• Tue 22 Oct 2019 13:24
    1053 visningar
    1 svar
    +1
    1
    1053

    Ångrar mig

    Hej. Först får jag väl säga att jag förstår att det är en väldigt jobbig situation. Själv har jag befunnit mig i en sits där förhållandet förändrades så dramatiskt strax efter att exet blivit gravid att skilsmässa togs ut inom ett år efter födseln. Det kommer ta tid och kraft av dig att bearbeta detta, men du måste ändå försöka att se framåt och agera på ett sätt så att du inte behöver känna ånger av dina handlingar längre fram. Tro mig när jag säger att passivitet och avståndstagande kommer sluta illa.


     


    Var rationell, se vad som är relevant och tänk på det i allt du gör;
    1. Du kommer mest troligt bli pappa och det barnet behöver dig i sitt liv.
    2. Förbered dig på att vara närvarande, och då underlättar om en eventuell separation från mamman sker på ett "ordnat" sätt.'
    3. Om ni separerar innan födseln så försök ändå att stötta och hjälpa mamman. Dels för att du så klart vill barnets bästa, men också för att inte ge dig nackdelar i en eventuell vårdnadstvist.
    4. Se till att modern bekräftar ditt faderskap, under graviditeten eller i samband med förlossningen. Det ger dig större möjligheter att få vara närvarande i ditt barns liv.


     


    Skulle allt skära sig totalt så vänd dig i första hand till familjerätten där du bor. Detta är namnet till trots ingen rättsinstans, utan en stödfunktion som kan hjälpa dig och barnets mamma med samtal så ni kan bestämma riktlinjer för ert föräldraskap. Utan rättegång.

Svar på tråden Ångrar mig