• Anonym (Ledsen mamma)

    Inga pengar till vår sons födelsedag

    På måndag fyller min son två år. Vi har just nu inga pengar till att ordna ett kalas åt honom. Hans pappa har precis fått jobb och lönen kommer inte förrän nästa månad den 25:e. För fyra veckor sedan föddes vår andra son och jag har ansökt om föräldrapenning men den dröjer. Har pratat med försäkringskassan och bett om skyndsam handläggning då min son fyller år, detta skulle dom anteckna sa dom men inget händer. Jag o barnens papppa har ingen att fråga om lån då vi båda har en komplicerad relation till våra familjer. Vad ska jag göra? Jag är så otroligt ledsen och vet inte vart jag ska vända mig. Har ni några tips på hur jag kan lösa den här situationen?

  • Svar på tråden Inga pengar till vår sons födelsedag
  • caveat emptor

    Har ni inte mat för dagen? Annars ser jag inga problem. Din son fyller två (!) år. Fira när och om ni har råd.

  • Anonym (Ledsen mamma)
    caveat emptor skrev 2019-03-14 08:18:17 följande:

    Har ni inte mat för dagen? Annars ser jag inga problem. Din son fyller två (!) år. Fira när och om ni har råd.


    Så säger min sambo också. Vi har mat till både oss o barnen. Jag kanske överdriver och behöver inte vara ledsen? Jag mår jättedåligt över detta.
  • Anonym (V)

    Han är så liten - han kommer inte fara illa av att ni firar en annan dag lite senare. Lägg bort det dåliga samvetet och gör det bästa av de förutsättningar ni har.

  • legomum

    Jag förstår känslan. Klart man vill fira när barnet fyller år, inte veckor eller månader senare.

    Men som i inlägg #1 får man antingen planera i förväg om det kostar eller senarelägga ett kalas.

    Tur i oturen så är barnet bara två år och har ingen koll på dagarna. Ni kan utan att barnet blir ledset lägga ett kalas i april eller maj (eller inte alls)

    Ni är inte de enda som fått göra så, jag kan bli den förste som säger att jag har fått skjuta på kul saker (inte bara kalas) pga ekonomi

  • sextiotalist

    Vet du, din två-åring kommer inte ens bry sig, såvida ni inte skapar förväntningar. Vilka skulle ni bjuda i så fall? Kan ni inte be dom att ta med sig lite som knytis?

  • Anonym (Malin)

    TS, kanske kan ni göra dagen speciell på andra sätt än sådant ni behöver köpa. Koka choklad och ta med ut i pulkabacken/lekparken/skogen. Gå till biblioteket och låna böcker som sedan läses med en fruktstund. Stansa ut figursmörgåsar med pepparkaksformar. Grädda pannkakor till middag... Det finns säkert många saker som er pojke skulle tycka var supermysigt och som skulle göra dagen speciell för honom och er.

    Kolla i skåpen, kanske har ni någon ballong eller såpbubblor som ni kan förgylla dagen med, eller någon bortglömd leksak som går att slå in. Tänd två ljus och låt honom försöka blåsa ut (behöver ju inte vara tårtljus).

    Om du tror att ni kanske ändå snart får FP-utbetalningen så kanske ni kan åka till leksaksaffären och låta honom välja en liten sak när barnbidraget kommer.

    Hoppas att ni får en fin dag på måndag och att du kan släppa oron!

  • Pope Joan II
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2019-03-14 08:22:26 följande:
    Så säger min sambo också. Vi har mat till både oss o barnen. Jag kanske överdriver och behöver inte vara ledsen? Jag mår jättedåligt över detta.
    Ja, det låter hemskt jobbigt att vara utan pengar, så det förstår jag att du känner panik över. Men att vara utan pengar till ett firande av en 2-åring tycker jag verkligen inte att du behöver vara ledsen över. Fira vid senare tillfälle. 
  • John22

    Det är en 2-åring... Det är i klass med att oroa sig över att inte ha pengar till hundens födelsedag.

  • Anonym (Faktura)

    Eller så får du helt enkelt beställa på faktura, men det är väl i senaste laget nu.

    Gå till parken och grilla/ät picknick eller liknande, så behöver du inte känna att ni inte gjort något och tvååringen blir säkert helnöjd med dagen!

Svar på tråden Inga pengar till vår sons födelsedag