• Anonym (Anony­m signat­ur)
    Thu 4 Apr 2019 21:31
    556 visningar
    8 svar
    8
    556

    KONSTANT KLÅDA I UNDERLIVET

    Alltså snälla ge mig råd! Är 18 år, ej gravid eller fött barn och får i omgångar en fruktansvärd klåda i underlivet. Har varit på ungdomsmottagningen hos både läkare och gyn flertal gånger men dem hittar inget och skickar alltid hem mig igen.

    Har gjort två svampodlingar som visat på att jag inte har svamp, men ändå har mina besvär försvunnit när jag blivit behandlad med tablett. Dock återkommer besvären alltid. Dem ville inte ge mig någon långtidsbehandling då provet visade negativt.

    Jag blir galen! Kan inte sova, måste ibland stanna hemma från skolan pga att det kliar så mycket. Smörjer med olja, luftar och allt vad man kan tänka sig ..

    SNÄLLA, någon måste ha någon erfarenhet?
    Finns det något "bättre" ställe än ungdomsmottagningen jag kan vända mig till?

    Kram på er 

  • Svar på tråden KONSTANT KLÅDA I UNDERLIVET
  • Anonym (...)
    Thu 4 Apr 2019 21:39
    #1

    Något du kan försöka som forskningen i Sverige inte står bakom, men hjälper vissa är "candida diet"

    En jättehård diet, men den kan hjälpa.

  • Anonym (?)
    Thu 4 Apr 2019 21:49
    #2

    Candida är väl en sorts svamp som borde synts på odling?
    Svamp är ju inte ovanligt och borde upptäckts.
    Tjejen har ju gjort rätt så långt som sökt hjälp.

  • Anonym (...)
    Thu 4 Apr 2019 21:52
    #3
    Anonym (?) skrev 2019-04-04 21:49:49 följande:

    Candida är väl en sorts svamp som borde synts på odling?

    Svamp är ju inte ovanligt och borde upptäckts.

    Tjejen har ju gjort rätt så långt som sökt hjälp.


    Ja man kan tycka det, men det är inte så enkelt. Candida finns naturligt i kroppen, men hur mkt som ska finnas är omtvistat.

    Ja självklart har hon gjort rätt, men när det spm vanligt inte syns nåt på prover å man ändå mår skit får man ta till andra metoder.
  • Anonym (J)
    Thu 4 Apr 2019 21:54
    #4

    Tar du p-piller? Har oskyddat sex? Tvättar för ofta? Äter mycket socker?

  • Anonym (Anony­m signat­ur) Trådstartaren
    Thu 4 Apr 2019 22:02
    #5
    Anonym (?) skrev 2019-04-04 21:49:49 följande:

    Candida är väl en sorts svamp som borde synts på odling?
    Svamp är ju inte ovanligt och borde upptäckts.
    Tjejen har ju gjort rätt så långt som sökt hjälp.


    Ingen aning, sökt hjälp via doktor.se nu, får hoppas dem kan hjälpa där..
  • Anonym (Anony­m signat­ur) Trådstartaren
    Thu 4 Apr 2019 22:03
    #6
    Anonym (J) skrev 2019-04-04 21:54:51 följande:

    Tar du p-piller? Har oskyddat sex? Tvättar för ofta? Äter mycket socker?


    Jag tar minipiller, men tagit dem långt innan besvären började. Därav har jag oskyddat sex med min pojkvän men ingen av oss har eller har haft några könssjukdomar. 

    Socker äter jag inte mycket heller, väldigt sällan.. 
  • Anonym (Man)
    Fri 5 Apr 2019 11:33
    #7

    Jag hade - underligt nog - samma problem i många, många år, trots att jag är man. Kliade nåt så djuriskt i mellangården och anus, hände ofta att jag kliade mig i sömnen och sen när jag vaknade tyckte jag att det var genomäckligt och skämdes. Jag förlorade faktiskt mitt livs kärlek pga det; jag var rädd för att hon skulle upptäcka denna skamliga hemlighet.

    Jag gjorde allt. Tvättade, höll mig ren. Tyckte jag.

    Till slut hamnade jag i en situation där jag inte längre kunde duscha lika mycket och framförallt inte tvätta underlivet underifrån med tvål (duschkräm)... och då gick det över.

    Det var helt enkelt någon slags eksem, och genom att tvätta med tvål gjorde jag det bara värre. För att inte tala om att det blev värre av att jag kliade.

    Jag har tidigare haft eksem på andra ställen på kroppen, med eller utan utslag. Ju mer jag kliat desto värre har det blivit; sen efter några år har det gett med sig.

    Utan att vara medicinskt utbildad tror jag att vi som människor har olika känsliga hud. För en del av oss är utmaningen att hålla oss rena utan för mycket vatten och framförallt duschkräm. Om man dessutom tittar på hur mycket mystiska kemikalier det ingår i duschkräm blir man ju mörkrädd. Undra på att kroppen säger ifrån.

  • Anonym (Man)
    Fri 5 Apr 2019 11:35
    #8

    (tillägg: glömde)

    Jag tycker att du ska ta kontakt med din vanliga vårdcentral, prata med en läkare och berätta din historia (och be läkaren kolla efter vanliga eksem också). Ungdomsmottagningar har inte alls den kompetensen.

    Lycka till!

Svar på tråden KONSTANT KLÅDA I UNDERLIVET