Inlägg från: neverpreggo |Visa alla inlägg
  • neverpreggo

Jag har märkt på en kompis ärr på armen - Är det okej och notera de och fråga hur personen mår idag?

Är det nya ärr/sår så är kan det vara läge att fråga hur personen mår på ett försiktigt sätt. Gamla ärr tycker jag inte att man ska uppmärksamma bara för att uppmärksamma liksom. Det är oftast skamfyllt och de som försöker att numera inte alltid dölja ärren kan börja dölja igen för att de inte vill ha frågor.

• neverpreggo
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-03-29 19:05:22 följande:
    Jag sa till min kompis när hon höll på och skära sig i skolan. Hon blev skitarg. Vi blev ovänner i flera år efteråt för det. Eller ja det var för vi skvallrade för läraren. Men det var ju egentligen bara rätt. Vi är vänner igen och hon förstod mig och skäms inte för att prata om ärren nu. För hon ångrar dom.

Ja, det låter som en helt rimlig reaktion av henne som tonåring och er för den delen, kul att ni är vänner igen :) Med vänner kan man ofta diskutera dessa ämnen men många tycker inte om när halvbekanta börjar ställa frågor. Vill man diskutera självskadande kan man diskutera mer allmänt.

Jag har en kollega med mängder av ärr. Aldrig att jag skulle försöka prata om det med henne om det bara för att prata... Jag vet att hon mått dåligt, det behöver inte vara uttalat.

• neverpreggo
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-03-31 16:06:23 följande:
    Det är inte nyfikenhet. Det är att bry sig. Beror på hur man frågar och vem det är och hur nära man är.
    Nej. Att fråga en människa om dennes ärr när det syns är bara nyfikenhet och otrevligt. Det spelar ingen roll om man egentligen bryr sig eller inte. Det är upp till personen som har ärren att välja att tala om det, är du nära vän med en person med ärr så vet du säkert att personen inte alltid mått bra. Så man ska inte prata om ärr bara för att prata.
  • neverpreggo
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-03-31 16:33:03 följande:
    Olika åsikter om sådant. Jag respekterar dina men håller inte med.
    Nu slutade jag läsa tråden efter några sidor och hoppade in igen men du har väl hela tiden pratat om någon nära vän dvs inte som trådstarten. Jag skulle kunna fråga min arbetskollega om hennes ärr men varför skulle jag göra så mot henne? Respektlöst som fan. Men det finns uppenbarligen gott om folk som faktiskt frågar om andras ärr utan att de står varandra och många är obekväma med att få frågan. Vem vill diskutera sin ångest på det viset? Det är en helt annan sak än att det kommer upp naturligt när man pratar om tidigare dåligt mående.
Svar på tråden Jag har märkt på en kompis ärr på armen - Är det okej och notera de och fråga hur personen mår idag?