• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pojknamn
  • Bunny on speed

    Så kul, flera av dem finns på vår lista med! Leopold, Marius, Arthur. Jag gillar även Charles medan maken gillar Leonard.

    Edgar gillar jag dock bara i kombo med Allan :p


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Xenia

    Jag röstade på Marius, jättefint namn.

    Jag gillar också Alexis. 

    Valentin är fint i sig men kommer man att associera till Alla hjärtans dag?

    Artur skulle vara fint också. Men Arthur, då undrar jag om det ska uttalas med engelskt läsp-ljud eller på svenskt sätt.

    Edgar tycker jag låter för hårt (både G och R är hårda ljud). Edmund vore mycket finare.

    Föredrar Leo eller Leon framför Leonard och Leopold.

  • Anonym (Katjing!)
    Xenia skrev 2019-04-12 18:04:54 följande:

    Jag röstade på Marius, jättefint namn.

    Jag gillar också Alexis. 

    Valentin är fint i sig men kommer man att associera till Alla hjärtans dag?

    Artur skulle vara fint också. Men Arthur, då undrar jag om det ska uttalas med engelskt läsp-ljud eller på svenskt sätt.

    Edgar tycker jag låter för hårt (både G och R är hårda ljud). Edmund vore mycket finare.

    Föredrar Leo eller Leon framför Leonard och Leopold.


    Jag gillar Artur bäst, med denna stavning.
    Marius är också fint men kanske lite för osvenskt, jag känner ett par norrmän som heter det.

    Alex är fint, Alexis är en kvinnonamn.

    Håller med i det du skriver om Edgar, dessutom låter det som en elaking i en skräckfilm.
  • Xenia

    Nåja, om det är vanligt bland våra "kusiner" i Norge så är det väl inte såå osvenskt.

    Alexis är ett pojknamn från början. Sen att man ofta använder pojknamn på flickor i USA är ju inget vi behöver ta efter. 

  • Anonym (Katjing!)
    Xenia skrev 2019-04-12 18:38:18 följande:

    Nåja, om det är vanligt bland våra "kusiner" i Norge så är det väl inte såå osvenskt.

    Alexis är ett pojknamn från början. Sen att man ofta använder pojknamn på flickor i USA är ju inget vi behöver ta efter. 


    För mig är norskt lika med osvenskt, men visst... det är iallafall betydligt bättre än Mohammed.  (Om man räknar med hur svenska/osvenska namnen är.)

    Jag skulle inte namnge mitt barn med ett namn som man, om man gräver i historien, inte har "rätt" könstillhörighet. Utan tänka på hur det upplevs idag.
  • Xenia

    Om vi tar efter USA får vi mycket färre namn att välja på för pojkar. Det är f ö alltid pojkar som måste undvika "unisex" namn, aldrig flickor. Har ni fundera på varför?

    Det finns ju redan namn som Kim som används för bägge.

    Är Alexis vanligare bland män eller kvinnor? Jag kollar på SCBs namnstatistik:


    "632 män har Alexis som tilltalsnamn


    Totalt 1 984 män har Alexis som förnamn


    201 kvinnor har Alexis som tilltalsnamn


    Totalt 403 kvinnor har Alexis som förnamn"


  • Anonym (Katjing!)
    Xenia skrev 2019-04-12 20:18:55 följande:

    Om vi tar efter USA får vi mycket färre namn att välja på för pojkar. Det är f ö alltid pojkar som måste undvika "unisex" namn, aldrig flickor. Har ni fundera på varför?

    Det finns ju redan namn som Kim som används för bägge.

    Är Alexis vanligare bland män eller kvinnor? Jag kollar på SCBs namnstatistik:


    "632 män har Alexis som tilltalsnamn


    Totalt 1 984 män har Alexis som förnamn


    201 kvinnor har Alexis som tilltalsnamn


    Totalt 403 kvinnor har Alexis som förnamn"


    Jag viker ner mig, enligt statistiken har du rätt.
    Men jag vidhåller att Alexis, för mig, är ett kvinnligt namn. Jag hade inte döpt min son till det.
    Lite som att Maria är könsneutralt i vissa länder. Har dock ingen källa och orkar inte googla.
  • Xenia

    Maria används som ett religiöst andranamn för män i katolska länder. Det används inte som tilltalsnamn.

  • ballongdansen
    atelje skrev 2019-04-12 18:12:19 följande:

    Edgar eller Leon, de andra lät lite trash om ni inte heter typ
    Smith i efternamn.


    Detta
  • Anonym (alternativ?)

    Är inte Alexis ett rätt vanligt namn bland ryska män? Tycker jag har hört det rätt mycket bland ryssar.

Svar på tråden Pojknamn