• Anonym (Bonus­mamma)
    Äldre 28 Mar 11:13
    6743 visningar
    268 svar
    +2
    268
    6743

    Får inte kalla mig mamma?!

    Som bonusmamma åt två barn, 5 och 7 år (har inga egna barn) och varit med i deras liv sedan den yngsta var 2 år och de bor hos mig och deras pappa varannan vecka så har jag också den senaste tiden kallats mamma av dessa två juveler. Jag och min sambo har aldrig lagt de orden i barnens mun utan det har kommit helt från dom själva. Ibland säger de bara mamma, bara mitt namn, eller mamma "mitt namn". Deras mamma har sagt till dom att dom inte får kalla mig mamma då den yngsta berättat så, men som sagt dom fortsätter kalla mig mamma. Och när dom säger det så kommenterar jag och min sambo inte det. Varför ska vi trycka undan en känsla barnen känner? Jag kan någonstans förstå henne till viss del, jag skulle kanske också tycka det var svinjobbigt att mina barn kallade en annan person mamma (speciellt som denna mamma i det här fallet verkligen hatar mig), men samtidigt om jag såg det ur barnens perspektiv så kanske jag skulle vara glad för deras skull, att de lyckats bygga en trygg relation med någon som bor med dom halva tiden av deras liv. 
    Som bonusmamma i deras liv så är deras ordval för mig lite "ett kvitto" på relationen jag och barnen har byggt under dessa år. Att dom är så trygga med mig att dom ser mig som en andra mamma, den äldste säger det ofta- du är vår andra mamma när vi är här (vilket visar att de vet vem som är mamma och hur de ser mig i deras liv, som många här verkar tvivla på att barn vet skillnad på saker) - den yngsta kan komma springande och ropa mamma till mig och kasta sig runt mig, det är för mig inget jag lägger i ordet mamma utan i hur min och barnens relation ser ut. Att dom känner den tilliten och kärleken till mig att dom vet att jag finns där för dom, precis som mamma och pappa gör. Ska jag inte kalla dom för mina hjärtegryn eller ens säga att jag älskar dom (vilket hör och häpna jag faktiskt gör)  av respekt för deras mor? Nej nej hur hon känner det får hon hantera själv och inte lägga någon skuld på barnen. För i slutändan är det barnens välmående och lycka som är viktigast. 

  • Anonym (Bonus­mamma)
    Äldre 28 Mar 12:39
    #66
    Anonym (Eva) skrev 2019-03-28 12:07:25 följande:
    så härligt att höra. Jag tycker du tänker klokt kring det hela. Barnens känsla måste gå före
    Tack det var fint att få höra!
  • Anonym (Bonus­mamma)
    Äldre 28 Mar 13:54
    #76
    +2
    Sonnet skrev 2019-03-28 13:50:17 följande:
    Det är inte alls korrekt. När barnet är där är fortfarande hennes riktiga mamma den enda mamman. Barn får inte automatiskt en ny mamma eller pappa bara för att dess föräldrar hittar nya partners.
    Då ska alltså inte bonusföräldrar se bonusbarn som sina egna? Utan göra skillnad på biobarn och bonusbarn??
  • Anonym (Bonus­mamma)
    Äldre 28 Mar 14:04
    #80
    Sonnet skrev 2019-03-28 14:00:32 följande:
    Det tror jag är extremt få som gör, dvs ser sina bonusbarn som sina egna, älskar dem som sina egna.

