• Fri 5 Apr 2019 20:12
    991 visningar
    7 svar
    7
    991

    Apropå Astrid Lindgren och figurernas föräldrar

    I en diskussion i KR skrev en medlem "I många av hennes verk förekommer föräldralösa karaktärer, eller barn som på nåt sätt har en lite trasslig relation till vuxna" (tråd: Varför är Tjorven mm så spydiga, inlägg #50). Detta triggade så klart min nyfikenhet för sån är jag, och bestämde mig för att undersöka saken. 

    Jag kollade igenom alla böcker jag behövde men jobbade faktiskt mest från minnet (och några böcker har jag inte ) så rätta mig gärna. Jag har dock inte funderat just nu om hur trassliga relationerna mellan barnen och deras föräldrar är, för något måste ni ju kunna babbla om i tråden =P.

    Jag har försökt hålla mig till de "stora" böckerna och sagosamlingarna. 

    Här är mina resultat. Som sagt, rätta fel eller om det kanske är en tolkningsfråga. Eller om jag räknat galet.

    Båda föräldrarna är närvarande/levande i följade 34 fall:
    Tommy och Annikas föräldrar i Pippi Långstrump, Pippi Går Ombord och Pippi Långstrump i Söderhavet 
    Alla vi barn i Bullerbyn, Mera om oss Barn i Bullerbyn och Bara roligt i Bullerbyn
    Bertils föräldrar Nils Karlsson-Pyssling
    I Skymningslandet
    Peter och Petras föräldrar i Peter och Petra
    Lustig-Gök
    Mirabell
    Prinsessan som inte ville leka
    Allrakäraste syster
    Flickornas föräldrar i Lame-Kal
    Lillebrors föräldrar i alla 3 Karlsson-böckerna
    Barnen på Bråkmakargatan + Lotta på Bråkmakargatan 
    Junker Nils av Eka
    Madicken och Lisabets föräldrar i Madicken & Madicken och Junibackens Pims
    Alla 3 böckerna om Emil i Lönneberga
    Tjorvens föräldrar i Vi på Saltkråkan
    Båda barnens föräldrar i Ronja Rövardotter

    Båda föräldrarna är bekräftat döda i:
    Spelar min lind, sjunger min Näktergal
    (Jag stoppade hit Rasmus på Luffen också men är inte säker, hittade inte boken)

    Båda föräldrarna är försvunna eller inte omnämnda i:
    Nisses föäldrar i Nils Karlsson-Pyssling (kanske inte gills för han är ju en pyssling)
    Gunnars föräldrar i Peter och Petra
    Ingen Rövare finns i skogen, (mamman omnämns som barn)
    Kajsa Kavat (tror jag, kunde inte kolla)
    Jum-Jums föräldrar i Mio min Mio (vanliga-världens version Benkes pappa finns dock)
    Sunnanäng
    Tu, tu, tu (omnämns men oklart om de lever)

    Ena föräldern närvarande/dyker upp i boken:
    En natt i maj (mamma)
    Pippi går ombord & Pippi i Söderhavet (Pippis Pappa)
    Lame-Kal (Kals mamma)
    Bröderna Lejonhjärta (mamma)
    Mio min Mio (Mios pappa)
    Vi på Saltkråkan (pojkarnas (+ Malins) pappa)
    Madicken och Junibackens Pims (
    Mia och Mattis mamma)

    Ena föräldern bekräftad död i:
    Alla 3 Pippi-böckerna (Pippis mamma)
    Vi på Saltkråkan (mamma Melkersson)
    (Mios mamma i Mio min Mio? Osäker)

    Ena föräldern försvunnen eller inte omnämnd i:
    En natt i Maj (pappan, ej omnämnd)
    Lame-Kal (pappan)
    Bröderna Lejonhjärta (pappan försvunnen)
    Mias pappa i Madicken och Junibackens Pims

    Intressant nog så är INGEN (BARA) MAMMA försvunnen och INGEN (BARA) PAPPA död (vad jag vet).

    Så, vad sägs? Har jag tappat/missat något viktigt? Har ni några tankar, känslor?


    I have a growing lack of disgust for you
  • Svar på tråden Apropå Astrid Lindgren och figurernas föräldrar
  • Fri 5 Apr 2019 21:16
    #2
    Tecum skrev 2019-04-05 21:12:59 följande:

    Intressant redovisning! Jag hade  också känslan att anmärkningsvärt många föräldrar var döda eller frånvarande i Astrids böcker. Men riktigt så illa var det inte, även om det kanske är högre än medeltalet vid den tiden(1900-1970 typ) Jag tror att känslan beror på två saker, dels att i flera av de "största" böcker saknas någon förälder. Pippi, Saltkråkan, Lejonhjärta, Mio, Rasmus. I synnerhet Pippi är tung, det är hennes mest kända figur. Du nämner inte Mästerdetektiven Blomkvist men jag tror att föräldrarna fanns med i bilden där.

    Ett annat skäl, åtminstone för oss äldre, är att i många av de gamla sagorna, av H C Andersen och bröderna Grimm, saknas en eller bägge föräldrarna. Jag tror att det omedvetet påverkar oss även när det gäller annan barnlitteratur. 


    Kanske är det så att man kommer ihåg när någon "saknas".

    Jag är faktiskt inte så bekant med Mästerdetektiven Blomkvist tyvärr, så de föll bort. Aldrig läst böckerna och inte sett filmerna, så de enda jag egentligen "kan" är sången "De hjältemodiga" från den ena filmen.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Sat 27 Apr 2019 16:36
    #5
    Xenia skrev 2019-04-27 15:59:42 följande:

    I en saga så var ett syskonpar föräldralösa och utnyttjades hårt av "fosterföräldrarna"/bondeparet. De hittade en underbar trädgård som de lekte i på vägen hem från skolan. Och en dag stängde de grinden och kom aldrig "hem" mer.


    Sunnanäng....
    I have a growing lack of disgust for you
Svar på tråden Apropå Astrid Lindgren och figurernas föräldrar