Anonym (Vi är kompisar) skrev 2019-03-29 18:23:29 följande:
Ditt inlägg fick mig att tänka att det är nog bra att inte nämna någonting. Jag är dock osäker för att vi är så olika av oss.Efter att en användare har sagt att denne skulle bli förbannad så vet jag inte längre om det är en bra idé.
Jag får en känsla av att personen är känslig av sig.
Du verkar klok av dig. Har du något tips på hur man kan säga saker till en person som man enbart tror att personen mår dåligt. Det kanske bara är trötthet. Men skulle det vara så stor bekymmer om man bara frågar?
Jag får en tvångstanke att jag skulle kanske råka trigga igång någonting i personens mående och få denne må dåligt.
Jag kan enbart relatera till mig och där är det detsamma. Jag hade mått bra om någon faktiskt visade att denne brydde sig. Även om jag faktiskt inte mådde dåligt utan faktiskt var bara trött eller någonting. Men jag är så osäker på andra, andra kanske tar illa upp och frågan är mer känslig för andra. Jag vet inte. . .
Tack för de snälla orden. Jag vet faktiskt inte. Som sagt det beror på hur personen är. Även hur nära ni är som vänner tror jag. Brukar ni prata om djupa saker? Kanske kan du på något vis råka komma in på ämnet självskadebeteende och se om du kan luska frsm något därifrån. Se personens reaktion där. Om du märker den inte vill prata om det eller om den kanske själv berättar, om den här haft självskadebeteende. Du kanske kan nämna att du blir orolig för sådana personer. Att du gärna vill hjälpa sådana. Så du liksom visar att du inte dömer den. Är det mycket ärr? Jag känner att jag kommit över det där och skäms inte för det. Kan tänka mig att om man fortf tycker det är ett känsligt ämne kanske man blir arg. Eller inte vill bli påmind. Eller så tyvker den väl att man lägger sig i. Jag vet inte. Men ja, hur nära vänner är ni? Jag förstår din oro helt och jag själv hade nog inte heller inte kunnat fråga. Iallafsll inte efter ett tag. Det är sån jag är jag bryr mig lite för myxket ibland. Skulle personen bli irriterad kanske du kan säga så, att du enbart vill väl och bryr dig. Du kanske även kan säga det före. Så personen är förberedd på att det kanske är en jobbig fråga. Och respektera om den inte vill prata om det. Det är väl de enda tipsen jag har tror jag vad jag kommer på. Fint av dig att bry dig.