Inlägg från: Anonym (Anonymm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonymm)

Jag har märkt på en kompis ärr på armen - Är det okej och notera de och fråga hur personen mår idag?

Beror nog på hur personen är och hur känsligt det är för den. Jag hade inte brytt mig. Utan blivit glad som du med skrev. Har lite ärr på handleden sedan självskadebeteende i tonåren.

• Anonym (Anonymm)
    Anonym (Nej) skrev 2019-03-29 18:07:18 följande:

Jag har massor med ärr och spår av stygn på min arm. De är

blekta nu eftersom de är 25 år gamla. Har mått bra de senaste

24 åren.

Om någon skulle drista sig till att fråga om mina ärr så skulle

jag bli förbannad faktiskt. Det har hänt att någon har frågat

och då brukar jag säga -vithaj på stora barriärrevet eller isbjörn

på Svalbard.

Eh vad har vithaj eller isbjörn att göra med ärr? Vad pratar du om?
  • Anonym (Anonymm)
    Anonym (Nej) skrev 2019-03-29 18:07:18 följande:

Jag har massor med ärr och spår av stygn på min arm. De är

blekta nu eftersom de är 25 år gamla. Har mått bra de senaste

24 åren.

Om någon skulle drista sig till att fråga om mina ärr så skulle

jag bli förbannad faktiskt. Det har hänt att någon har frågat

och då brukar jag säga -vithaj på stora barriärrevet eller isbjörn

på Svalbard.

Varför köra rebusar för det? Säg bara att du blev ledsen av det istället.
  • Anonym (Anonymm)
    Anonym (Vi är kompisar) skrev 2019-03-29 18:23:29 följande:

Ditt inlägg fick mig att tänka att det är nog bra att inte nämna någonting. Jag är dock osäker för att vi är så olika av oss.Efter att en användare har sagt att denne skulle bli förbannad så vet jag inte längre om det är en bra idé.

Jag får en känsla av att personen är känslig av sig.

Du verkar klok av dig. Har du något tips på hur man kan säga saker till en person som man enbart tror att personen mår dåligt. Det kanske bara är trötthet. Men skulle det vara så stor bekymmer om man bara frågar?

Jag får en tvångstanke att jag skulle kanske råka trigga igång någonting i personens mående och få denne må dåligt.

Jag kan enbart relatera till mig och där är det detsamma. Jag hade mått bra om någon faktiskt visade att denne brydde sig. Även om jag faktiskt inte mådde dåligt utan faktiskt var bara trött eller någonting. Men jag är så osäker på andra, andra kanske tar illa upp och frågan är mer känslig för andra. Jag vet inte. . .

Tack för de snälla orden. Jag vet faktiskt inte. Som sagt det beror på hur personen är. Även hur nära ni är som vänner tror jag. Brukar ni prata om djupa saker? Kanske kan du på något vis råka komma in på ämnet självskadebeteende och se om du kan luska frsm något därifrån. Se personens reaktion där. Om du märker den inte vill prata om det eller om den kanske själv berättar, om den här haft självskadebeteende. Du kanske kan nämna att du blir orolig för sådana personer. Att du gärna vill hjälpa sådana. Så du liksom visar att du inte dömer den. Är det mycket ärr? Jag känner att jag kommit över det där och skäms inte för det. Kan tänka mig att om man fortf tycker det är ett känsligt ämne kanske man blir arg. Eller inte vill bli påmind. Eller så tyvker den väl att man lägger sig i. Jag vet inte. Men ja, hur nära vänner är ni? Jag förstår din oro helt och jag själv hade nog inte heller inte kunnat fråga. Iallafsll inte efter ett tag. Det är sån jag är jag bryr mig lite för myxket ibland. Skulle personen bli irriterad kanske du kan säga så, att du enbart vill väl och bryr dig. Du kanske även kan säga det före. Så personen är förberedd på att det kanske är en jobbig fråga. Och respektera om den inte vill prata om det. Det är väl de enda tipsen jag har tror jag vad jag kommer på. Fint av dig att bry dig.
  • Anonym (Anonymm)
    Drottningen1970 skrev 2019-03-29 18:46:14 följande:

Nej du ska inte kommentera och fråga privata saker omkring människors kroppar det är gränslöst.

