• Ängeln Min

    Låta storasyster lämna på förskolan

    Jag undrar hur mycket era äldre barn hjälper till med sina yngre syskon?

    Jag har två döttrar, de blir 13 och 6 år i år.

    Min stora flicka hämtar ibland lillasyster på förskolan och passar henne en stund om jag t.ex. är sen från jobbet.

    Det har aldrig varit några problem.

    Vi bor 5 min promenad från stora dotterns skola och förskolan ligger bredvid.

    Nu har jag fått ett nytt jobb och har möjlighet att börja när jag vill mellan kl 06 och 09.

    Varannan vecka jobbar min man utomlands och då tänkte jag att stora dottern kunde följa lillasyster till förskolan i samband med att hon själv går till skolan.

    Jag tänker att det blir 1-2 gånger varannan vecka.

    Tycker ni detta är för mycket begärt av mig?

    Tänkte om jag kunde var på jobbet 06:30, har ca 20 min med bil.

    På så sätt får lillasyster lite sovmorgon och jag kan hämta tidigare.

  • Svar på tråden Låta storasyster lämna på förskolan
  • Trollbeppe
    milli79 skrev 2019-03-24 14:39:43 följande:
    Öhh haha på riktigt troll
    Ja, på riktigt. Barn som tar hand om barn och gillar det, kommer vilja skaffa egna barn.
  • vcent

    Det är många som lämnar sina småsyskon på dagis. Till och med när jag gick i lågstadiet var det flera i min klass som hämtade(/ lämnade) sina småsyskon från(/på) dagis bredvid skolan.

    Jag själv gick inte på dagis utan hos dagmamma men många jag känner som gick på dagis blev hämtade och lämnade av storasyskon som va i yngretonåren. Tillome så att de skötte om väckning och frukost och även en enkel middag när de kom hem då föräldrarna hade sånna tider.

  • Fjäril kär

    Det enda jag kan opponera mig emot är ju om en/båda vaknar upp och är sjuk. Hur gör ni då om du redan då är på jobbet?

  • vcent
    Fjäril kär skrev 2019-03-24 17:02:53 följande:

    Det enda jag kan opponera mig emot är ju om en/båda vaknar upp och är sjuk. Hur gör ni då om du redan då är på jobbet?


    Om båda är sjuka så får ju föräldrarna sjukanmäla helt enkelt. Om lillasyster är sjuk, ja... då får storasyster säga detta till förälder så förälder får vabba. Är storasyster sjuk ja.... beroende på hur sjuk och vad för sjukdom det är kanske hon kan följa lillasyster till dagis å sen gå hem igen? Hon var väll 13 så vabb finns ju inte med i bilden där. Å självklart måste ju förälder sjukanmäla även där...
  • Ängeln Min
    Fjäril kär skrev 2019-03-24 17:02:53 följande:

    Det enda jag kan opponera mig emot är ju om en/båda vaknar upp och är sjuk. Hur gör ni då om du redan då är på jobbet?


    Det var en bra tanke.

    I båda fall så får jag vända hem igen.

    Om lillasyster är sjuk så får jag vabba och om storasyster är sjuk så får jag åka hem och hämta lillasyster sedan till förskolan och sedan tillbaka till jobbet igen.

    Dock så har jag mina föräldrar hyffsat nära som har sagt att de kan ställa upp om det krisar.

    De är pensionärer och är hemma för det mesta
  • mammalovis

    I teorin är det säkert en bra lösning. Jag hade nog istället börjat tidigt den veckan pappan är hemma och kan sköta ruljangsen. Bara för att 13-åringen kan innebär det ju inte att 6-åringen tycker det är en bra lösning och är med på noterna. En tonåring vill ju gärna sova länge på morgonen, så det kanske blir stressigt för båda. Dessutom hade jag inte velat lägga ansvaret på att avgöra om ett syskon är friskt på en tonåring. Sedan kan barn som gör sista förskoleåren vända tvärt i humöret, men du kanske har världens lugnaste barn ...

