• Äldre 17 Mar 14:42
    1366 visningar
    16 svar
    16
    1366

    Snurrig av regler för bagage, kan någon hjälpa mig?

    Vi tänker boka vår drömresa till USA men har tidigare bara flugit charter. Vi tror vi fått kläm på reglerna kring bagaget men är inte helt säkra.

    Vi flyger från Sverige med KLM och mellanlandar i Amsterdam där vi fortsätter med KLM (annat plan dock) och landar därefter i Boston och ska sen byta plan och bolag till Delta.

    Vad händer med vårt incheckade bagage?

    Jag tror jag fattat det för att från Sverige till Amsterdam och från Amsterdam tlll Boston så bara åker bagaget med men osäker på om vi behöver göra något där?

    I Boston där vi byter bolag behöver vi då plocka ut bagaget och checka in det?

    Räcker två timmar för att klara det?

  • Svar på tråden Snurrig av regler för bagage, kan någon hjälpa mig?
  • Äldre 17 Mar 16:50
    #4

    Vi köper hela resan via KLM och det är där jag blir förvirrad eftersom det är två bolag inblandade.

    Och att det bara är 2 timmar mellan planen i USA. Jag har inte direkt fått grepp om vad som förväntas när vi landar i USA på första stället.

  • Äldre 17 Mar 16:59
    #6

    Det verkar som både KLM och air france (tittat på fler resor nu) anser att två timmar på första destinationen i USA ska räcka för arr plocka ut bagage, gå genom immigrations och customs, få in bagaget i systemet samt hinna hitta och boarda nästa plan.

    Jag kanske är onödigt orolig men tycker två timmar är kort tid. Har hänt på charter att vi behövt vänta mer än det på väskorna

  • Äldre 17 Mar 17:16
    #8

    Tack sysop!

    Då hoppas vi helt enkelt att två timmar är bra eftersom det är vad vi får. Det är i alla fall lite klarare nu. :)

  • Äldre 17 Mar 18:08
    #11

    Tack igen sysop för alla tips!

    Vi kan ha hittat ett flyg som gör att vi slipper bytet i USA. Lite dyrare, flygplatsen i Sverige är betydligt längre bort vilket gör att när vi landar i Sverige igen har vi 6-7 timmars resande med bil innan vi är hemma.

    Men det kan det vara värt att slippa krånglet i USA. Dessutom kommer vi fram till slutdestinationen vid en bättre tid på kvällen.

    Men resväskorna är bra tips! Brukar ha ett enklare ombyte i handbagaget med så man i alla fall har ett par rena trosor att byta till utan att behöva leta upp en butik ;)

  • Äldre 17 Mar 18:35
    #16

    Smart tänkt med sim-kortet!

    Ska absolut kolla upp. Vi måste ändå åka till något varuhus då vip panerar att hyra lägenhet och kan behöva ha lite frukost och snacks.

    Hyrbil med GPS är ett krav för oss att ta oss runt.

    Adapter har vi redan checkat av.

    Väskorna hade jag inte tänkt på men tummen upp på att lägga en lapp med namn och adress.

    Det är mycket att tänka på när man bara åkt charter innan. Men det är der helt klart värt!

Svar på tråden Snurrig av regler för bagage, kan någon hjälpa mig?