Om man ser färska skador och man är orolig för personen och frågar i syfte att man tror att personen behöver hjälp är det en annan sak.

Att fråga av själviska orsaker så som nyfikenhet eller nåt slags egenterapeutiskt syfte som det verkar handla om för dig så är det definitivt inte ok. Dina svar för din egen problematik fåt du söka någon annanstans...

Beror väl på hur nära man är? En kompis till mig sa tex jag var röd i ansiktet. Hårig. Osv. Det blev jag ledsen för för det kan jag inte hjälpa. Men om nån skulle fråga mig om ärren hade jag inte brytt mig. Har inget att skämmas för.
  • Anonym (Anonymm)
    Drottningen1970 skrev 2019-03-29 18:46:14 följande:

Nej du ska inte kommentera och fråga privata saker omkring människors kroppar det är gränslöst.

Om man ser färska skador och man är orolig för personen och frågar i syfte att man tror att personen behöver hjälp är det en annan sak.

Att fråga av själviska orsaker så som nyfikenhet eller nåt slags egenterapeutiskt syfte som det verkar handla om för dig så är det definitivt inte ok. Dina svar för din egen problematik fåt du söka någon annanstans...

Ditt svar var ganska hårt dessutom. Personen vill ju väl. Och frågar bara . Är inte så att personen redan frågat.
  • Anonym (Anonymm)
    neverpreggo skrev 2019-03-29 18:38:29 följande:

Är det nya ärr/sår så är kan det vara läge att fråga hur personen mår på ett försiktigt sätt. Gamla ärr tycker jag inte att man ska uppmärksamma bara för att uppmärksamma liksom. Det är oftast skamfyllt och de som försöker att numera inte alltid dölja ärren kan börja dölja igen för att de inte vill ha frågor.

Jag sa till min kompis när hon höll på och skära sig i skolan. Hon blev skitarg. Vi blev ovänner i flera år efteråt för det. Eller ja det var för vi skvallrade för läraren. Men det var ju egentligen bara rätt. Vi är vänner igen och hon förstod mig och skäms inte för att prata om ärren nu. För hon ångrar dom.
  • Anonym (Anonymm)
    Drottningen1970 skrev 2019-03-29 19:11:16 följande:

Fast det spelar ingen roll att DU inte hade brytt dig, eller om JAG inte hade brytt mig.

Det handlar om övertramp man inte gör mot ANDRA.

Hur just DU skulle reagera på en liknande fråga är fullständigt irrelevant. Uppenbarligen är TS inte så nära vederbörande att hon med säkerhet vet hur hen skulle reagera på frågan och då är det självklart att man inte riskerar ett så integritetskänsligt övertramp.

Lugna ner dig. Jag berättade bara hur jag själv känner. Vissa känner som du andra som jag. Alla är ju olika. Är man nära vän behöver man inte känna så. Då kan man väö prata om det mesta.
  • Anonym (Anonymm)

Man kanske iallafall inte behlver anta det beror på självskadebeteende. Kan ju vara annat med. Man kan ju fråga vad har du gjort där? Om det hänt något. Om man är bra vänner.

• Anonym (Anonymm)
    neverpreggo skrev 2019-03-29 19:17:28 följande:

Ja, det låter som en helt rimlig reaktion av henne som tonåring och er för den delen, kul att ni är vänner igen :) Med vänner kan man ofta diskutera dessa ämnen men många tycker inte om när halvbekanta börjar ställa frågor. Vill man diskutera självskadande kan man diskutera mer allmänt.

Jag har en kollega med mängder av ärr. Aldrig att jag skulle försöka prata om det med henne om det bara för att prata... Jag vet att hon mått dåligt, det behöver inte vara uttalat.

Nej mej självklart kan man inte fråga det hur som helst. Det vore synd om den personen då. Beror helt på situationen.
Svar på tråden Jag har märkt på en kompis ärr på armen - Är det okej och notera de och fråga hur personen mår idag?