• visa0

    Ni studerar på socionomprogrammet

    Hej!

    Jag funderar på att söka in på socionomprogrammet på Mälardalens högskola.

    I dagsläget arbetar jag heltid inom relevant område och har en annan kandidatexamen i bagaget. Men jag är intresserad utav att bli socionom.

    Ni som läser på socionomprogrammet vad är er upplevelse.

    Går det att arbeta vid sidan av och i såfall hur mycket? Eller upplever ni att det verkligen är 8-16 studier? Jag har nämligen både familj, huslån och tidigare CSN lån, så kan inte få hur mycket lån och bidrag som helst. Vill helst undvika ytterligare lån helt om möjligt.

    Hur ofta skulle ni säga att ni har lektionstid? 2-3 ggr/vecka eller mer? Heldagar eller halvdagar?

    Vet att detta kan variera, men är intresserad av hur det ser ut på de olika utbildningarna.

    Jag har redan varit i kontakt med programansvarig där och har fått ett svar, det gav dock inget konkret svar kring hur det faktiskt fungerar att kombinera studier med arbete.

  • Svar på tråden Ni studerar på socionomprogrammet
  • Långbenopluto

    Jag gick i Östersund och då kunde jag jobba lite dom två sista terminerna. Innan var det för mycket att göra för att orka jobba, då jobbade jag bara på sommaren.

  • visa0
    Långbenopluto skrev 2019-04-05 14:48:01 följande:

    Jag gick i Östersund och då kunde jag jobba lite dom två sista terminerna. Innan var det för mycket att göra för att orka jobba, då jobbade jag bara på sommaren.


    Tack för input!

    Var det lektionstid varje dag, eller hur såg det ut?
  • Anonym (Socionomstudent)

    Jag tar examen nu till sommaren. Jag har jobbat mycket parallellt med studierna, ca 70 %, men då är jag barnfri samt har jobbat en del kvällar, nätter och helger. Det har gått bra men har varit väldigt mycket så jag har inte hunnit med annat som fritid och så som jag velat. Seminarium (obligatoriska) har vi en eller två ggr i veckan, tre timmar per gång. Sen är det föreläsningar allt från en till fyra gånger i veckan men de är valfria, jag går oftast inte. Utöver det brukar det vara grupparbeten. Går på Stockholms universitet som har lite högre krav där man inte får påbörja nästa termin om inte allt på föregående är godkänt, Mälardalens högskola är betydligt slappare och enklare skulle jag tro.

  • visa0
    Anonym (Socionomstudent) skrev 2019-04-05 17:34:28 följande:

    Jag tar examen nu till sommaren. Jag har jobbat mycket parallellt med studierna, ca 70 %, men då är jag barnfri samt har jobbat en del kvällar, nätter och helger. Det har gått bra men har varit väldigt mycket så jag har inte hunnit med annat som fritid och så som jag velat. Seminarium (obligatoriska) har vi en eller två ggr i veckan, tre timmar per gång. Sen är det föreläsningar allt från en till fyra gånger i veckan men de är valfria, jag går oftast inte. Utöver det brukar det vara grupparbeten. Går på Stockholms universitet som har lite högre krav där man inte får påbörja nästa termin om inte allt på föregående är godkänt, Mälardalens högskola är betydligt slappare och enklare skulle jag tro.


    Tack för svar!

    70% Skulle förmodligen bli omöjligt om det krävs nätter och helger. Idag jobbar jag på ett 8-17 jobb, så med tjänstledigt kanske man fixar 50% parallellt med studier om jag utgår från det du skriver.

    Vet inte hur MDH är i relation till Sthlm Uni. när jag pratade med programansvarig så sa hon att det var 75-80% obligatorisk närvaro på föreläsningar. Föreläsningar ca. 3-4 ggr/vecka och utöver det seminarium och dylikt. Men kollade jag nuvarande kurschema så hade de 2-4 föreläsningar inkl seminarium, varav 50% var halvdagar.

    Har jag extremt tur kan enstaka kurser jag tidigare läst tillgodoräknas och kanske viss arbetslivserfarenhet.
  • visa0

    Ingen mer som läser eller precis läst på socionomprogrammet och kan komma med lite mer info?

  • Anonym (Socionomstudent2)

    Jag studerar till socionom vid Umeå universitet. Jag har extrajobbat från start och inte haft några problem med annat än CSN:s fribelopp. Har väl jobbat drygt 25%, ibland mer.

    Jag skulle säga att antalet närvarande timmar på skolan varierar kraftigt från kurs till kurs. Även om det inte är mycket schemalagt så kan det bli mycket grupparbeten som kräver att alla i gruppen sitter tillsammans. Mycket grupparbete kan leda till 8-16 alla dagar i veckan, men detta beror mycket på hur just din grupp väljer att lägga upp arbetet också.Vi har föreläsningar i genomsnitt 3 dagar i veckan, antingen en förmiddag eller eftermiddag. Sällan båda. Dessa inte obligatoriska, sedan har vi obligatoriska seminarium drygt 1 gång varannan vecka. Just nu läser vi en väldigt individuell kurs som inte innehåller nåt grupparbete, vilket har medfört att jag inte varit på skolan på 2 veckor nu. Så det varierar kraftigt.

