• Äldre 19 Mar 23:20
    1567 visningar
    11 svar
    11
    1567

    Köpa eller hyra som studerande

    Hejsan!
    Jag är 17 år, fyller 18 detta år. Har sedan länge börjat planera livet efter studenten och har som plan att studera i hemstaden. treårigt program.
    Tänkte studera direkt efter studenten då. Är väldigt kluven med vars jag ska bo under mina studieår. Lite tidigt ute men försöker planera och samtidigt försöka spara lite pengar inför detta :)

    Vad är egentligen bäst, köpa lägenhet eller hyra som student?

    Hyra - Här har vi iallafall bostadsgaranti via högskolan så man kan få studentlägenhet inom två veckor osv. Enkelt och bra och slipper ta massa lån. Annars relativt svårt att få tag på hyreslägenheter via privatpersoner och andra aktörer

    Köpa - Har säkerligen en del kontantinsats, ej säker då jag inte har någon vetskap om pengarna jag kommer ärva. Vet jag vars jag vill bo, meter ifrån extraknäcket och nära högskolan osv. Ettor som ligger på 700-900k. Skönt att äga och ta sig in på bostadsmarknaden också...

    Ekonomiskt sett så har jag jobb just nu och har jobb där så länge jag vill, även ett till jobb jag får börja på vid min 18-årsdag. 

    Skulle gärna höra era åsikter och göra mig lite klokare hehe

  • Svar på tråden Köpa eller hyra som studerande
  • Äldre 19 Mar 23:41
    #1

    Har du någon som kan stå som medlåntagare på ett bostadslån?


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Äldre 20 Mar 21:10
    #2

    Det har jag :)

  • Äldre 23 Mar 11:20
    #3

    Ska du studera i en annan stad eller där du bor idag?

    Oavsett så är det nästan alltid mest lönsamt att köpa en bostad än att hyra.
    Fördelen med att hyra är att du har någonstans att bo som bara är att säga upp När du vill flytta.

    Nackdelen är att du skjuter bara fram problemet att skaffa någonstans att bo, även om du studerar 4,5 år så måste du ha någonstans att bo efter efter det.
    Och det kommer inte vara lättare eller billigare att köpa en bostad då.

    Det är bättre att köpa en liten bostad det finns ju så små som 17, 18 kvm än att hyra motsvarande det bor du kvar i efter studietiden eller säljer troligtvis har den ökat i värde och du har då pengar till nästa kontantinsats.

    Köper du en större bostad under tiden så tex en trea eller fyra så kan du hyra ut ett rum och få ned kostnaden.

    Vilken stad är det du ska studera i?
    Jag tycker du tänker rätt utbilda dig och in på bostadsmarknaden tidigt.

  • Anonym (Utanf­ör boxen)
    Äldre 25 Mar 16:26
    #4
    t6721 skrev 2019-03-19 23:20:19 följande:

    Hejsan!
    Jag är 17 år, fyller 18 detta år. Har sedan länge börjat planera livet efter studenten och har som plan att studera i hemstaden. treårigt program.
    Tänkte studera direkt efter studenten då. Är väldigt kluven med vars jag ska bo under mina studieår. Lite tidigt ute men försöker planera och samtidigt försöka spara lite pengar inför detta :)

    Vad är egentligen bäst, köpa lägenhet eller hyra som student?


    Hyr.

    Du har ett helt liv framför dig och du vet inte hur din livssituation kommer att se ut efter studierna. Det sista du vill är att börja ditt vuxna liv med en bostad som riskerar att bli en kvarnsten runt din hals. Investera pengarna, studera och gå ut i livet utan skulder eller förpliktelser.
  • Anonym (12345­6)
    Äldre 25 Mar 19:12
    #5
    Anonym (Utanför boxen) skrev 2019-03-25 16:26:36 följande:
    Hyr.

    Du har ett helt liv framför dig och du vet inte hur din livssituation kommer att se ut efter studierna. Det sista du vill är att börja ditt vuxna liv med en bostad som riskerar att bli en kvarnsten runt din hals. Investera pengarna, studera och gå ut i livet utan skulder eller förpliktelser.
    Hur menar du att det blir en kvarnsten runt ens hals?
    Bara för att man lånar pengar så behöver det inte vara en nackdel, det kommer inte blir en mindre kvarnsten att skafffa en bostad när man är klar med studierna även om det tar 2- 5 år.

    Att hyra är inte alltid billigare än att köpa tvärtom, det kan innebära en stor kostnad pengar som inte genererar någonting.
  • Anonym (Utanf­ör boxen)
    Äldre 26 Mar 11:52
    #6
    Anonym (123456) skrev 2019-03-25 19:12:57 följande:
    Hur menar du att det blir en kvarnsten runt ens hals?
    Bara för att man lånar pengar så behöver det inte vara en nackdel, det kommer inte blir en mindre kvarnsten att skafffa en bostad när man är klar med studierna även om det tar 2- 5 år.

