• Marieka

    Letrozol trots egen ägglossning

    Hej!

    Intressant tråd! Jag vore supertacksam om någon av er som fått denna hjälp utan att göra ivf kan tipsa om gynekolog som är vettig och går att diskutera detta med.

    Lång historia någorlunda kort: jag har fött två barn. Det första dog hemskt nog sent i graviditeten. Det andra är tre år och vi har i ett år och nio mån försökt få ett småsyskon. Första året resultatlöst. Sen började jag med progesteronkräm för att mildra min pms som smygande blivit värre. Det hjälpte! Och jag blev gravid! Men fick tidigt missfall. Sen två tidiga missfall till.

    Då tänker jag att det kan vara österogen/progesteron-balansen som är problemet. Och att kräm hjälper, men inte är nog.

    Vi orkar inte ivf, mycket beroende på vår tuffa början med första fruktansvärt sorgliga graviditeten. Ivf är väldigt påfrestande i sig vad jag förstår. Men vill gärna få hjälp att maxa chanserna på egen hand.

    Vart vänder man sig? (Jag bor i Sörmland och jobbar i Stockholm men kan tänka mig att ta mig en bit)

    Ber om så mycket om ursäkt för trådkap med sidospår! Blev så glad att se detta diskuteras i aktuell tråd <3

  • Marieka
    ivovanon skrev 2019-04-02 21:44:39 följande:

    Hej! Så ledsen för er förlust. Kan inte ens föreställa mig hur jobbigt det måste ha varit.

    Ang dina frågor så har jag varit hos gyn min ?lokala? gynekolog vid Gullmarsplan bara. Så jag har inte gjort någon ordentlig fertilitetsutredning och har inte heller någon direkt uppföljning med ultraljud. Men tror att jag fick hjälp pga mina mellanblödningar, hon mena på att jag måste förstärka min ägglossning för att slippa dem. Eller börja på piller men det är ju dumt när man vill ha barn. Om vi inte får hjälp via det här kommer vi gå vidare till utredning och antagligen ivf.

    Tycker du ska be din gyn ta hormonprov så får du veta läget. Det går ju även att ta själv via t.ex. werlabs. Lycka till!!


    Tack <3

    Så bra att du fick hjälp på ett helt "vanligt" ställe! Jag skulle såklart kunna prova det också, upplever bara när jag kollar runt, att ivf verkar vara det som erbjuds. Ffa för kvinnor som närmar sig 40 (är 38) Inte så många möjligheter för det som vill ha hjälp att förbättra oddsen att lyckas på egen hand, av vad jag kan utläsa på webben iaf.

    Men jag har nu hittat en klinik som är inriktad specifikt på hormonobalanser/förändringar som beror på ålder. Ska nog prova där. Det är nog förklaringen för oss. Maken har kollat upp spermakvaliten, den var bra och första gången jag blev gravid gick det fort. Men det var ju alltså ca fem år sen...

    Tack för svar och stort lycka till. Hoppas ni snart blir föräldrar!
Svar på tråden Letrozol trots egen ägglossning