frågorna, då har ni en lång väg att gå när det gäller allas lika värde, och lixom inget att vara stolta över...tvärtom t.om.


    Dr Nail skrev 2019-03-13 04:33:18 följande:

    Jo, men hur många funktionsnedsatta, homosexuella transvestiter som sitter i rullstol har ni på arbetsplatsen? Och hur behandlas dessa? Om svaret är nej på båda frågorna, då har ni en lång väg att gå när det gäller allas lika värde, och lixom inget att vara stolta över...tvärtom t.om.


    Dr Nail skrev 2019-03-13 04:33:18 följande:

    Jo, men hur många funktionsnedsatta, homosexuella transvestiter som sitter i rullstol har ni på arbetsplatsen? Och hur behandlas dessa? Om svaret är nej på båda frågorna, då har ni en lång väg att gå när det gäller allas lika värde, och lixom inget att vara stolta över...tvärtom t.om.


    När det gäller homosexuella så det här vi ett 5 tal som är ,en del även gifta av dessa och det här det aldrig gjorts nått väsen av. Det måste väl vara fullt respekterat 2019. Jag tycker man ska vara lagd åt det hållet som är bäst för en själv. Är det att vara hetero, homo eller transvestit så lär man följa sitt hjärta och göra det som känns rätt för en själv. Det tycker jag, sen håller jag med om att förr fanns negativa åsikter om dessa grupper tyvärr men man får backa många år sen vi hade sådana fördomar. sånt måste bekämpas.

    Sen att vi inte har någon som sitter i rullstol det är väl bekymmersamt. Men dom skulle utan problem kunna ha vissa av jobben där framförallt i manöverrum. Att ha rullstol i gjuthallen som ofta ser ut som en krigszon skulle kräva nya företag som tillverkar specialrullstolar.

    Inga problem för mig men nu är jag ingen chef eller VD utan bara en av arbetarna och mer än förslag till ledningsgruppen kan inte jag göra.

    Tanken med artikeln var främst de 2 punkter jag tog upp. Sen är det helt klart för jävligt att invandrare och handikappade och transvestiter ute i samhället hånas och diskrimineras fortfarande.
  • Äldre 13 Mar 15:24
    #11
    Dr Nail skrev 2019-03-13 04:33:18 följande:

    Jo, men hur många funktionsnedsatta, homosexuella transvestiter som sitter i rullstol har ni på arbetsplatsen? Och hur behandlas dessa? Om svaret är nej på båda frågorna, då har ni en lång väg att gå när det gäller allas lika värde, och lixom inget att vara stolta över...tvärtom t.om.


    Dr Nail skrev 2019-03-13 04:33:18 följande:

    Jo, men hur många funktionsnedsatta, homosexuella transvestiter som sitter i rullstol har ni på arbetsplatsen? Och hur behandlas dessa? Om svaret är nej på båda frågorna, då har ni en lång väg att gå när det gäller allas lika värde, och lixom inget att vara stolta över...tvärtom t.om.


    Dr Nail skrev 2019-03-13 04:33:18 följande:

    Jo, men hur många funktionsnedsatta, homosexuella transvestiter som sitter i rullstol har ni på arbetsplatsen? Och hur behandlas dessa? Om svaret är nej på båda frågorna, då har ni en lång väg att gå när det gäller allas lika värde, och lixom inget att vara stolta över...tvärtom t.om.


    När det gäller homosexuella så det här vi ett 5 tal som är ,en del även gifta av dessa och det här det aldrig gjorts nått väsen av. Det måste väl vara fullt respekterat 2019. Jag tycker man ska vara lagd åt det hållet som är bäst för en själv. Är det att vara hetero, homo eller transvestit så lär man följa sitt hjärta och göra det som känns rätt för en själv. Det tycker jag, sen håller jag med om att förr fanns negativa åsikter om dessa grupper tyvärr men man får backa många år sen vi hade sådana fördomar. sånt måste bekämpas.

    Sen att vi inte har någon som sitter i rullstol det är väl bekymmersamt. Men dom skulle utan problem kunna ha vissa av jobben där framförallt i manöverrum. Att ha rullstol i gjuthallen som ofta ser ut som en krigszon skulle kräva nya företag som tillverkar specialrullstolar.

    Inga problem för mig men nu är jag ingen chef eller VD utan bara en av arbetarna och mer än förslag till ledningsgruppen kan inte jag göra.

    Tanken med artikeln var främst de 2 punkter jag tog upp. Sen är det helt klart för jävligt att invandrare och handikappade och transvestiter ute i samhället hånas och diskrimineras fortfarande.
    K Kalle skrev 2019-03-13 11:04:44 följande:

    Bra TS, fast såvida du inte tittar i dina kollegors lönekuvert vet du inte om det finns löneskillnader och sexuella trakasserier sker i det fördolda så det kan du inte se.


    Vi har på fikaraster på allas godkännande för de som vill haft med våra lönekuvert och skickat runt dom mellan varann och jämfört ingångslöner,löner efter 2 år,löner efter 10 år os.v. Detta vet ledningen om och det här har ju satt press på dom att inte sätta ojämna löner. Inte många var ointresserade av att jämföra lönerna. Detta gör vi efter varje ny löneförhandling. Dock frivilligt. Saker och ting kan självklart ske i det dolda, men upptäcks det blir det liv i luckan. dessutom har vi sagt åt alla oavsett kön att säg till ledningen eller en kollega om ni utsatts för nått så kan vi ta upp det. Alltid ger det nån effekt ia.f.
  • Oschla­ka
    Äldre 20 Mar 16:27
    #12

    Skönt att det funkar hos er

  • Tue 30 Apr 2019 15:13
    #13
    Dr Nail skrev 2019-03-13 04:33:18 följande:

    Jo, men hur många funktionsnedsatta, homosexuella transvestiter som sitter i rullstol har ni på arbetsplatsen? Och hur behandlas dessa? Om svaret är nej på båda frågorna, då har ni en lång väg att gå när det gäller allas lika värde, och lixom inget att vara stolta över...tvärtom t.om.


    Doktorn du har långt kvar med din kravlista, den känns lite -90 tal
    Så här ser den ut idag 2019:

    Afrosvensk, muslimsk transperson med funktionsnedsättning


Svar på tråden jämställdhet på jobbet