• Anonym (så)
    Mon 1 Apr 2019 09:11
    3240 visningar
    131 svar
    131
    3240

    Inga ordentliga gästhanddukar!

    Anonym (Gäästen) skrev 2019-03-30 17:42:42 följande:

    Har funderat på detta varje gång jag varit på kalas/festligheter där detta har förekommit men aldrig kommit på något vettigt svar.

    Då och då går jag på kalas där toaletten saknar en ordentlig gästhandduk. Hos de jag menar hänger oftast deras badlakan, lite småfuktiga, på en krokmojäng på dörren eller på väggen. Sen finns det 1-2st andra handdukar. Meningen är då att alla gäster och familjen ska dela på dessa 1-2 små handdukar. Ni förstår ju själv hur sunkiga och blöta dessa handdukarna blir efter ett tag. Då letar man istället efter en hörna på ett av badlakanen och hoppas att det är en del som inte varit i rumpan..

    För en del låter detta säkert jättekonstigt och som en trolltråd men det är ganska vanligt!

    Jag har alltid vara en handduk till familjen, badlakanen lägger jag i tvätten (och gömmer korgen) och ev sätter upp rena, nya gästhanddukar (2st) som jag sedan beter ut efter behov under kalaset.

    Hur gör ni, vad tycker ni? Någon som har en förklaring eller har tänkt på varför ni gör som scenariet ovan?

    Tack!


    Jag har bara två handukar vid handfatet och de är till för alla, gäster som familj. Men jag byter dem ofta och de är oftast helt nybytta om vi väntar gäster.

    Badlakanen använder vi fler än en gång så de hänger i badrummet, men inte på samma krokar som handdukarna vid handfatet.

    Men jag håller med, ibland är det sunkiga handdukar som hänger i badrummen och det känns inte så trevligt. Det kan även hända hemma hos mig eftersom jag kan vara trött, glömma eller bara inte tänka på att byta handdukar om nån kommer på besök eller jag har mycket annat omkring mig. Vanlig mänsklig glömska helt enkelt. Så tänker jag att det är för andra också och accepterar deras sunkiga handdukar för att ja vet att det är en värdslig sak och lätt att glömma.
  • Anonym (så)
    Mon 1 Apr 2019 10:02
    #50
    Anonym (Gäästen) skrev 2019-04-01 09:45:23 följande:
    Nästa gång ni har planerade gäster så gå in och känn på handduken som alla använder när halva kalaset har gått. Är den mysig att torka händerna på? Åtminstone så borde du tycka det är tillräckligt sliskigt för att byta. Familjen har ju sitt badlakan som hunnit torka vid den tiden.

    Man kan såklart torka med toapapper men vissa sorter smälter liksom när de blir våta. De suger åt sig så mycket vatten att pappret blir genomsurt direkt och smular sig. Finns det då ingen soptunna heller så måste jag spola en gång till i onödan.

    Tur att vi kan få varandras perspektiv o tankar!
    Hur menar du nu?

    Om jag har nybytta handdukar vid handfatet vid kalasets början så ska den alltså bytas igen när halva kalaset gått?

    Nu är det ju sällan jag har så stora kalas, utan oftare har vi 2-4 gäster på middag eller så. Men jag ha nog aldrig upplevt att de nybytta handdukarna vid handfatet blivit så sliskiga på ett par timmar att de behöver bytas mitt i middagen.

    Badlakan använder vi när vi duschar eller badar, inte för att torka händerna efter tex toabesök. Toapapper brukar vi inte heller använda, det gör jag nästan bara på offentliga toaletter då jag ogillar såna där lufttorkar.
  • Anonym (så)
    Mon 1 Apr 2019 15:05
    #64
    Anonym (Gäästen) skrev 2019-04-01 10:18:55 följande:
    Jag kanske var otydlig.

    Om man är ett större sällskap som tvättar händerna och torkar sig på samma handduk i några timmar så kommer denna handduken att bli dyngsur och sunkig. Ungefär som en diskhandduk som du torkar porslinet med. Den blir till sist våt och måste bytas för att ha någon torkeffekt. Det är då du eller någon i familjen ska gå in på wc med en ny ren och torr handduk så gästerna slipper torka sig på en blöt handduk, ta toapapper eller låna era badlakan (som kanske är sunkiga eftersom de inte är bytta). Precis det scenariet som jag beskrev i trådstarten alltså!
    Okej jag fattar. Vi är sällan så många, och sällan så frekventa toabesök heller, plus att vi har två toaletter. Så de 6-8 pers som möjligen samsas i vårt hem under några timmar kommer nog att klara sig på de totalt 4 (2 på varje toalett) nybytta handdukarna under den tid som kalaset varar.

