• Anonym (Om det ens går)
    Äldre 6 Apr 13:33
    287 visningar
    32 svar
    32
    287

    Hur botar man ångest?

    Menar inte i vardagen utan mer långsiktigt.

  • Svar på tråden Hur botar man ångest?
  • Äldre 6 Apr 13:41
    #1

    Med medicin. Sertralin heter den vanligaste. 100-150 mg är en vanlig dos. Man kan äta den hela livet om det skulle behövas. Biverkningar kan vara lite lägre sexlust och muntorrhet. Det tar två veckor innan kroppen har vant sig vid medicinen. De två veckorn kan vara jobbiga. Sen är det lugnt.

  • Anonym (Om det ens går) Trådstartaren
    Äldre 6 Apr 19:27
    #2
    Miro1 skrev 2019-04-06 13:41:59 följande:

    Med medicin. Sertralin heter den vanligaste. 100-150 mg är en vanlig dos. Man kan äta den hela livet om det skulle behövas. Biverkningar kan vara lite lägre sexlust och muntorrhet. Det tar två veckor innan kroppen har vant sig vid medicinen. De två veckorn kan vara jobbiga. Sen är det lugnt.


    Men det måste väl gå att lösa problemet på annat sätt?
  • Anonym (Jens)
    Äldre 6 Apr 19:33
    #3
    Anonym (Om det ens går) skrev 2019-04-06 19:27:13 följande:

    Men det måste väl gå att lösa problemet på annat sätt?


    Ja du skall inte lyssna på föregående talare, sertralin är rena rama råttgiftet, du kan dessutom få problem med potensen livet ut när du stått på den några år.

    Ne glöm det. Vad som botar ångest i verkligheten är att ta emot Jesus Kristus i sitt liv.
  • Anonym (Om det ens går) Trådstartaren
    Äldre 6 Apr 19:36
    #4
    Anonym (Jens) skrev 2019-04-06 19:33:36 följande:

    Ja du skall inte lyssna på föregående talare, sertralin är rena rama råttgiftet, du kan dessutom få problem med potensen livet ut när du stått på den några år.

    Ne glöm det. Vad som botar ångest i verkligheten är att ta emot Jesus Kristus i sitt liv.


    Om jag nekar även det, då?
  • Anonym (E)
    Äldre 6 Apr 19:38
    #5

    Medicin botar absolut inte ångest. Som mest kan det ge symptomlindring i nuet, men då har du ju inte gjort något åt orsaken.

    Jag föreslår KBT.

    Lycka till

  • Anonym (H)
    Äldre 6 Apr 19:43
    #6

    Jag har gått KBT som hjälpte mig i vardagssituationer. Jag har social ångest och jag fick massa redskap som både tankesätt och andningsövningar för att ta mig igenom ångesten. Eftersom jag även har en släng av socialfobi så var även det bästa att möta min fobi. Dvs svara i telefon när det ringer, inte gömma mig för bekanta på stan och prata i större grupper.

    Summan av kardemumman.. Prova KBT och se om det är nåt för dig!

  • Äldre 6 Apr 20:43
    #7
    Anonym (Om det ens går) skrev 2019-04-06 19:27:13 följande:

    Men det måste väl gå att lösa problemet på annat sätt?


    Testa med Jesus och terapi om det är mer din grej. Men medicin funkar för många som har långvarig ångest. Jag menar inte någon tillfällig dipp utan mer som en del av personligheten. Jag är tjej så om potensproblem vet jag inte. Jag märker inga biverkningar. Hoppas du hittar något som får dig må bättre!
  • Anonym (Om det ens går) Trådstartaren
    Äldre 6 Apr 20:59
    #8
    Anonym (E) skrev 2019-04-06 19:38:24 följande:

    Medicin botar absolut inte ångest. Som mest kan det ge symptomlindring i nuet, men då har du ju inte gjort något åt orsaken.

    Jag föreslår KBT.

    Lycka till


    Inte heller det funkar, tyvärr.
  • Anonym (Om det ens går) Trådstartaren
    Äldre 6 Apr 21:01
    #9
    Anonym (H) skrev 2019-04-06 19:43:03 följande:

    Jag har gått KBT som hjälpte mig i vardagssituationer. Jag har social ångest och jag fick massa redskap som både tankesätt och andningsövningar för att ta mig igenom ångesten. Eftersom jag även har en släng av socialfobi så var även det bästa att möta min fobi. Dvs svara i telefon när det ringer, inte gömma mig för bekanta på stan och prata i större grupper.

    Summan av kardemumman.. Prova KBT och se om det är nåt för dig!


    Har jag gjort flera gånger, men det hjälper inte i det långa loppet.
  • Anonym (Om det ens går) Trådstartaren
    Äldre 6 Apr 21:02
    #10
    Miro1 skrev 2019-04-06 20:43:01 följande:

    Testa med Jesus och terapi om det är mer din grej. Men medicin funkar för många som har långvarig ångest. Jag menar inte någon tillfällig dipp utan mer som en del av personligheten. Jag är tjej så om potensproblem vet jag inte. Jag märker inga biverkningar. Hoppas du hittar något som får dig må bättre!


    Hur mår du idag, då?
Svar på tråden Hur botar man ångest?