    Så naturligtvis gör man skillnad i den bemärkelsen
    Och exakt samma skillnad gör barn på sin mamma och mamma.
  • Anonym (Bonus­mamma)
    Äldre 28 Mar 14:07
    #81
    Bjoer skrev 2019-03-28 13:59:03 följande:
    Precis. Det är ju det här som är problemet när man börjar göra skillnad på folk och folk. Det känns som risken för att det är destruktivt för familjen är överhängande. 
    Jag har visserligen inga egna barn men jag tar hand om, behandlar mina bonusbarn som om de skulle varit mina egna. Annars är ju vår familj ingen mening med. Men beviset för det är ju att barnen SER mig som deras mamma, men dom är smarta nog att fatta skillnaden på mamma-mig och mamma. Jag förstår inte folk på det här forumet som dumförklarar barn. För dom är allt väldigt enkelt och logiskt. När ska folk fatta det :)
  • Anonym (Bonus­mamma)
    Äldre 28 Mar 15:54
    #86
    Sonnet skrev 2019-03-28 15:52:35 följande:
    Bonusmamma och mamma. Inte mamma och mamma. I en sådan här situation finns bara en mamma.
    Ingen ide för mig att ödsla tid på att försöka förklara något som en inte vill förstå. Mina bonusbarn är två fantastiska välmående och lyckliga barn. Det säger allt.
  • Anonym (Bonus­mamma)
    Äldre 28 Mar 16:05
    #88
    +1
    Sonnet skrev 2019-03-28 15:57:37 följande:
    Verkar vara du som inte förstår. Dina bonusbarns välmående beror knappast på om de kallat dig mamma eller inte.
    Det sa jag inte. Men om du hade läst mina kommentarer så beror det på att dom är två trygga individer för att vi som vuxna i deras liv inte trycker undan deras känslor. Sen vet både dom och jag att deras mamma är deras mamma men att de SER mig som deras andra mamma när de är hos oss visar ju bara på hur de accepterat mig. Så varför lägga så mycket energi på ett ord och inte betydelsen av relationen istället?
  • Anonym (Bonus­mamma)
    Äldre 28 Mar 16:43
    #90
    +2
    Sonnet skrev 2019-03-28 16:29:01 följande:
    Du verkar lägga mycket energi i ordet mamma, trots att du inte är mamma och trots att barnens mamma inte vill att de kallar dig för mamma, så ska du ändå hävda din rätt till det. Fult. Det hade ju gått lika bra att säga till dem att mamma är mamma och jag är (namn).

    Du är inte barnens förälder, inte i någon form. Du har varken biologisk koppling eller juridisk rätt till barnen. Du är pappas nya tjej. Toppen att ni har en fin relation, men det är i form av att du är en trygg vuxen, inte förälder.
    Ojoj, suck. Det här blev just ett personligt påhopp på mig känner jag trots att du inte alls känner mig. Så jag tänker att vi lämnar det här därhän. Jag vill inte att du och jag som är två helt okända personer för varandra hamnar i någon hetsig pajkastning, Som detta just blev en början till. Det är för mig helt onödigt och slöseri med både din och min energi. Och jag har verkligen inget behov ava att hävda mig eller vill hamna i att behöva försvara mig. 
  • Anonym (Bonus­mamma)
    Äldre 28 Mar 16:48
    #93
    Sonnet skrev 2019-03-28 16:47:11 följande:
    Typiskt att hävda påhopp när man inte kan argumentera längre. Det finns inget påhopp på dig som person. Jag tycker att det är fult gjort, inte att du är ful.
    Men nu får du sluta jag kan sitta här och argumentera men varför ska jag? Vad du tycker betyder inget för mig. Därför jag vänligt skrev det där sista. 
  • Anonym (Bonus­mamma)
    Äldre 1 Apr 14:35
    -1 +2
    Anonym (Men..) skrev 2019-04-01 14:21:24 följande:
    Frågor som berör barnet där båda föräldrars samtycke krävs. En bonusmamma kan aldrig neka en biologisk mamma att ta med barnet utomlandssemester. En bonusmamma kan aldrig någonsin söka hjälp för barnet hos bup, aldrig någonsin byta skola för barnet, aldrig någonsin bevilja barnet psykologisk hjälp av kurator eller psykolog. Detta är sånt som mamman och pappan kan bestämma. Diskussionen handlar inte om det är tillåtet att äta godis på varsager osv. Det är inte något som bara kan bestämmas av en mamma eller pappa.

