• Wed 10 Apr 2019 19:56
    1518 visningar
    96 svar
    96
    1518

    Varför tror ni att andra kvinnor inte verkar tycka om mig?

    Hej allihop!

    Jag har nu i några år upptäckt att vissa kvinnor inte verkar direkt "tycka om mig" eller det är kanske fel ord. Mer att de inte är supertrevliga mot mig. Jag behöver knappt säga något och jag känner av det. Jag förstår bara inte varför, men jag kan inte sluta att undra. Jag kan t.ex. gå in i en skoaffär och är själv jättetrevlig och t.ex. frågar om hjälp, då kan jag uppleva att de är lite små dissiga i sitt sätt. Samma sak har hänt på ett nytt jobb. Många var jättefina och trevliga mot mig, eller alla var det egentligen men vissa hade fortfarande den där blicken. Jag tycker det är skittråkigt och blir ibland ledsen. Jag är alltid trevlig mot alla jag möter, jag ler och är genuin. Vissa har jag lyckas "bryta barriären" med, men jag har verkligen fått anstränga mig. Det har nästan känts lite som om jag gjort de något (utan att jag har det) och måste "vinna tillbaka deras förtroende". Känns inte alls kul.

    Nu undrar jag varför ni tror att det här händer? Aldrig någonsin har det hänt bland män, bara bland kvinnor.

    Tack i förhand Glad

  • Svar på tråden Varför tror ni att andra kvinnor inte verkar tycka om mig?
  • nytt eller gammal­t
    Wed 16 Oct 2019 22:29
    #51
    HowlingDawn skrev 2019-10-16 22:21:17 följande:

    Jag är en person som är tvärt om. Jag har väldigt lätt att umgås med alla människor och funkar bra med de flesta jag möter. Det ska till mycket för att jag inte ska tycka om någon. Då måste de verkligen göra elaka saker många gånger om.

    Jag får ganska lätt nya vänner och tror det beror på att jag utifrån en persons utseende kan se om vi kommer ha något gemensamt. Självklart är ju detta baserat på mina fördomar skapade av tidigare erfarenheter. Jag har helt enkelt lärt mig att tyda signaler som visar att jag och personen har gemensamma värderingar och intressen. Det är här jag tänker att problem kan uppstå. Att folk läser signaler från dig som kanske inte stämmer med den du är. 

    Däremot borde det ju inte skapa animositet mot dig, utan bara ointresse. Att ogilla någon för att man inte passar ihop är ju dålig stil tycker jag!


    Intressant! Utifrån utseende? Det förklarar faktiskt endel för mig nu de senaste åren om andra bedömer mig så...jag har en jobbig period med nära anhörig som aldrig verkar ta slut och är helt slut. Hel och ren är det som gäller för mitt utseende nu, mer avancerat än så förmår jag inte. Men jag ÄR inte sådan som jag ser ut egentligen. Äsch så tråkigt att tänka på att folk tror att jag är en annan än den jag själv tycker att jag är.
  • Thu 17 Oct 2019 17:37
    #52
    Anonym (Arielle) skrev 2019-10-15 15:05:12 följande:

    Oj, vilken igenkänningsfaktor i detta inlägg! Jag har exakt samma problem som TS, känner ofta att kvinnlig servicepersonal ofta dissar mig och att många kvinnor verkar ha ett behov av att sätta mig på plats.

    Jag har alltid jobbat i mansdominerade yrken utom när jag jobbade på intaget på psyket, men där var det 50/50.

    Har pratat med en psykolog om detta och han nämner, som du skriver, att jag speglar ett manligt språk och kroppsspråk.

    Många blir förvirrade när jag pratar då de försöker läsa in sånt som jag inte sagt, för "tjejer snackar alltid mellan raderna" och jag framstår som burdus som är väldigt rak och direkt i min kommunikation.