  • Anonym (Undrar)

    Har ni mycket undervisning på engelska?
    Jag har sökt och står på reservplats 32 i första urvalet (28 platser)

    Vad tror ni, ser det kört ut för mig?
    Är 5:e året jag söker in men kommer aldrig in och måste isåfall skriva om HP. Skrev 0,7 för 5 år sedan och kommer in i Umeå men det är för långt när man har familj

  • Långbenopluto
    Anonym (Undrar) skrev 2019-07-15 12:34:40 följande:
    Har ni mycket undervisning på engelska?
    Jag har sökt och står på reservplats 32 i första urvalet (28 platser)

    Vad tror ni, ser det kört ut för mig?
    Är 5:e året jag söker in men kommer aldrig in och måste isåfall skriva om HP. Skrev 0,7 för 5 år sedan och kommer in i Umeå men det är för långt när man har familj smile4.gif
    Vi hade kanske 3-4 böcker på engelska, inte mer. Och föreläsningarna till dessa böcker var på svenska.

    Du kommer inte komma in med så hög reservplats. 

    Skriv om HP.
  • Hemlig81

    [quote=79762070][quote-nick]Långbenopluto skrev 2019-07-16 07:39:06 följande:[/quote-nick]Vi hade kanske 3-4 böcker på engelska, inte mer. Och föreläsningarna till dessa böcker var på svenska.

    Du kommer inte komma in med så hög reservplats. 

    Skriv om HP.[/

    Ok då borde man fixa böckerna. Ja jag ska skriva om det, måste plugga till det & det tar emot ????

  • Sinv
    visa0 skrev 2019-04-05 13:25:26 följande:

    Hej!

    Jag funderar på att söka in på socionomprogrammet på Mälardalens högskola.

    I dagsläget arbetar jag heltid inom relevant område och har en annan kandidatexamen i bagaget. Men jag är intresserad utav att bli socionom.

    Ni som läser på socionomprogrammet vad är er upplevelse.

    Går det att arbeta vid sidan av och i såfall hur mycket? Eller upplever ni att det verkligen är 8-16 studier? Jag har nämligen både familj, huslån och tidigare CSN lån, så kan inte få hur mycket lån och bidrag som helst. Vill helst undvika ytterligare lån helt om möjligt.

    Hur ofta skulle ni säga att ni har lektionstid? 2-3 ggr/vecka eller mer? Heldagar eller halvdagar?

    Vet att detta kan variera, men är intresserad av hur det ser ut på de olika utbildningarna.

    Jag har redan varit i kontakt med programansvarig där och har fått ett svar, det gav dock inget konkret svar kring hur det faktiskt fungerar att kombinera studier med arbete.


    Jag studerar på socionomprogrammet vid Liu, och börjar termin 5 till hösten så har ungefär 1,5 år kvar tills min examen. Jag skulle säga att arbetsbördan är väldigt ojämn mellan olika kurser. Vissa kurser är väldigt slappa och andra kräver att man lägger ner en hel del tid. Det är ganska ojämnt hur ofta vi har obligatoriska moment på plats, men det kanske snittar runt 3 gånger i veckan. Då räknar jag inte med föreläsningar som är frivilliga, för då är det oftast någonting på campus varje dag. Jag skulle absolut haft ork att arbetat extra och har sökt en hel del extrajobb men jag har alltid blivit bortvald för att det är för många vardagar jag inte kan ta arbetspass dagtid. Vi får inte komplettera hur mycket som helst, det finns oftast en gräns för hur många seminarier osv man kan vara frånvarande från och kunna komplettera. Det är absolut inte en 40-timmarsvecka i tid och ansträngning, om man inte har väldigt svårt för sig studiemässigt, men däremot kan det vara svårt att matcha tiderna om du inte hittar ett jobb där du alltid bara kan arbeta kvällar och helger. Det är sällan heldagar när man väl är på plats men oftast är det svårt att förutsäga exakta tiderna innan dagen då i princip alla arbeten är grupparbeten, då sitter man ofta med sin grupp och arbetar tills man är klar med uppgiften. 
    Om jag inte minns fel kan du läsa socionomprogrammet på distans vid Högskolan i Gävle med enstaka träffar i samband med salstentorna, kanske det skulle passa dig om du vill kunna jobba mycket samtidigt? Jag har för mig att Södertälje är en av de orter du kan åka till för platsträffarna isåfall, och det är ju inte så långt från Västerås/Eskilstuna.

    Detta är vad jag har att säga om programmet utifrån dina frågor. Jag skulle dock om jag var du tänka om, och välja någonting annat. Jag är inte nöjd med mitt studie/yrkesval men tycker väl mest att det känns för sent att hoppa av nu så min plan är att ta examen och sedan direkt börja plugga någonting annat så att jag får examen från två olika program istället för att ''bara'' ha en examen och 2-2,5 års oavslutade studier. Om du vill veta mer varför jag inte är nöjd med utbildningen, så får du gärna skicka ett privat meddelande så kan vi diskutera det, sedan kan det självklart vara så att programmet passar dig utmärkt även om det inte var vad jag tänkte mig.
  • Anonym (Socionomstudent2)
    Hemlig81 skrev 2019-07-16 08:56:02 följande:

    [quote=79762070][quote-nick]Långbenopluto skrev 2019-07-16 07:39:06 följande:[/quote-nick]Vi hade kanske 3-4 böcker på engelska, inte mer. Och föreläsningarna till dessa böcker var på svenska.

    Du kommer inte komma in med så hög reservplats. 

    Skriv om HP.[/

    Ok då borde man fixa böckerna. Ja jag ska skriva om det, måste plugga till det & det tar emot ????


    Hur är dina betyg då?
  • Hemlig81
    Anonym (Socionomstudent2) skrev 2019-07-18 21:59:08 följande:

    Hur är dina betyg då?


    Sämre så jag hamnar på bättre plats med HP. Jag får satsa på det igen...
Svar på tråden Ni studerar på socionomprogrammet