    Det är sånt jag menar med att en bonusförälder inte har någon bestämmanderätt gällande frågor som rör barnet. Där är det mamma och pappa som bestämmer vad vi än tycker om saken. En bonusförälder kan aldrig förlikna sig med "mamma" eller "pappa" i det avseendet. Så varför inte skilja dem åt för att inte skapa förvirring hos barnet? En viktig vuxen för barnet är minst lika, om inte mer, imponerande än mamma eller pappa. Men det gör det inte rätt att titulera sig som det då det saknas så mycket för att det ska hålla i verkligheten.
    Men hur vet vi att et barn är förvirrat av att säga mamma till två personer? Om ett barn växer upp med två homosexuella mammor så är det ju samma. Tror vi dom också är förvirrade då? Jag har varit i det yngsta barnets liv sedan hen var 2 år, äldsta barnet sedan hen var 3. Idag är dom 5 och 7. Dom vet ingen tid innan mig, dom har inga riktiga minnen från pappas liv med mamma. Dom har bara levt med mamma och så pappa och "mitt namn". För dom är normaliteten att ha två kvinnliga förebilder i sina två hem. Två kvinnor som i olika hem gör ganska mycket samma saker. Så vad vore så konstigt med att dom ser det som att dom har två mammor och nån gång kallar mig det? 
  • Anonym (Bonus­mamma)
    Äldre 1 Apr 20:50
    +1
    Anonym (Men..) skrev 2019-04-01 18:49:02 följande:
    Nej två mammor är inget konstigt för ett barn med samkönad relation hos sina föräldrar. Tycker du det eftersom du tar upp det? Ett barn kan ha två mammor eller två pappor. 2 vårdnadshavare är normen. Det finns säkert de som har 3 vårdnadshavare också men den konstellationen hör inte till normen och givetvis är det ett sällsynt undantag.

    Jag tycker personligen inte att det är ett bekymmer i sig att du blir kallad mamma eller att du tycker det inte är mer än rätt då som du beskriver har varit en del utav nästan barnets fulla uppväxt. Men du har oavsett inte rätt till den titeln för du är inte barnets vårdnadshavare och brukande utav den titeln är uppenbart en känslig punkt för barnets mamma, dvs inte dig. Låt inte det gulliga överrösta vad som är rätt och fel. Du har lika lite rätt att ta anspråk på den titeln när detta inte sker på den riktiga mammans tillåtelse. Varför krångla till det och skapa osämja över detta överhuvudtaget? Du är ju inte barnets mamma och har inte rätten på din sida att agera utifrån det. Vill du få facit kastat i ansiktet på dig kan du ju prova ta med barnet till skatteverket för att ändra efternamn till exempel. Nu vet jag inte hur du och din make har det men låt säga att ni ska gifta er och ni ska ta ditt efternamn eller göra ett bindestreck. Ni får inte hur mycket ni eller barnet önskar ändra barnets efternamn utan att barnets mamma godkänner ändringen. Det krävs ett godkännande från den andra föräldern, för du är inte en förälder till barnet och har inte rätten att ta sådana beslut som bara en mamma och pappa kan göra. Eller varför inte prova hämta ut ett pass hos polisen utan mammans godkännande.

    Hur mycket du än vill vara mamma till barnet så är du inte det. Ytterligare exempel... Separerar du och din nuvarande av någon anledning har du aldrig rätten att söka ensam vårdnad av barnet. Det hade en förälder till barnet fått göra. Du kan inte starta en tvist i rätten om det handlar om barnet. Det är upp till mamman och pappan att ta sånt.

    Hur vi än vrider och vänder på det är du inte mamma till barnet i annat avseende än att barnet kallar dig för det och barnets riktiga mamma blir sur över det.

    Håll relationen cool och låt det vara som det ska vara. Ta den juridiska fajten om du kånner att det är viktigt för dig att hävda titeln. Nej just det ja.. Låt pappan ta fajten, för du kan inte.
    Alltså du har ju verkligen missat hela poängen. Vårdnadshavare och betydelsen av mamma är två helt olika saker.
  • Anonym (Bonus­mamma)
    Äldre 1 Apr 20:50
    Anonym (Men..) skrev 2019-04-01 18:49:02 följande:
    Nej två mammor är inget konstigt för ett barn med samkönad relation hos sina föräldrar. Tycker du det eftersom du tar upp det? Ett barn kan ha två mammor eller två pappor. 2 vårdnadshavare är normen. Det finns säkert de som har 3 vårdnadshavare också men den konstellationen hör inte till normen och givetvis är det ett sällsynt undantag.

