• dosvedanya

    Trygghetsanställd - uppsagd/uppsägning

    Jag skulle verkligen behöva få svar på lite frågor.

    Jag är trygghetsanställd och är fast anställd. Där jag jobbar så får de alltså bidrag för att ha mig där.

    Jag har varit sjukskriven i 1 år nu och är fortf sjukskriven och detta gör det svårt för mina arbetsgivare då de inte kan anställa någon ny med lönebidrag så länge de har mig. Ett litet företag där jag är den enda fasta anställda, de har endast tagit in en extra under sommartid. De är alltså i stort behov av att få in en ny på heltid vilket jag förstår till fullo.

    Bästa är alltså att jag slutar - men jag förlorar ju på att säga upp mig så bäst är att de säger upp mig pga att de inte kan anpassa uppgifterna / erbjuda andra uppgifter som jag kan utföra.

    Men hur går det till? Vad händer om de säger upp mig av den anledningen? Blir de "straffade" på något vis? Vi vill att detta ska avslutas på bästa möjliga sätt för båda parter men jag vill såklart inte förlora på detta.

    Anledningen att jag inte vill vara kvar är pga mina arbetsgivare på personliga plan då de visat öppet missnöje ang min sjukskrivning och påstått att jag jobbat på annat håll, vilket såklart inte stämmer. Jag har gett rum för diskussion och lagt korten på bordet och skarpa bevis på att jag absolut inte jobbat på annat håll. Jag har alltså fått känslan att de vill bli av med mig eftersom jag "bara kostar dem onödiga pengar" genom att vara sjukskriven. Kruxet är att det är familj och vänner i allt detta så hur som haver så vill jag att detta ska gå snyggt till så allt kan avslutas väl - för oss alla.

    Men hur går vi tillväga? Vad blir konsekvenserna för dem om de säger upp mig pga att de inte längre kan ge mig anpassade uppgifter?

    Efter detta har jag lärt mig att inte jobba för familj och vänner - för mycket sätts på spel och nära relationer har infekterats rejält.. och kanske aldrig läker.

  • Svar på tråden Trygghetsanställd - uppsagd/uppsägning
Svar på tråden Trygghetsanställd - uppsagd/uppsägning