  • violis

    Jag hoppas innerligt att detta är ett "troll"... Men för att svara ändå.. Så är det inte OK att låta en 13 åring ansvara för att lämna småsyskon på förskolan, barnen ska lämnas och hämtas av en vuxen- att storasyster ibland när hon själv har lust/ det kör ihop sig det är en sak men inte på regelbunden basis. En 13 åring även om hon är mogen bör inte ha det ansvaret, även om det inte är några " stora" vägar att korsa .Att hanskas med en 6 åring i " lilla tonåren" som vaknat på fel sida är jobbigt nog för föräldern,att då lägga över det på storasyskon som dessutom själv precis påbörjat tonåren med allt vad det innebär är inte ok. ( och efter att uppfostrat tre tonåstjejer kan jag säga att det går upp och ner snabbt där och tålamodet inte är det bästa alla dagar hos en tonårstjej) Och till " vcent" Nej det är inte " många som lämnar sina småsyskon på dagis" ... Det kanske inträffade då och då när det fanns dagis..men under de drygt 20 år jag jobbat på förskola kan jag bara minnas ett barn som lämades av sin storasyster...och där blev soc inkopplade ( säker 10 år sedan och inte vi som anmälde utan någon granne ) ... Däremor är det barn som hämtas då och då av tonåriga storasyskon .

  • EmberEyes

    Om båda kidsen är med på noterna (på riktigt, inte övertalade eller känner sig pressade att ställa upp) så hade jag kunnat tänka mig att prova några gånger innan jag gjorde rutin av det. Dock hade jag hellre lejt in mormor/morfar dessa 4ggr/mån som det handlar om, när de redan sagt att de kan ställa upp.

  • legomum

    Prova, du har ju telefon så det är ju bara att ringa dig om storasyster får problem.

    Se till att jobbet är medveten om att du ev skulle behöva åka hem eller behöva tala telefon den tiden (så det inte blir sura miner).

    Barn växer med sina roller. Men det beror väl lite på hur deras relation är om det skulle fungera.

  • Mrs Moneybags

    Nej, jag tycker inte att det är bra att en 13-åring har allt det ansvaret. Barn ska inte ta hand om barn. 

    Om det bara var att följa till dagis vore det väl en sak, men när det är så pass ofta och hela morgonrutinen...nej...absolut inte.

  • cloudberry79

    Vi gör lite tvärtom. Jag har ganska flexibla arbetstider, men jag lämnar varje morgon och sen går lillasyster (som går i fsk-klass) hem med storebror som går i femman. Det är ungefär samma förutsättningar; gångväg hela vägen (inga gator eller vägar som ska korsas) och tar ca 5-6 minuter att gå hem. Tre dagar i veckan slutar han kring 15. Då har hon hunnit äta mellanmål på fritids, vilket gör att storebrors ansvar handlar om att gå hem med henne, låsa upp dörren och kanske hjälpa med något problem med surfplattan eller så. Då kan jag vara lite längre på jobbet och behöver inte ta den där extra 20-30 minuterna som det tar för mig att åka runt bilvägen till skolan, väldigt effektivt för att hinna handla och göra korta ärenden på vägen hem utan att stressa till en hämtning.


    Just NO.
  • ALM82

    Det blir ju lite mycket ansvar tycker jag. Jag tror nog att din 13-åring klarar av det. men hon ska även göra i ordning sig själv och passa lillasyster samtidigt. 
    Hade du t.ex väckt lillsyster, klätt på henne och borstat tänderna så tycker jag att det är ok att hon tar det sista och följer henne till skolan. Dessutom skulle jag, om jag va du, vilja väcka barnen och se hur dom mår och inte bara sticka till jobbet medan dom sover...

  • Poppy75

    Är båda barnen morgonmänniskor och har ett bra morgonhumör så kanske det kan fungera. Är något av barnen svår att få upp på morgonen och brukar vara sur eller nere på morgonen så tror jag inte det är en bra ide. 

Svar på tråden Låta storasyster lämna på förskolan