    Jag tycker personligen inte att det är ett bekymmer i sig att du blir kallad mamma eller att du tycker det inte är mer än rätt då som du beskriver har varit en del utav nästan barnets fulla uppväxt. Men du har oavsett inte rätt till den titeln för du är inte barnets vårdnadshavare och brukande utav den titeln är uppenbart en känslig punkt för barnets mamma, dvs inte dig. Låt inte det gulliga överrösta vad som är rätt och fel. Du har lika lite rätt att ta anspråk på den titeln när detta inte sker på den riktiga mammans tillåtelse. Varför krångla till det och skapa osämja över detta överhuvudtaget? Du är ju inte barnets mamma och har inte rätten på din sida att agera utifrån det. Vill du få facit kastat i ansiktet på dig kan du ju prova ta med barnet till skatteverket för att ändra efternamn till exempel. Nu vet jag inte hur du och din make har det men låt säga att ni ska gifta er och ni ska ta ditt efternamn eller göra ett bindestreck. Ni får inte hur mycket ni eller barnet önskar ändra barnets efternamn utan att barnets mamma godkänner ändringen. Det krävs ett godkännande från den andra föräldern, för du är inte en förälder till barnet och har inte rätten att ta sådana beslut som bara en mamma och pappa kan göra. Eller varför inte prova hämta ut ett pass hos polisen utan mammans godkännande.

    Hur mycket du än vill vara mamma till barnet så är du inte det. Ytterligare exempel... Separerar du och din nuvarande av någon anledning har du aldrig rätten att söka ensam vårdnad av barnet. Det hade en förälder till barnet fått göra. Du kan inte starta en tvist i rätten om det handlar om barnet. Det är upp till mamman och pappan att ta sånt.

    Hur vi än vrider och vänder på det är du inte mamma till barnet i annat avseende än att barnet kallar dig för det och barnets riktiga mamma blir sur över det.

    Håll relationen cool och låt det vara som det ska vara. Ta den juridiska fajten om du kånner att det är viktigt för dig att hävda titeln. Nej just det ja.. Låt pappan ta fajten, för du kan inte.
    Alltså du har ju verkligen missat hela poängen. Vårdnadshavare och betydelsen av mamma är två helt olika saker.
  • Anonym (Bonus­mamma)
    Äldre 2 Apr 07:39
    +1
    Anonym (Gigi) skrev 2019-04-02 06:36:23 följande:

    Men vad tycker du då? Är mamman i det här fallet "bara" en vårdnadshavare och du är så som en mamma ska vara och därför har du till skillnad från henne förtjänat den titeln. Hon råkar bara ha bistått med sin livmoder.


    Nej hon är vårdnadshavare tillsammans med min sambo och fattar alla beslut kring barnen är båda mammor för mina bonusbarn. Tex säger jag våra barn i vissa situationer när jag pratar om dom. Och behövs det i situationen förklarar jag vidare att dom är mina bonusbarn, min sambos barn från en tidigare relation.

    Jag kräver inte mamma- ordet och jag uppmuntrar inte dom att säga det, jag tror ingen bonus gör det med sina bonusbarn, och jag är fullkomligt trygg i min roll och vetskap om vem jag är i relation till dom, men jag rättar inte barnen de gånger de säger det till mig för jag vill inte bestämma hur dom känner för mig, hur dom väljer att se mig. Det valet måste de få göra själva. Första gången det hände så pratade vi om det men i deras värld så är jag helt enkelt deras andra mamma hos pappa. Så dom säger det ibland. Vad är det som är så provocerande med det?