    Eller så får de torka sig sunkigt och sen klaga på FL :)
  • Anonym (så)
    Mon 1 Apr 2019 15:43
    #72
    Anonym (Gäästen) skrev 2019-04-01 11:29:35 följande:
    Gästhanddukar är ofta små. Dina gäster kanske inte tvättar händerna efter wc besök?

    Många (inkl jag) ber barnen att tvätta sig innan maten vilket innebär att handduken snabbt blir både smutsig och blöt (beroende på hur slarviga barnen är med handtvätten). Sen kommer några vuxna som oxå vill tvätta sig innan. Mellan måltiderna leker barnen och blir smutsiga igen. Det beror på hur många barn man är, vad man bjuder på och hurdana de vuxna gästerna är med hygienen. Och såklart hur många gäster man är totalt. Men att tro att en liten tygbit ska räcka att torka händerna en hel dag/kväll är lite väl optimistiskt.
    Vi är allmänt äckliga och tvättar oss inte innan maten, om man inte är uppenbart skitig efter sandlek eller trädgårdsarbete eller liknande (ovanligt nuförtiden med sandlek då vi har tonåringar och ovanligt också att vi jobbar i trädgården precis innan middagsbjudning).

    Sen har vi inga små gästhanddukar, utan helt vanliga handhanddukar i normal storlek. De blir inte särskilt blöta eller smutsiga på en enda kväll. Men OM de skulle bli det och jag märker det vid ett eget toabesök så byter jag, annars inte (har inte hänt på sistone i alla fall). 

    Jo, våra små tygbitar håller att torka med en hel dag eller så. De blir lite blöta just när de används men torkar mellan varven.
  • Anonym (så)
    Mon 1 Apr 2019 15:45
    #74
    +1
    Anonym (Gäästen) skrev 2019-04-01 15:38:22 följande:
    Många här har barn oxå. Alla umgås inte bara med vuxna välartade människor.

    Vuxna är dessutom riktigt dåliga på att tvätta händerna. De som har torra handdukar ett helt kalas har nog många gäster som inte ens tvättar sig efter toabesök. Min fd tvättade sig bara om händerna efter nr 2. Kolla in en större festival/marknad etc där det är utedass och lägg märke till vem som har använt rengöringsskum på händerna och vem som inte har det. De som går ut och gnider nävarna är de som störst chans har velat bli ren.

    Man kan även läsa svar här i tråden om att man inte ens behlver tvätta sig. Många vuxna går alltså omkring med smutsiga nävar. I filmen contagion (tror jag den heter) så berättar Kate Winslet att vi i genomsnitt tar oss i ansiktet flera tusen gånger i timmen.
    Och vad är bekymret med det? Det är ju allmänt känt att överdriven renlighet är ett större hot mot vår hälsa och bidragande orsak till ökade allergier och annat trist.

    Så det kanske är bra att vara lite lagom med det där handtvättandet? Efter toabesök och oftare vid magsjukor, absolut. Men i övrigt tror jag att mitt ansikte och saker runt omkring mig tål lite bakterier och ett och annat virus.
  • Anonym (så)
    Mon 1 Apr 2019 15:46
    #75
    +1
    Anonym (Gäästen) skrev 2019-04-01 15:38:22 följande:
    I filmen contagion (tror jag den heter) så berättar Kate Winslet att vi i genomsnitt tar oss i ansiktet flera tusen gånger i timmen.
    Tusen ggr i timmen låter mycket, men är det Kate Winslet som säger det i en film så är det såklart sant!
  • Anonym (så)
    Mon 1 Apr 2019 17:20
    #82
    +2
    Anonym (Gäästen) skrev 2019-04-01 16:55:31 följande:
    Det tror jag inte någon menar här heller, iallafall inte jag. Men har man varit på wc så tycker jag att man bör tvätta sig om händerna. Uppenbarligen tycker inte andra det eller så låtsas de tycka tvärtom bara för att reta upp mig lite.

    Att, som gäst, behlva anvönda ett använt badlakan (som kanske varit i röven på någon en timme tidigare) är lite si sådär. Är det för mycket begärt med en gästhandduk?
    Det finns ju ett mellanting mellan gästhandduk (som byts flera ggr under en kväll!) och badlakan som varit i röven på värdparet;

    Det kallas vanliga handhanddukar som är rena och nybytta vid tillställningens början och inte hinner bli sunkiga om inte alla ska tvätta händerna tusen gånger under en vanlig middagsbjudning.

