• Anonym (Kaffedraken)

    Flytta i Sverige - för- och nackdelar där ni bor

    Hej!

    Jag och min sambo bor i Stockholm men vi vill bo någonstans där våra drömmar kan förverkligas. Vi längtar till natur med ren luft och tysthet. Dessutom vill vi kunna köpa ett drömhus, något som inte går här i Stockholm då ingen av oss tjänar tillräckligt. 

    Därför har vi bestämt oss för att flytta någon annanstans i Sverige. Våra önskemål är
    - Tillgång till vacker natur utan massor med oljud (biltrafik, flygtrakfik, båttrafik osv).
    - Inom rimligt köravstånd till minst en halvstor stad så man kan åka och shoppa utan att spendera en hel dag för att ta sig dit och hem. 
    - Ställe som har vinter med snö (så man kan åka skidor några veckor iaf).
    - Ställe som har sommar med värme (några veckor som man inte fryser på).

    Tanken är att bo i lägenhet först för att testa om vi trivs och sedan leta och köpa hus i området. Vi är uppvuxna i Västervik och Norrtälje med dessa platser lockar inte att flytta tillbaka till. Städer vi funderar på är Växjö, runt vättern någonstans, Östersund, Sundsvall.

    Så frågan: Hur är det där ni bor eller kommer ifrån? fördelar och nackdelar med staden, utbildning, politiska ledningen, andan hos dem som bor i stan, trivs man? Framtidstro osv? 
    Eller kanske ni varit på någon plats i Sverige där ni önskar ni kunnat bo?

    Tack för hjälpen!!!

  • Svar på tråden Flytta i Sverige - för- och nackdelar där ni bor
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det är väl knappt snö i Sundsvall? Jag bor i Umeå och tycker allt du beskriver passar in här. Stor framtidstro och staden växer fort. Det är rejält med snö men inte under så lång tid. Och inte så kallt. Vill du ha kallare och mer snö och mindre stad så så Luleå. Men jag rekommenderar Umeå. Passar som sagt in på dina krav.

Svar på tråden Flytta i Sverige - för- och nackdelar där ni bor