    Ska jag tex inte borsta tänderna på barnen, bytit blöja på de när de var små etc med förklaringen jag är inte deras mamma?
  • Anonym (Bonus­mamma)
    Äldre 2 Apr 08:07
    Anonym (Men..) skrev 2019-04-02 08:00:29 följande:

    I vårt samhälle är faktiskt mamma/pappa = vårdnadshavare hur skevt det än kan tyckas så går det inte att förneka utan att låta otroligt självgod och respektlös till barnets riktiga föräldrar. Förklara för mammor runt om i sverige att de inte alltid är mammor utan vårdnadshavare. När man skaffar sig barn så säger man inte äntligen är jag vårdnadshavare. Man blir då en mamma eller pappa. Det fackliga språket så visst heter det vårdnadshavare men det finns ingen förälder som använder det som titel på sig när man skaffat barn.

    Jag stuntar högaktingsfullt i vad ni anser om mig som bara försöker få er att fatta att ni inte har rätt att kalla er mammor eller pappor. Jag tycker personligen att ni borde får göra det och det gör inte resonemanget oseriöst för det. Lägg inte alltid det gulliga barnets åsikter först för det är ett barn och vet inte bättre. Låt mamman och pappan komma överens om det är så viktigt vad barnet får och inte får kalla dig för mamman. Sen rättar du som bonusförälder i dig i ledet utefter vad mamman och pappan kommit överens om istället för att skapa ett problem eller skapa känslomässigt obehag för mamman. Vilken toppenmamma du är.. fullkomligt respektlös. Vill inte din sambo ta snavket med mamman så ta det du då, se om hon kan tycka som du att det är okej att barnet kallar dig för mamma. Förklara precis som du gjort här i tråden. Det är inte osunda resonemang. Men synnerligen hänsynslöst mot den riktiga mamman.

    Låtsas inte vara något som du inte är. Du är en viktig vuxen för barnet. Inte en mamma. Du kan vara SOM en mamma för barnet. Men du är inte mamma per definition. Det är ju sjukt att klänga fast vid den principen att barnets okunskap väger större än barnets mammas önskan att du ger fan i titeln hon har hårt förtjänat. Annars ber du pappan söka enskild vårdnad sp att du kan söka adoptera barnet. För då blir barnet ditt och din sambos. Du blir då dess mamma på riktigt. Du är inte längre som en mamma, en bonusmamma, utan då är du mamma. Du blir inte en biologisk mamma men liksåväl barnets mamma.


    Och det är exakt det vi gjort till barnen och de ser mig fortfarande som deras andra mamma. Om du hade läst mitt inlägg och inte blivit så provocerad direkt. Jag tar absolut inte bort titeln mamma från deras mamma. Hur kan du gå taket för att mina bonusbarn jämställer mig med deras mamma?

    Och dumförklara inte barn. Dom om några är smarta individer och i deras värld är många saker väldigt enkla till skillnad från oss vuxna.
  • Anonym (Bonus­mamma)
    Äldre 2 Apr 09:09
    Anonym (Men..) skrev 2019-04-02 08:04:11 följande:
    Sånt här gör dig inte till en mamma.

    Det gör dig till en viktig vuxen för barnet.

    En granne kan göra detta, en moster, farmor, vän, älskare. De blir inte mammor eller pappor hur ofta de än gör det.

    Du är en bonusmamma inte en mamma, lura inte dig själv.

    Dessa tecken på visad kärlek gör ingen till m
    Jag gör samma saker som deras mamma så är det konstigt tycker du att barnen ser mig som en mamma?
  • Anonym (Bonus­mamma)
    Äldre 2 Apr 10:51
    Anonym (Gigi) skrev 2019-04-02 10:36:52 följande:
    Provocerande blir det om mamman inte är med på det och om du inte tycker att det är en aspekt som du behöver ta någon som helst hänsyn till.

    Faktiskt, om du läser vad ts skrivit, så påstår ts att barnet uppmuntras att kalla bonuspappan för pappa. Helt uppåt väggarna att göra prestige av att bli kallad mamma eller pappa. Både vad gäller ts och bonuspappan.

    (Jag tog dig för ts i mitt förra inlägg, det var inte meningen.)