    Och flera i tråden har svarat att det är så de brukar ha det.
  • Anonym (så)
    Tue 2 Apr 2019 10:39
    #91
    +2

    onödigt att ha en specifik handduk för gäster om alla handhanddukar är helt


    Anonym (Gäästen) skrev 2019-04-01 17:28:43 följande:
    Förlåt. Jag menade en handduk avsedd till enbart gäster.

    Inte tvunget en liten handduk där det står gäster på. Man kan ju missförstå!

    Vad bra att så många har positiva erfarenheter av att alla delar samma handduk och att den håller sig torr och fräsch en hel fest. Jag har inte samma erfarenhet hos några jag varit hos. Bla min egna bror. Vad jag kan läsa mig till i tråden så är det fler än jag som har samma uppfattning.
    När har gäster så kan de torka sig på samma rena, nybytta handduk som jag och min man och barnen torkar oss på under bjudningen. Det känns väldigt märkligt och onödigt att ha en specifik handduk till gästen om alla handdukar som hänger vid handfatet är helt rena och nybytta inför bjudningen.

    Min egen bror ser jag knappt ens som gäst och om han skulle ha synpunkter på en handduk i mitt hem så skulle han frankt kunna säga till och be om en torr/ren handduk om det så behövdes.
  • Anonym (så)
    Wed 3 Apr 2019 11:25
    Anonym (Åse) skrev 2019-04-03 10:36:58 följande:

    Undrar hur många män som kommenterar detta eller överhuvudtaget känner till konceptet med gästhanduk


    Jag känner till konceptet. Min farmor och andra äldre brukade ha gästhanddukar, tom en egen krok med skylten gäster. Har inte sett det hos någon under 70 år på senaste. Har aldrig heller upplevt att det varit ett problem.
  • Anonym (så)
    Wed 3 Apr 2019 14:39
    +1
    Anonym (Moa) skrev 2019-04-03 14:10:21 följande:

    Vi hade en manlig gäst nyligen som i valet mellan tre handdukar märkta med "Gäster", "Hans" respektive "Hennes" valde den sistnämnda... Men han var ett undantag. De flesta verkar fatta grejen med uppmärkta handdukar, även om de själva inte har det så hemma.
    Hur vet du vilken handduk han använde inne på toaletten? Följde du med honom in eller har ni övervakning på toa hemma hos er?

    Det där med hans/hennes fattar jag inte heller. Vem har såna skyltar?
  • Anonym (så)
    Wed 3 Apr 2019 15:20
    +1
    Anonym (Moa) skrev 2019-04-03 15:14:42 följande:

    Jag gick på toa strax efter honom och upptäckte att min handduk, som jag inte hade använt på flera timmar, var blöt medan gästhanduken var snustorr. Vi har sådana skyltar för att markera vilken handduk som är vems. Behövdes väl mest när vi var nyinflyttade. Numera vet vi ändå i vilken ordning de hänger.
    Men jösses!

    Hänger ni handdukarna i en viss ordning? Vad händer om HAN råkar torka sig på HENNES? Blir det han eller hon som får tjejbaciller? Och om nån av ungarna råkar torka sig på HENNES? Eller HANS??

    Den här tråden får mig verkligen att växla mellan att skratta ihjäl mig och att inte tro på vad jag läser. På det stor hela otroligt underhållande i alla fall :) Tack för dagens skratt!

  • Anonym (så)
    Thu 4 Apr 2019 13:27
    FreshLinen skrev 2019-04-03 16:00:59 följande:
    Det är inget ovanligt. Att det står hans och hennes var en inredningsdetalj som var extremt populär för ett tag sedan. På Wish var ju allt -his- -hers- eller his Queen her king osv.

    De flesta som har vars en handduk hänger de i samma ordning alltid. Eller har namn ovanför. Absolut inget märkvärdigt.
    Jag tror att det är rätt ovanligt, i alla fall hos yngre personer.
  • Anonym (så)
    Thu 4 Apr 2019 14:47
    K med lilla E skrev 2019-04-04 13:44:36 följande:
    Ovanligt hos de flesta tror jag, jag är över 50 och har aldrig sett några skyltar hemma hos någon med HANS och HENNES. 
    Nä inte jag heller. Några äldre som jag känner har en gäster-skylt vid en handdukskrok, men inga andra skyltar som anger vem av familjemedlemmarna som får använda vilken handduk.
  • Anonym (så)
    Thu 4 Apr 2019 14:48
    Anonym (Moa) skrev 2019-04-04 14:34:27 följande:

