Inlägg från: Anonym (Stina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Stina)

Jag har märkt på en kompis ärr på armen - Är det okej och notera de och fråga hur personen mår idag?

Jag skulle absolut inte uppskatta det. Speciellt inte om det kom från någon man inte är speciellt nära med eller hade självmant pratat om det med.

Vill du "visa att du bryr dig", gör det i så fall genom handling istället. Inte genom att peka på gamla ärr och fråga hur situationen är idag.

• Anonym (Stina)
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-03-29 19:04:03 följande:
    Ditt svar var ganska hårt dessutom. Personen vill ju väl. Och frågar bara . Är inte så att personen redan frågat.
    Bara för att man vill väl betyder det inte att det är okej att fråga om allting. Det är gränslöst att tränga sig på en person på det sättet och fråga om något som i många fall är väldigt privat.

Börjar personen själv öppna upp om sitt tidigare självskadebeteende och mående kan man ju fråga mer, men har personen inte gjort det är det inte speciellt smart eller omtänksamt att chansa i ett sånt läge.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-03-30 09:29:20 följande:

Nej det gör jag verkligen inte. Snarare tvärtom. Men du känner inte mig. Så du skulle sitta och glo på när din polare skär sig med blödande sår? Okej . Stackars den kompisen.

Tråden har ju hela tiden handlat om man ser någon med GAMLA ärr, inte nya.

Är man nära vänner väljer vännen själv om och när den vill öppna upp om sitt tidigare självskadebeteende.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (mor) skrev 2019-03-30 07:15:41 följande:

Jag tänker att om man har en vän som öppet visar sina ärrade armar (kortärmat) så blir det väl konstigt om man inget säger? Märker man däremot att ärren är ngt som vännen försöker dölja så är man självklart försiktig och ställer bara frågor när man känner att det är rätt. Fingertoppskänslan..........vi har den nog de flesta av oss.

Man har ingen rätt att fråga om såna saker bara för att man råkar se dem. Tänk så jobbigt det blir för den personen om varenda kotte som hen träffar börjar fråga personens ärr? Även om det inte är nåt man skäms över vill man kanske inte prata om det med vem som helst.

Det är alltid bättre att låta vännen själv ta initiativ i en sån situation.
Svar på tråden Jag har märkt på en kompis ärr på armen - Är det okej och notera de och fråga hur personen mår idag?