    Den enda orsaken varför jag är rak är då det kommer från familjen. Min mor är svinrak och ärlig, brorsan och syrran är snäppet värre än mig. Men jag själv är ärlig och rak. Men aldrig mot folk jag inte känner. Skulle aldrig bara köra på och mangla ner de jag inte känner. Det vore ju ohyffsat. Det kan absolut vara så i mångas fall, att de speglar ett burdust sätt. Men jag känner verkligen inte igen mig i det. Önskar nästan att det var svaret på detta fenomen, personligen för då skulle jag tänka på det till nästa gång. Men oavsett så är vi alla olika (tur det hehe :D) och jag får helt enkelt strunta i dessa kvinnor. Om de vill vara dissiga och på gränsen till mobbning Så får det stå för de. Jag får hålla mig till er alla schysta kollegor och framtida vänner :)
  • Thu 17 Oct 2019 18:03
    #53

    Jag köper inte det här med att du, eller andra, är "för snygga". Det känns som en go to-hypotes man drar till med för att lägga felet hos andra. Jag tror inte ens man ska se på fenomenet som att det är "fel" på någon, snarare att det är något som är inkompatibelt. Tänk på, ju mindre det har med ditt utseende att göra, desto större möjligheter har du att göra något åt det, om du skulle vara intresserad av det.

    Själv reflekterar jag över att vissa kvinnor har ett väldigt avståndstagande kroppsspråk. Typ som att "jag är bättre än dig och jag vet om det". Kanske har du det? Jag tror de flesta som har det inte ens vet om det eller tänker på det. Det har med hållning, mur man för sig och hur man betonar saker att göra. Väldigt subtila rörelser.

    Hypotesen om att vissa som umgåtts mycket med andra könet också har anammat en viss stil som passar det känns också rimligt. Inte på det sätt du, rätt sarkastiskt, säger, utan snarare att beter sig på ett sätt som passar det umgänget. Jag tror också det är en bidragande orsak till att många homosexuella män har problem med andra män men hur lätt som helst att umgås med tjejer. De hamnar liksom i uncanny valley vad gäller icke-verbal kommunikation.

  • Thu 17 Oct 2019 18:13
    #54

    Det finns ny forskning som visar att vi människor i stor utsträckning missbedömer vad andra människor egentligen tycker om oss. Ofta tror vi att andra tycker mindre om oss än vad de faktiskt gör. Det är för att vi feltolkar signaler, och läser in saker som inte finns. Om vi upplever oss dissade kan vi i sin tur skicka motsvarande signaler tillbaka och så blir det en ond cirkel, fast det egentligen bara är en feltolkning.

    Själv tycker jag väldigt sällan illa om människor jag möter, de allra flesta är vänliga. Däremot är jag introvert och kan ibland upplevas som "ointresserad" av andra, fast det inte alls är meningen. Jag har bara en förmåga att gå in i mig själv i tid och otid för att samla tankar och energi. Det kan då hända att jag missar hälsa på något vid kaffeautomaten vilket i sin tur kan skicka felaktiga signaler.

    Det jag vill säga är att allt inte är som vi uppfattar det. Det är våra hjärnspöken som ställer till det ibland och vi misstolkar situationer. Däremot är den systematiska utfrysningen som nämns i tråden något helt annat, när en hel grupp människor exkluderar enskild individ. Det är ju ren mobbing.

  • Thu 17 Oct 2019 21:00
    #55
    HowlingDawn skrev 2019-10-16 22:21:17 följande:

    Jag är en person som är tvärt om. Jag har väldigt lätt att umgås med alla människor och funkar bra med de flesta jag möter. Det ska till mycket för att jag inte ska tycka om någon. Då måste de verkligen göra elaka saker många gånger om.

    Jag får ganska lätt nya vänner och tror det beror på att jag utifrån en persons utseende kan se om vi kommer ha något gemensamt. Självklart är ju detta baserat på mina fördomar skapade av tidigare erfarenheter. Jag har helt enkelt lärt mig att tyda signaler som visar att jag och personen har gemensamma värderingar och intressen. Det är här jag tänker att problem kan uppstå. Att folk läser signaler från dig som kanske inte stämmer med den du är. 

    Däremot borde det ju inte skapa animositet mot dig, utan bara ointresse. Att ogilla någon för att man inte passar ihop är ju dålig stil tycker jag!


    Hej :)

    Det var också mycket intressant det du berättar. Jag känner igen mig i det du skrev om att läsa av folk och om man tror att vi kommer komma överens eller inte. Har gjort lite så nu ett tag. Men blir ibland osäker på om jag då i min tur kan ha fel och kanske inte väljer en specifik person att lära känna baserat på t.ex utseendet. Hmm..? Oavsett, så är det ju bra om man så att säga är duktig på att läsa av. Går fortare att välja nya vänner hihi :)

    Jag personligen tycker om de flesta människor jag stöter på. Jag är dömer inte ut folk lätt och ger gärna en del chanser oavsett vad folk har sagt om en annan innan. Vill bilda mig en egen uppfattning. Är även intresserad av att lära känna väldigt olika typer av folk, som har olika intressen, utseenden etc.

