• ALM82

    Hur lägger jag upp träningen?

    Hej alla!

    Jag vill börja träna igen efter ett långt uppehåll med graviditet och föräldraledighet.
    Jag skulle vilja bli starkare i kroppen samt bygga upp kondisen igen och gå ner lite i vikt. 

    Jag funderar på att gå på gym en timme om dagen 4 dagar i veckan till att börja med. Jag måste gå på lunchen p.g.a familjepussel, därav inga långa sessioner. 

    Jag tänkte mig en halvtimmes konditionsträning och en halvtimmes styrketräning. Hur tycker ni att jag ska lägga upp det?  Konditionsträningen har jag ganska stor koll på då jag tränade och sprang ett maraton för två år sen.
    Men angående styrketräningen; tycker ni att jag ska göra lite av varje eller köra t.ex armar en dag, ben en annan o.s.v?

    Jag är 165 cm lång och väger ca 67 kg, skulle vilja gå ner till ungefär 60 kg så det är inte någon jättestor viktnedgång det handlar om.

  • Svar på tråden Hur lägger jag upp träningen?
  • Tonårsmamman1

    Om du bara styrketräna i 30 minuter tycker jag att du ska dela upp det, benpass en dag, överkropp en annan dag.

    När det gäller konditionen, tycker jag att intervaller är effektiva, om man bara har en halvtimma, varvat med vanliga konditionspass.

  • ALM82
    Tonårsmamman1 skrev 2019-03-19 09:56:36 följande:

    Om du bara styrketräna i 30 minuter tycker jag att du ska dela upp det, benpass en dag, överkropp en annan dag.

    När det gäller konditionen, tycker jag att intervaller är effektiva, om man bara har en halvtimma, varvat med vanliga konditionspass.


    Tack, det var det jag tänkte också. Ja, intervaller är bra och bygger upp kondisen snabbt! :)
Svar på tråden Hur lägger jag upp träningen?