    Jag har inte sett sådana hos någon annan heller. Men de fanns att köpa för en billig peng när vi letade grejer till nya lägenheten. Det var därför det blev dem. Min poäng med historien var att gästen i fråga verkade vara så främmande för begreppet gästhandduk att han, trots tydliga skyltar, tog så fullkomligt fel.
    Ja, jag skulle nog också kunnat missa det. Förväntar mig liksom inte en manual över hur man ska torka sig efter handtvätt, så jag hade nog kanske inte sett skyltarna eller tänkt på syftet med dem.
  • Anonym (så)
    Thu 4 Apr 2019 14:53
    Anonym (Baja) skrev 2019-04-04 14:50:35 följande:

    Det kan ju finnas goda anledningar till att man inte vill att andra ska dela handduk med en. T ex min sambo torkar sin snopp på handduken efter att han tvättat den efter kissning. Den handduken vill man inte att gästerna ska använda.


    Alltså...
  • Anonym (så)
    Thu 4 Apr 2019 14:54
    Anonym (Baja) skrev 2019-04-04 14:50:35 följande:

    Det kan ju finnas goda anledningar till att man inte vill att andra ska dela handduk med en. T ex min sambo torkar sin snopp på handduken efter att han tvättat den efter kissning. Den handduken vill man inte att gästerna ska använda.


    Det kanske finns en skylt med "Snoppen" att sätta upp ovanför hans handdukskrok.
  • Anonym (så)
    Fri 5 Apr 2019 09:45
    Anonym (Gäästen) skrev 2019-03-30 17:42:42 följande:

     
    Jag har alltid vara en handduk till familjen, badlakanen lägger jag i tvätten (och gömmer korgen) och ev sätter upp rena, nya gästhanddukar (2st) som jag sedan beter ut efter behov under kalaset.

    Hur gör ni, vad tycker ni? Någon som har en förklaring eller har tänkt på varför ni gör som scenariet ovan?

    Tack!


    Får jag fråga en sak från ditt första inlägget: varför gömmer du tvättkorgen? Är du rädd att nån ska rota upp din gamla badhandduk annars eller skäms du över att det finns otvättad tvätt i ditt hem?
  • Anonym (så)
    Fri 5 Apr 2019 09:48
    Anonym (Titti) skrev 2019-04-05 04:57:44 följande:
    Nej, det är inte äckligt att torka sig i underlivet.
    Men, det är äckligt om handduken ska delas med andra. Och ännu äckligare om hon bara blaskat av sig med vatten.

    Och utöver det... som gäst? UÄK.
    Underlivet torkas inte med handdukarna som hänger vid handfatet, de handdukarna är till för händerna och inget annat.
    Anonym (***) skrev 2019-04-04 19:53:58 följande:
    Varför skulle det vara äckligt att torka sig i underlivet, gör inte du det när du tvättar dig där? Och vad använder du då istället för handduk?

    Inte äckligt att torka sig i underlivet, men äckligt om man gör det med handduken man sen använder för att torka händerna på. Oavsett om det bara är
    man själv som använder handduken eller inte.
  • Anonym (så)
    Sat 6 Apr 2019 15:32
    Anonym (Gäästen) skrev 2019-04-06 05:38:10 följande:

    Varför jag gömmer tvättkorgen? Ja för att det ska bli mer plats på wc, inte lukta verkstad på wc från mannens kläder och för att badlakanen är sunkiga efter att alla duschat. Huuuuur konstig är jag nuuu då? Snabbt hitta på nått som du kan klaga på. Jo jag vet! Jag kan visst tänka mig att använda mitt badlakan mer än en gång. Med det har jag torkat hela krippen inkl underlivet. Men du tycker ju det är äckligt att torka sig med samma handduk som man torkat underlivet med så jag antar att du antingen byter badlakan ofta eller tycker det är äckligt varje gång du ska torka dig, om du ens använder handduk?


    Men så stingsligt, tråden är väl till för att diskutera det här?

    Det är ju inte helt självklart att veta att din tvättkorg luktar verkstad, och att du därför gömmer den när du har gäster (men annars gör det intet att det luktar verkstad i badrummet?). Luktar tvättkorgen mindre när du gömt den eller gömmer du den i garaget?

    Jag tycker att det skulle vara äckligt att använda handhanddukarna vid handfatet att torka underlivet med - som någon i tråden beskrev att hennes killle gjorde. Badlakan använder jag fler än en gång så det är kanske lika äckligt, men de får hänga kvar när det kommer gäster. gäster har handhanddukar att torka sig på och de handdukarna är fria från underlivstorkning.

    Varför skulle jag inte använda handduk?
Svar på tråden Inga ordentliga gästhanddukar!