    Jo jag undrar om just det med att ngn läser av signaler från mig som inte stämmer. Kanske är så då? Lite tråkigt tycker jag. Men jag kanske får färga håret ljust och byta klädstil och se om det fungerar haha!

    Får jag fråga vilket typ utseende då brukar ha svårt för från tidigare erfarenhet?
  • Thu 17 Oct 2019 21:28
    #56
    nytt eller gammalt skrev 2019-10-16 22:29:49 följande:

    Intressant! Utifrån utseende? Det förklarar faktiskt endel för mig nu de senaste åren om andra bedömer mig så...jag har en jobbig period med nära anhörig som aldrig verkar ta slut och är helt slut. Hel och ren är det som gäller för mitt utseende nu, mer avancerat än så förmår jag inte. Men jag ÄR inte sådan som jag ser ut egentligen. Äsch så tråkigt att tänka på att folk tror att jag är en annan än den jag själv tycker att jag är.


    Hoppas att ingen dömer dig pga av hur du ser ut eller vilka kläder du har. Vore elakt och ytligt av de i så fall.. :(
  • Thu 17 Oct 2019 21:44
    #57
    Bjoer skrev 2019-10-17 18:03:19 följande:

    Jag köper inte det här med att du, eller andra, är "för snygga". Det känns som en go to-hypotes man drar till med för att lägga felet hos andra. Jag tror inte ens man ska se på fenomenet som att det är "fel" på någon, snarare att det är något som är inkompatibelt. Tänk på, ju mindre det har med ditt utseende att göra, desto större möjligheter har du att göra något åt det, om du skulle vara intresserad av det.

    Själv reflekterar jag över att vissa kvinnor har ett väldigt avståndstagande kroppsspråk. Typ som att "jag är bättre än dig och jag vet om det". Kanske har du det? Jag tror de flesta som har det inte ens vet om det eller tänker på det. Det har med hållning, mur man för sig och hur man betonar saker att göra. Väldigt subtila rörelser.

    Hypotesen om att vissa som umgåtts mycket med andra könet också har anammat en viss stil som passar det känns också rimligt. Inte på det sätt du, rätt sarkastiskt, säger, utan snarare att beter sig på ett sätt som passar det umgänget. Jag tror också det är en bidragande orsak till att många homosexuella män har problem med andra män men hur lätt som helst att umgås med tjejer. De hamnar liksom i uncanny valley vad gäller icke-verbal kommunikation.


    Jag har aldrig sagt att "jag är för snygg".. ? Jag säger bara vad min partner och vänner har sagt. Att de kanske är avundsjuka på ditt utseende. Det innebär inye att jag tycker så hör. Jag skapade tråden för att försöka hitta andra orsaker till varför det kan bli så.

    Sen hur mitt kroppsspråk är för andra än de jag känner kan jag ju inte veta. Oavsett om det är som du säger eller inte. Men jag tycker verkligen inte att jag är bättre än andra. Jag frågar t.ex kollegor om jag behöver hjälp med ngt och är en ödmjuk person. Särskilt då jag inte haft världens enklaste liv.

    Sen uppskattar jag att du skriver att man kan anamma ett visst beteende hos sin umgängesgrupp men inte att jag skulle bete mig som en typisk man bara för att jag har ngra manliga vänner. Jag umgås med kvinnor också men skulle gärna lära känna fler.

    Jag förstår ju att folk på denna tråd kommer att ha sina egna förklaringar på detta skl fenomen och jag kan bara välja att känna igen mig eller inte. Vill inte ha ngn skitkastar tråd här.

    Homosexuella män- alla homosexuella män är inte feminina. Det finns maskulina gay män som inte gillar att umgås med kvinnor utan har sitt grabb gäng också. Många homosexuella män har inte problem med andra män. Snarare att många heterosexuell män har problem med andra homosexuella män. Punkt!
  • Thu 17 Oct 2019 22:57
    #58
    Guapa skrev 2019-10-17 18:13:14 följande:

    Det finns ny forskning som visar att vi människor i stor utsträckning missbedömer vad andra människor egentligen tycker om oss. Ofta tror vi att andra tycker mindre om oss än vad de faktiskt gör. Det är för att vi feltolkar signaler, och läser in saker som inte finns. Om vi upplever oss dissade kan vi i sin tur skicka motsvarande signaler tillbaka och så blir det en ond cirkel, fast det egentligen bara är en feltolkning.

