• Emmaaaaaa

    Frågor gällande betyg

    Jag har några frågor gällande betyg:

    - om det står att det krävs ex Matematik B för att söka till ett program, vad innebär det? Jag har läst matte 1a och 2a. Läser man 3b sen för att få matematik B? eller måste jag läsa 2b och 2c?

    "Grundläggande behörighet + Matematik B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. "

    - samma fråga kring samhällskunskap A. Jag har läst sam 1a1. Ska jag läsa till 1a2 och 1b då?

    Hoppas ni förstår mina frågor

  • Svar på tråden Frågor gällande betyg
  • Ms H

    ?Matematik B? är i det gamla kurssystemet, före ändringen 2011. I behörighetskraven anges både det gamla och det nya, endast det nya gäller för dig. Troligtvis står det matematik 2a/2b/2c, då är du behörig.

  • Ms H

    ?Matematik B? är i det gamla kurssystemet, före ändringen 2011. I behörighetskraven anges både det gamla och det nya, endast det nya gäller för dig.

    I matematik uppfyller du alltså behörigheten om du läst 2a och har minst E i kursen.

    På samhällskunskap behöver du komplettera med 1a2 om du endast har läst 1a1.

  • Ms H
    Ms H skrev 2019-03-19 12:17:49 följande:

    ?Matematik B? är i det gamla kurssystemet, före ändringen 2011. I behörighetskraven anges både det gamla och det nya, endast det nya gäller för dig. Troligtvis står det matematik 2a/2b/2c, då är du behörig.


    Bortse från detta, min uppkoppling är så dålig att delar av din TS inte syntes från början.
  • Anonym (confy)

    Har du möjlighet att kopiera direkt från var du läser detta? Alltså hela texten inte bara meningen. Eller skicka en länk. För du förklarar lite tokigt. 

    Läser du ett program där du måste ha matematik inriktning B och både 1b och 2b är det just dom kurserna du måste ta. Räknas inte med 1a eller 2a då dom är för spår A och täcker andra saker. Så det finns tre spår, A(yrkesprogram), B(t.ex. samhäll) och C(t.ex. naturvetenskap). Du läser alltså inte t.ex. 2b och 2c utan du följer samma spår upp.

    Samma sak med samhällskunskap, det ska stå tydligt om du måste ha samhällskunskap 1b eller om du kan ta 1a1. För yrkesexamen brukar det vara 1a1 och för högskoleförberedande examen brukar det vara 1b.

  • Ms H
    Anonym (confy) skrev 2019-03-19 12:45:21 följande:

    Har du möjlighet att kopiera direkt från var du läser detta? Alltså hela texten inte bara meningen. Eller skicka en länk. För du förklarar lite tokigt. 

    Läser du ett program där du måste ha matematik inriktning B och både 1b och 2b är det just dom kurserna du måste ta. Räknas inte med 1a eller 2a då dom är för spår A och täcker andra saker. Så det finns tre spår, A(yrkesprogram), B(t.ex. samhäll) och C(t.ex. naturvetenskap). Du läser alltså inte t.ex. 2b och 2c utan du följer samma spår upp.

    Samma sak med samhällskunskap, det ska stå tydligt om du måste ha samhällskunskap 1b eller om du kan ta 1a1. För yrkesexamen brukar det vara 1a1 och för högskoleförberedande examen brukar det vara 1b.


    Det står ?Matematik 2a/2b/2c? i texten som TS kopierat, det innebär att man ska ha en av dem.

    Samhälle 1a1 ihop med samhälle 1a2 är samma behörighet som Samhälle 1b.
  • Emmaaaaaa

    Tack nu har jag fått mer klarhet i det hela. Jag har nämligen gått ett yrkesprogram på gymnasiet å vill gå socionom nu, alltså läser jag till lite kurser så jag kan söka in. Alltså när det står 2a/2b/2c så betyder det att jag måste läst något av dem och inte allihoppa. Och att det första alternativet är i det gamla systemet, och jag som läst efter 2011 ska följa alternativ nr 2

  • Ms H
    Emmaaaaaa skrev 2019-03-19 16:29:28 följande:

    Tack nu har jag fått mer klarhet i det hela. Jag har nämligen gått ett yrkesprogram på gymnasiet å vill gå socionom nu, alltså läser jag till lite kurser så jag kan söka in. Alltså när det står 2a/2b/2c så betyder det att jag måste läst något av dem och inte allihoppa. Och att det första alternativet är i det gamla systemet, och jag som läst efter 2011 ska följa alternativ nr 2


    Precis! Förutom på samhällskunskap, där det står ett plustecken mellan 1a1 och 1a2, då måste man ha båda (eller 1b istället).
Svar på tråden Frågor gällande betyg