• Anonym (Johanna)

    Planerar barn och behöver hjälp. Förhindra störtförlossning?

    Mina två yngsta är igångsatta, ena tog tre timmar från första värk och den yngsta 55 minuter trots att dom försökte sakta ner det med bricanyl. Båda föddes med bara lustgas, hann inte med något annat. Mitt andra barn kom på 4 timmar då det startade av sig självt och första på nio timmar när värkarna startade, vattnet gick ett dygn innan hon föddes. 


    Så jag har faktiskt ingen aning om hur du ska göra för att kunna hindra en snabb förlossning. Men jag tycker inte du ska oroa dig.

  • Anonym (Johanna)
    Anonym (Ts) skrev 2019-04-06 11:00:35 följande:
    Kanske inte. Men smärtan är ju så pass att man bara vill dö. Sen med senaste barnet så hade jag knappt krystvärkar, vilket förvärrade allt.

    Jag läste på som tusan under förra graviditeten, lyssnade på poddar och kollade på videos för tips med andning och för att tygla sin rädsla. Men det hjälpte ju föga. Hade ju kontroll sån kort tid.

    Eller så kanske man bara får infinna sig i att det är såhär mina förlossningar är. Det positiva är ju att förloppet är över snabbt.

    Det är mer eller mindre en väldigt lång värk, som liksom aldrig ger med sig innan bebisen är född, den bli bara intensivare på något sätt, det är så jag upplever det. Eller upplevde det och det är en hel del år sen och minnet är inte det bästa från lustgas och smärtdimma. Den som tog 55 minuter däremot så stängde BM av lustgasen så det bara var syrgas kvar och "trodde att jag inte skulle märka det". Herrejösses liksom, hur skulle jag kunnat ha missat det...


    Jag tror att om du accepterar att dina förlossningar är så här, förbereder dig på att när det är dags så är det så här det är, så blir du lugnare och då blir hela upplevelsen bättre. Samtidigt är den ena förlossningen aldrig den andra lik, en av dom få saker som inte går att planera. Men ja, det kommer gå bra och det är det viktiga.

Svar på tråden Planerar barn och behöver hjälp. Förhindra störtförlossning?