• Wed 3 Apr 2019 14:21
    889 visningar
    9 svar
    9
    889

    Återföring av ett eller två embryon?

    Hej!

    Vi ska göra en embryodonation på Ava Riga i mitten av maj. Det är många beslut som måste fattas på vägen och vi betar av en i tagit. Ingen lätt process det här..

    Nu till min fråga. Har ni valt att återföra ett eller två embryon? Vad avgjorde era val? Hur blev resultatet?

  • Svar på tråden Återföring av ett eller två embryon?
  • Fri 5 Apr 2019 10:03
    #2

    Hej Maran73! Stort grattis till dottern! Hoppas att det går lika bra denna gång!! Va roligt att vi ska dit ungefär samtidigt. Vi får följas åt och uppdatera varandra.

    Blev inte era embryon skadade av pgs? Har hört att andra har drabbats av det. Ville göra pgs men kliniken säger att de inte rekommenderar det.

    Vi lutar mer åt att återföra 2. Efter sex misslyckade återföringar vill vi optimera alla chanser. Vi har 2 underbara 6 åringar och skulle inte klaga på tvillingar men frågan är om man ökar risken för missfall då.. verkligen inte lätt det här..

  • Fri 5 Apr 2019 22:21
    #4

    Jag känner igen det där med åldersgränser som flyttas. Själv hade jag tänkt att jag skulle sätta gränsen vid 35, just för att sannolikheten för att få friska barn minskar därefter. Men nu är jag 38 och fortfarande hoppas på syskon. Dock förbättras chanserna för friska barn avsevärt när man gör ÄD eller ED vilket vi gör nu.

    Du har så rätt i att det är svårt att veta vilket som är vad. De som har gjort pgs och lyckats tänker att det är tack vare det, de som har åtetfört 2 embryon o lyckats tänker att det var tack vare det och vice versa. Man får helt enkelt ta reda på så mycket man kan,fatta sina beslut och tänka att man har gjort sitt bästa. Mer än så kan vi inte göra.

    Vi håller tummarna för oss båda och hoppas på att få glädjas över varandras positiva besked framöver!!

  • Sat 6 Apr 2019 23:05
    #7
    UndrandeSökare skrev 2019-04-06 15:06:15 följande:

    Solros80- Om man gör PGS på embryona och sätter in färska så kan det ju funka så länge de är färska. Men det är om man fryser in dem och sen ska tina upp dem som de dör

    Jag pratade nyligen med en kvinna och 100% av hennes embryon (som det gjorts PGS på) dog vid upptining, så hon fick åka hem tomhänt utan att göra någon återföring alls. Hon hade inte gjort någon insättning av färska embryon. Detta hände på Avaclinic i Riga nu 2019.

    Dr Lakutin erkände att det var pgr av att hon hade gjort PGS på embryona som de inte klarade upptining. Så jag är glad att höra att kliniken numera avråder från att göra PGS på ÄD-embryon. Jag önskar att de hade varnat om detta tidigare också !

    När det gäller att sätta in 1 eller 2 embryon, så gör som du känner för. Men det är värt att betala extra för att odla embryona vidare från 3 dagars (standard) till 5 dagars (blasto, tillval som kostar extra).


    Jag förstår. Det är så beklagligt att pgs kan bli orsak till att embryon skadas. Jag håller verkligen tummarna för alla som har gjort pgs i förhoppning om att förbättra sina chanser utan att få information om de risker som finns.

    Vi kommer inte att göra pgs och har valt att odla vidare till dag 5. Jag hoppas verkligen att det går vägen denna gång. Jag vet inte om jag klarar av fler besvilkelser.

    Jag tror nog att det blir 2 embryon för oss. Tidigare har jag varit lite livrädd för tvillingar, men efter den här långa kampen skulle vi nog se det som en gåva. Det som kan oroa är snarare ökad risk för missfall.
  • Sat 6 Apr 2019 23:05
    #8
    UndrandeSökare skrev 2019-04-06 15:06:15 följande:

    Solros80- Om man gör PGS på embryona och sätter in färska så kan det ju funka så länge de är färska. Men det är om man fryser in dem och sen ska tina upp dem som de dör

    Jag pratade nyligen med en kvinna och 100% av hennes embryon (som det gjorts PGS på) dog vid upptining, så hon fick åka hem tomhänt utan att göra någon återföring alls. Hon hade inte gjort någon insättning av färska embryon. Detta hände på Avaclinic i Riga nu 2019.

    Dr Lakutin erkände att det var pgr av att hon hade gjort PGS på embryona som de inte klarade upptining. Så jag är glad att höra att kliniken numera avråder från att göra PGS på ÄD-embryon. Jag önskar att de hade varnat om detta tidigare också !

    När det gäller att sätta in 1 eller 2 embryon, så gör som du känner för. Men det är värt att betala extra för att odla embryona vidare från 3 dagars (standard) till 5 dagars (blasto, tillval som kostar extra).


    Jag förstår. Det är så beklagligt att pgs kan bli orsak till att embryon skadas. Jag håller verkligen tummarna för alla som har gjort pgs i förhoppning om att förbättra sina chanser utan att få information om de risker som finns.

    Vi kommer inte att göra pgs och har valt att odla vidare till dag 5. Jag hoppas verkligen att det går vägen denna gång. Jag vet inte om jag klarar av fler besvilkelser.

    Jag tror nog att det blir 2 embryon för oss. Tidigare har jag varit lite livrädd för tvillingar, men efter den här långa kampen skulle vi nog se det som en gåva. Det som kan oroa är snarare ökad risk för missfall.
  • Sat 6 Apr 2019 23:05
    #9
    UndrandeSökare skrev 2019-04-06 15:06:15 följande:

    Solros80- Om man gör PGS på embryona och sätter in färska så kan det ju funka så länge de är färska. Men det är om man fryser in dem och sen ska tina upp dem som de dör

    Jag pratade nyligen med en kvinna och 100% av hennes embryon (som det gjorts PGS på) dog vid upptining, så hon fick åka hem tomhänt utan att göra någon återföring alls. Hon hade inte gjort någon insättning av färska embryon. Detta hände på Avaclinic i Riga nu 2019.

    Dr Lakutin erkände att det var pgr av att hon hade gjort PGS på embryona som de inte klarade upptining. Så jag är glad att höra att kliniken numera avråder från att göra PGS på ÄD-embryon. Jag önskar att de hade varnat om detta tidigare också !

    När det gäller att sätta in 1 eller 2 embryon, så gör som du känner för. Men det är värt att betala extra för att odla embryona vidare från 3 dagars (standard) till 5 dagars (blasto, tillval som kostar extra).


    Jag förstår. Det är så beklagligt att pgs kan bli orsak till att embryon skadas. Jag håller verkligen tummarna för alla som har gjort pgs i förhoppning om att förbättra sina chanser utan att få information om de risker som finns.

    Vi kommer inte att göra pgs och har valt att odla vidare till dag 5. Jag hoppas verkligen att det går vägen denna gång. Jag vet inte om jag klarar av fler besvilkelser.

    Jag tror nog att det blir 2 embryon för oss. Tidigare har jag varit lite livrädd för tvillingar, men efter den här långa kampen skulle vi nog se det som en gåva. Det som kan oroa är snarare ökad risk för missfall.
Svar på tråden Återföring av ett eller två embryon?