Inlägg från: Anonym (Fundersam) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fundersam)

    Erfarenheter från planerat snitt efterlyses!

    Hej!

    Står inför att jag själv måste fatta beslut om att välja planerat snitt eller en vaginal förlossning.

    Det finns en del risker med en vaginal förlossning efter min förra men inte så stora att jag avråds av läkare. Är fri att välja själv.

    Av någon anledning skrämmer tanken på snitt mig.

    Efterlyser därför alla möjliga erfarenheter från planerat snitt.

    Hur upplevde du känslan av att inte kunna röra dig och vara ?fastspänd? under operationen?

    Vad gjorde din partner (eller kunde ha gjort) för att det skulle kännas bra att ligga där?

    Fick du vara själv på uppvaket eller kunde det ske på BB med bebis och partner?

    Hur upplevde du smärtlindringen efteråt? Biverkningar av läkemedel (tänker typ illamående osv.)

    Något annat - bra eller dåligt - som du önskar att du hade vetat innan?

    Har tusen tankar som snurrar och om jag väljer snitt vill jag att det ändå blir en bra upplevelse.

  • Svar på tråden Erfarenheter från planerat snitt efterlyses!
  • Anonym (Fundersam)

    Tack för att ni tar er tid att svara!

    Med första barnet hamnade jag på operation och bortsett från att jag fick upp barnet på bröstet en stund innan jag kördes iväg så missade jag ett gäng timmar där (unnar såklart mannen de första timmarna men i vårt fall kände han sig nog mest rädd och övergiven eftersom han inte visste hur det var med mig).

    Så det är en del jag hade hoppats på att få en annan erfarenhet med detta barnet. Längtar så efter att få en ?vanlig? förlossning men vet inte hur jag ska tänka och att snitt kanske ändå är bättre.

    Har bara fått något morfinliknande en gång efter en operation och då mådde jag fruktansvärt dåligt och kräktes konstant under flera timmar av bara en dos. Känns ju inte kul att hamna i det läget med operationsärr och när man bara vill mysa med sin bebis.

  • Anonym (Fundersam)
    GAndrea skrev 2019-03-26 20:05:38 följande:

    Johanna Kajsson har bloggat en del om sina kejsarsnitt. Även hur hon förberedde sig innan. Googla!


    Tack för tipset!
Svar på tråden Erfarenheter från planerat snitt efterlyses!