    Själv tycker jag väldigt sällan illa om människor jag möter, de allra flesta är vänliga. Däremot är jag introvert och kan ibland upplevas som "ointresserad" av andra, fast det inte alls är meningen. Jag har bara en förmåga att gå in i mig själv i tid och otid för att samla tankar och energi. Det kan då hända att jag missar hälsa på något vid kaffeautomaten vilket i sin tur kan skicka felaktiga signaler.

    Det jag vill säga är att allt inte är som vi uppfattar det. Det är våra hjärnspöken som ställer till det ibland och vi misstolkar situationer. Däremot är den systematiska utfrysningen som nämns i tråden något helt annat, när en hel grupp människor exkluderar enskild individ. Det är ju ren mobbing.


    Det finns nog en del som stämmer i det du skrev. Ofta missuppfattar man varandra. Så är det ju också. Man får helt enkelt försöka att inte läsa in för mkt och bara ge folk fler chanser och även se in i sig själv. Betyder däremot inte att det är lätt, men det är en annan sak.

    Men måste det vara en stor grupp människor för att det ska räknas som mobbning? Kan det inte "bara" vara 3 personer? Känns som 3 personer som medvetet fryser ut en annan också är mobbning, eller?
  • Fri 18 Oct 2019 09:58
    #59
    elliss skrev 2019-10-17 21:44:52 följande:
    Jag har aldrig sagt att "jag är för snygg".. ? Jag säger bara vad min partner och vänner har sagt. Att de kanske är avundsjuka på ditt utseende. Det innebär inye att jag tycker så hör. Jag skapade tråden för att försöka hitta andra orsaker till varför det kan bli så.

    Sen hur mitt kroppsspråk är för andra än de jag känner kan jag ju inte veta. Oavsett om det är som du säger eller inte. Men jag tycker verkligen inte att jag är bättre än andra. Jag frågar t.ex kollegor om jag behöver hjälp med ngt och är en ödmjuk person. Särskilt då jag inte haft världens enklaste liv.

    Sen uppskattar jag att du skriver att man kan anamma ett visst beteende hos sin umgängesgrupp men inte att jag skulle bete mig som en typisk man bara för att jag har ngra manliga vänner. Jag umgås med kvinnor också men skulle gärna lära känna fler.

    Jag förstår ju att folk på denna tråd kommer att ha sina egna förklaringar på detta skl fenomen och jag kan bara välja att känna igen mig eller inte. Vill inte ha ngn skitkastar tråd här.

    Homosexuella män- alla homosexuella män är inte feminina. Det finns maskulina gay män som inte gillar att umgås med kvinnor utan har sitt grabb gäng också. Många homosexuella män har inte problem med andra män. Snarare att många heterosexuell män har problem med andra homosexuella män. Punkt!
    Jag sa aldrig att du hade sagt det. Jag bara reflekterade över att den hypotesen ofta kommer upp och det känns som ett lite för, tja, bekvämt svar.

    Nej, precis, det är svårt att veta själv hur man är mot folk och om ens beteende förändras beroende på vilka man umgås med, om man känner dem bra eller inte osv. 

    Givetvis finns det individvariationer hos alla grupper, men ibland är det tydligt om någon är homosexuell eller inte. Fenomenet "gaydar" är ju inte helt ogrundat, utan något är det i beteendet som gör att vissa homosexuella män går att identifiera som just det, bara på sättet de för sig och talar.

    Angående det sista så var det precis det jag menade, men formulerade mig inte så tydligt. Inte att homosexuella män stör sig på andra män, utan att heterosexuella män stör sig på homosexuella män, vilket skapar problem för de homosexuella. Dvs, homosexuella män har problem med andra män. Men jag ser att det kommer tolkas som du gör det nu när jag läser det själv.
  • Anonym (Love)
    Fri 18 Oct 2019 10:24
    #60

    Jag gissar att du inte är så trevlig som du själv tror, kanske utstrålar du en falsk trevlighet?


    Folk vill gärna få det till att kvinnor generellt har en negativ inställning till snygga kvinnor pga utseendet. Jag tror inte alls på det. Det är ju snarare så att snygga människor är mer ytliga och själva sätter sig i den situationen genom sitt beteende. 


    Jag har gått från ful till hyfsat snygg, och oj vad mycket trevligare "det snygga folket" är nu. 

Svar på tråden Varför tror ni att andra kvinnor inte verkar tycka om mig?