• Jenkkifre

    Ämnens strukturs inverkan på smält- och kokpunkt

    Hej!

    Ursäkta för felplacering av tråd, men är i mycket desperat behov av svar på följande frågor i kemi (gymnasienivå):


    Förklara med hjälp av ämnenas struktur och kemiska bindningar varför


    1. 1-pentanol är en vätska i rumstemperatur medan glukos är ett fast ämne


    2. oxalsyra har en högre smältpunkt än stearinsyra


    3. glycerolens kokpunkt är högre än etanolens


     


    Mycket tacksam för svar!


     
  • Svar på tråden Ämnens strukturs inverkan på smält- och kokpunkt
  • Anonym (Plugga istället)
    Jenkkifre skrev 2019-04-08 22:22:36 följande:

    Hej!

    Ursäkta för felplacering av tråd, men är i mycket desperat behov av svar på följande frågor i kemi (gymnasienivå):


    Förklara med hjälp av ämnenas struktur och kemiska bindningar varför


    1. 1-pentanol är en vätska i rumstemperatur medan glukos är ett fast ämne


    2. oxalsyra har en högre smältpunkt än stearinsyra


    3. glycerolens kokpunkt är högre än etanolens


     


    Mycket tacksam för svar!


     
    Öppna din lärobok så hittar du svaren! Bara mesar fuskar!
  • Jenkkifre

    Aha det här är alltså anledningen till varför man inte ska tillåta anonyma svara på ens trådar! Alltid lär man sig något nytt Flört Tror du verkligen jag skulle vända mig till en patetisk tråd på internet om svaren stod i min lärobok? Knappast. Men det är kanske inget en mes kan tänka ut i och för sig...

  • Anonym (Plugga istället)
    Jenkkifre skrev 2019-04-08 22:50:14 följande:

    Aha det här är alltså anledningen till varför man inte ska tillåta anonyma svara på ens trådar! Alltid lär man sig något nytt Flört Tror du verkligen jag skulle vända mig till en patetisk tråd på internet om svaren stod i min lärobok? Knappast. Men det är kanske inget en mes kan tänka ut i och för sig...


    Enkelt du snackar gymnasienivå kemi. Då kommer du kunna får fram svaret genom att läsa din lärobok. Att du sedan inte klarar av att läsa ut det ur texten tyder på att du kanske inte kommer klara av denna gymnasiekurs. 


    Att be andra människor svara på nätet är att fuska. Du skall svara, du skall kunna hitta svaren. Annars fuskar du, och då är du en loser.... Kom igen. Du är smart nog för att komma fram till svaren själv. Du behöver inte fuska för att klara det!

  • Embla twopointoh

    Jag har ingen avsikt att göra din läxa åt dig. Det du frågar efter står garanterat i läroboken och troligen har läraren gått igenom det på lektion också (om du läser i klassrum). Några små hintar att utgå ifrån:

    -Vad är det som händer på molekylär nivå när ett ämne kokar eller smälter? Förstår du det har du kommit lång bit på väg mot svaret.

    -Hur påverkar ett ämnes struktur ( är molekylen lång och ogrenad, eller kortare och bulkigare? Har den enkel-, dubbel. och/eller trippelbindningar? Vilken/Vilka typ av substituenter har den) dess kok- och smältpunkt?

  • Embla twopointoh
    Jenkkifre skrev 2019-04-08 22:50:14 följande:

    Aha det här är alltså anledningen till varför man inte ska tillåta anonyma svara på ens trådar! Alltid lär man sig något nytt Flört Tror du verkligen jag skulle vända mig till en patetisk tråd på internet om svaren stod i min lärobok? Knappast. Men det är kanske inget en mes kan tänka ut i och för sig...


    Svaren på de exakta frågorna kanske inte står i din lärobok, men jag garanterar att du i läroboken kan hitta avsnitt om olika typer av bindningar, stereokemi, kolväten och hur kok- och smältpunkten påverkas. Sedan måste du utifrån den informationen i läroboken klara av att dra slutsatser för att kunna svara på frågorna ovan.

    Ett tips är att rita upp molekylerna i frågorna. Då ser du tydligt eventuella skillnader i stereokemi, hur många OH-grupper som finns osv.
Svar på tråden Ämnens strukturs inverkan på smält- och kokpunkt