    Att hyra är inte alltid billigare än att köpa tvärtom, det kan innebära en stor kostnad pengar som inte genererar någonting.
    Om den lågkonjunktur som så många förutspår verkligen kommer är risken överhängande att många blir sittande med bostäder vars värde sjunkit. För många kan det handla om så pass mycket pengar att de inte anser sig har råd att flytta. Att då sitta i en lägenhet av "studentstorlek" är inte en avundsvärd sits. För den som planerar ett mer långsiktigt boende behöver situationen inte bli så allvarlig men den som är ung bör iaktta en viss försiktighet.

    Hetsen att köpa bostäder för allt högre summor har varit en bra affär för bankerna och för oss som äger bankaktier. Så för egen del har jag inget emot att folk fortsätter dra på sig allt högre skulder då deras skulder fyller på min plånbok. Det innebär dock inte att jag vill se ungdomar fastna i en potentiell skuldfälla.
  • Anonym (L)
    Äldre 26 Mar 12:08
    #7
    Anonym (Utanför boxen) skrev 2019-03-26 11:52:03 följande:
    Om den lågkonjunktur som så många förutspår verkligen kommer är risken överhängande att många blir sittande med bostäder vars värde sjunkit. För många kan det handla om så pass mycket pengar att de inte anser sig har råd att flytta. Att då sitta i en lägenhet av "studentstorlek" är inte en avundsvärd sits. För den som planerar ett mer långsiktigt boende behöver situationen inte bli så allvarlig men den som är ung bör iaktta en viss försiktighet.

    Hetsen att köpa bostäder för allt högre summor har varit en bra affär för bankerna och för oss som äger bankaktier. Så för egen del har jag inget emot att folk fortsätter dra på sig allt högre skulder då deras skulder fyller på min plånbok. Det innebär dock inte att jag vill se ungdomar fastna i en potentiell skuldfälla.
    Håller med dig, men det beror också på var man bor. I vissa städer är det sådan brist på studentlägenheter att folk får tacka nej till sina utbildningsplatser. Där kan det, trots att det är svårt att sälja på andra ställen, vara enkelt att bli av med en studentlägenhet. Jag gjorde tex en miljon i vinst på en "studentlägenhet" när det var svårsålt i övrigt.

    Men man ska vara försiktig med att utgå från att en bostadsrätt alltid är en bra affär.
    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Ska man vrida på det lite mer så finns det fler alternativ än att hyra eller köpa. En vän till mig bodde kvar hemma under tiden hon studerade till jurist. Hon behövde inte ta några studielån och kunde spara en väldigt stor del av det hon fick in när hon jobbade extra, vilket gjorde att hon kunde köpa en lägenhet när hon studerat klart och visste var hon ville bo. Nu är det ju inte alla som kan eller vill bo hemma, men har man möjligheten så är det ju väldigt skönt att inte behöva dra på sig mer studielån än man måste.
  • Äldre 26 Mar 12:14
    #8

    Några andra aspekter:
    Sociala livet - det är lättare att knyta nya kontakter om man bor i en korridor eller liknande.

    Eget boende - med en egen brf styr du själv över saker som tapeter, kök mm.

    Flexibilitet - får man för sig plugga utomlands eller  byta studieort så är det oftast enklare att bli av med en hyresrätt än en brf.

  • Anonym (L)
    Äldre 26 Mar 12:17
    #9
    Kjell2 skrev 2019-03-26 12:14:49 följande:

    Några andra aspekter:
    Sociala livet - det är lättare att knyta nya kontakter om man bor i en korridor eller liknande.

    Eget boende - med en egen brf styr du själv över saker som tapeter, kök mm.

    Flexibilitet - får man för sig plugga utomlands eller  byta studieort så är det oftast enklare att bli av med en hyresrätt än en brf.


    brf kan man hyra ut under tiden man studerar utomlands.
  • Äldre 26 Mar 12:22
    #10
    Anonym (L) skrev 2019-03-26 12:17:25 följande:
    brf kan man hyra ut under tiden man studerar utomlands.
    Ja, men inte hur länge som helst. 
  • Anonym (L)
    Äldre 26 Mar 12:24
    #11
    Kjell2 skrev 2019-03-26 12:22:27 följande:
    Ja, men inte hur länge som helst. 
    Nej, så klart, men studier utomlands/på annan ort är en godkänd anledning att få hyra ut, så under den perioden ska alltid vara okej. Sedan kan man ju inte studera utomlands i 10 år kanske.. 
Svar på tråden Köpa eller hyra som studerande