    Jag misstänker att det där med bonuspappan är en efterkonstruktion när ts inte fick det medhåll hon förväntade sig, men i vilket fall, vet man att någon blir ledsen så kan man ju försöka hantera det, inte bara anklaga mamman för att vara självisk. Inget blir ju bättre för att man rackar ned på henne. Man kan ju faktiskt försöka prata med mamman också och förklara att man inte uppmuntrar men inte heller tänker förstora om det nu är så att barnet går igenom en fas. Man korrigerar men mer kan man inte göra. Att bara skita i mamman och se henne som självisk lär ju inte göra livet bättre för någon av de inblandade.
    Jag rackar inte ner på barnens mamma i det här fallet. Hon har ju satt gränsen när hon sagt till barnen att hon inte vill att dom kallar mig mamma så jag tvivlar starkt på att de kallar mig mamma när de pratar med henne när de är hos henne. Så hos henne pratar de nog om mig i mitt namn. Jag tror att de bara använder ordet mamma ibland just till mig när de är hos oss. Förstår du vad jag menar? Men jag kan iofs inte veta, jag skriver tror. Min poäng i det här är nog bara varför ska jag ta bort något positivt för barnen, dvs att de ibland säger ordet mamma till mig. 
  • Anonym (Bonus­mamma)
    Äldre 2 Apr 13:14
    Anonym (Men..) skrev 2019-04-02 13:03:57 följande:

    I mammans ögon är hon den enda mamman. Du är en bonusmamma eller viktig vuxen. Genom att du tillåter barnets feluppfattning om konceptet "mamma" dvs att den skiljer sig från verkligheten så gör skapar du en osämja mellan dig och barnets mamma på barnets bekostnad. Du kanske vinner barnets favör men samhället ser dig som orsaken till varför barnet förlorar kontakt med sin mamma och det är så det skulle kunna tolkas vid en utredning. Ja det är mammans fel i grund och botten att hon stör sig på det men det är inom rimlighetens gränser. Det finns alltså fog för att hon ska störa sig på det.

    Det gör dig indirekt ansvarig för eventuell tvist eller ökad klyfta mellan barnet och mamman. Du vill ha makten men tar inte ansvaret. Tyvärr är det något du kommer att behöva acceptera om du faktiskt vill att barnet har en bra kontakt med sin mamma. Det är inte mamman som ska tvingas till att rätta sig efter dina värderingar utan tvärt om, för det handlar om hennes barn. Mamman har högre rang än dig när det gäller allt som rör barnet. Hon skulle till och med kunna yrka att för barnets säkerhet så är det bäst att ni två inte har kontakten för du skapar en klyfta mellan ett barn och dess mamma. Hon skulle kunna ta det till en rättegång och hör och häpna, Inte helt orimligt att hon skulle kunna vinna med en god jurist på sin sida. Allt för att du resonerar som du gör. Är du verkligen barnets mamma så stå för det. Kämpa för det. Är du inte barnets mamma, men som en mamma. Förklara för barnet att du inte är mamma, och borde inte kalla dig för det. Lika lite som ett barn inte ska kalla en snäll granne, moster, lärare för mamma. Ni är viktiga vuxna. Inte mammor eller pappor. Viktiga vuxna som är SOM en mamma eller pappa. Det är en skillnad på de sakerna och uppenbarligen stör det exet. Du tar inte till dig titeln för barnets skull utav du uppsakligen gör det utav illvilja att förminska mammans värdering kring det.

    Du går inte in och tycker det är okej att som dagisfröken bli kallad för mamma. Som gör precis alla dessa saker som du anser gör dig till en mamma. Att bara älska och finnas där för ett barn i ditt hem gör dig inte till en mamma eller pappa.


    För info, jag försöker inte vinna något. Varför tror du jag gör detta till en tävling? Det jag gör varannan vecka när jag har valt att bo med två barn så är det att se till att de växer upp med lyckliga minnen, i harmoni och blir fina människor. Jag struntar faktiskt fullkomligt i deras mamma. Jag bryr mig om barnen.
Svar på tråden Får inte kalla mig mamma?!