• Anonym (Vi är kompisar)

Jag har märkt på en kompis ärr på armen - Är det okej och notera de och fråga hur personen mår idag?

Hej!

Jag kan inte riktigt svara på hur nära vi är. Jag vet att det är det mesta relevanta. Men jag undrar hur en person skulle må om man bara liksom visade att man brydde sig.

Jag har mått fruktansvärt precis början av tjugo års åldern. Jag har dock inga fysiska skador som skulle tyda på att jag har varit riktigt dålig i mitt mående. Men om någon skulle fråga, liksom om det skulle synas på mig och någon frågade mina ''ärr'' (Om jag nu skulle ha några) och frågade hur jag mår idag. Så skulle jag bli glad att någon faktiskt bryr sig.

Men hur skulle det vara för andra, tror ni?

Skulle det vara okej och påpeka de och fråga hur personen mår idag?

Eller kan det bli som så för f.d deprimerade personen med självskadebeteende att man får de i skamkänslor eller får de att känna sig svaga för vad de har gjort emot sig själva och mår dåligt att det faktiskt syns till och med?

Jag vill inte få personen må dåligt!!. . .

• Svar på tråden Jag har märkt på en kompis ärr på armen - Är det okej och notera de och fråga hur personen mår idag?
  • Anonym (Anonymm)
    neverpreggo skrev 2019-03-29 19:17:28 följande:

Ja, det låter som en helt rimlig reaktion av henne som tonåring och er för den delen, kul att ni är vänner igen :) Med vänner kan man ofta diskutera dessa ämnen men många tycker inte om när halvbekanta börjar ställa frågor. Vill man diskutera självskadande kan man diskutera mer allmänt.

Jag har en kollega med mängder av ärr. Aldrig att jag skulle försöka prata om det med henne om det bara för att prata... Jag vet att hon mått dåligt, det behöver inte vara uttalat.

Nej mej självklart kan man inte fråga det hur som helst. Det vore synd om den personen då. Beror helt på situationen.
  • Anonym (Anonymm)
    Drottningen1970 skrev 2019-03-29 19:14:49 följande:

Bara för att jag är tydligt med att det inte är ok med att fråga det som TS undrar över innebär inte att jag inte är lugn, hur fick du ihop den kopplingen?

Återigen så är det fullständigt irrelevant hur du eller en kompis reagerar.

För du skriver med stora bokstäver och argumenterar på ett argt sätt.
  • Anonym (Anonymm)

Bara för att jag är tydligt med att det inte är ok med att fråga det som TS undrar över innebär inte att jag inte är lugn, hur fick du ihop den kopplingen?

Ja det är vad du tycker. Men jag tycker inte så. Respektera det. Jag tycker inte man ska fråga vem som det. Men en nära kompis är väl lugnt. Alla kan tycka olika.
  • Anonym (Anonymm)

En person man knappt känner kan man ju inte fråga om sånt.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-03-29 19:04:03 följande:
    Ditt svar var ganska hårt dessutom. Personen vill ju väl. Och frågar bara . Är inte så att personen redan frågat.
    Bara för att man vill väl betyder det inte att det är okej att fråga om allting. Det är gränslöst att tränga sig på en person på det sättet och fråga om något som i många fall är väldigt privat.

Börjar personen själv öppna upp om sitt tidigare självskadebeteende och mående kan man ju fråga mer, men har personen inte gjort det är det inte speciellt smart eller omtänksamt att chansa i ett sånt läge.
  • Anonym (Anonymm)
    Anonym (Stina) skrev 2019-03-29 19:33:07 följande:

Bara för att man vill väl betyder det inte att det är okej att fråga om allting. Det är gränslöst att tränga sig på en person på det sättet och fråga om något som i många fall är väldigt privat.

Börjar personen själv öppna upp om sitt tidigare självskadebeteende och mående kan man ju fråga mer, men har personen inte gjort det är det inte speciellt smart eller omtänksamt att chansa i ett sånt läge.

Ja men om man är nära vän tycker inte jag det är så. Men en man inte känner så bra ska man som sagt inte fråga. Nu räcker det. Har förklarat mig nog.
  • Anonym (Anonymm)
    Anonym (Stina) skrev 2019-03-29 19:33:07 följande:

Jag fattar väl självklart man inte frågar vem som.
  • Anonym (Jenny)

Klart att du kan fråga hur din kompis mår - det är det som kompisar ska göra.

Ärren tillhör hennes förflutna och det är en svår balansgång att förmedla att hon är ok och accepterad och uppskattad precis som hon är, med ärr och allt, samtidigt som att det även är ok om hon vill ha hjälp för att saker och ting inte står rätt till och inte är ens nästan ok.

Visa att du är en bra kompis och då måste man även våga se och orka bry sig om även mörkare sidor. För en nära vän är det nästan ett måste, medan för en ytlig bekant så är det mer en varm acceptans som är passande, för vi är alla mänskliga med mer eller mindre synliga ärr.

Men var modig och våga vara hennes kompis - det finns nästan inget som är värre med mental ohälsa än det tabu som omger det. 

• Drottningen1970
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-03-29 19:28:24 följande:

Ja det är vad du tycker. Men jag tycker inte så. Respektera det. Jag tycker inte man ska fråga vem som det. Men en nära kompis är väl lugnt. Alla kan tycka olika.

Det handlar inte om att jag inte respekterar vad DU anser utan om att DU måste inse att du inte utifrån dina EGNA integritetsgränser kan bemöta ANDRA på ett gränsöverskridande sätt.
  • Anonym (Anonymm)
    Drottningen1970 skrev 2019-03-29 20:11:31 följande:

Det handlar inte om att jag inte respekterar vad DU anser utan om att DU måste inse att du inte utifrån dina EGNA integritetsgränser kan bemöta ANDRA på ett gränsöverskridande sätt.

Jag respekterar andra med. Och om du bara visste hur försiktig jag är son person. Det är lugnt.
Svar på tråden Jag har märkt på en kompis ärr på armen - Är det okej och notera de och fråga hur personen mår idag?