• Sat 13 Apr 2019 18:30
    355 visningar
    8 svar
    8
    355

    Danskt namn?

    Hej!

    Jag är gravid i vecka 25 och min man och jag har börjat fundera på det här med namn. (Vi vet at det blir en pojke).

    Vi gillar namnet Hermod, vilket inte är ett så ovanligt namn i Danmark där jag kommer från. Dock har jag uppfattat det som att det typ inte är någon i Sverige som heter så? Det är ett fornordiskt namn, och Hermod var son till Oden.

    Min fråga är: vad tycker svenskar om namnet Hermod? Har ni någonsin mött någon som heter så? Tycker ni det låter fint eller fult? Vi vet ju att namnet kommer funka hemma i Danmark, men för mig är det viktigt att välja ett namn som folk ?fattar? här i Sverige också.

  • Svar på tråden Danskt namn?
  • Sat 13 Apr 2019 18:33
    #1

    Aldrig hört namnet innan. Vill inte säga fint eller fult, men det låter lite påhittat trots att det uppenbarligen inte alls är det. Uttalas Herrmodd?

  • Sat 13 Apr 2019 18:39
    #2

    Jag har aldrig träffat någon som heter så, men visst finns det ett komvux med det namnet, eller ett snarlikt? Annars har jag inget jag förknippar med det, vilket också gör att det alla fall inte är negativt laddat, även om det kanske inte är ett favoritnamn hos mig. Jag har dock avskytt vissa namn innan jag lärt känna någon som heter så, sedan blir det ju så ihopkopplat så om jag gillar personen så funkar också namnet :) Jag skulle alltså inte bry mig så mycket om vad andra tyckte utan köra på det ni gillar :)

  • Sat 13 Apr 2019 18:54
    #3

    Det är ovanligt men inte okänt i Sverige. Enligt SCB är det nu 40 personer som har namnet och medelåldern på dem är 64 år så många skulle se det som ett "gubbnamn". Men gubbnamn är väldigt inne så ni skulle bara ha hittat ett av de ovanligare. Någon tycker säkert det låter tyskt.

    Det enda "dåliga" jag kan komma på är att vissa ev kommer associera till utbildningsföretaget Hermods. Numera driver de mest yrkeshögskola tror jag men äldre personer kommer tänka på brevkurser och "Hermodskurs i mord".

  • Sat 13 Apr 2019 18:54
    #4

    Jag tänker på utbildningsföretaget/skolan Hermod. Alltid tänkt på det som ett efternamn. Men det är väl helt ok?

    Sören annars?


    Glad norrländska med triss i tjejer!
  • Sun 14 Apr 2019 04:33
    #5

    Jag tänker på "Att läsa på Hermods". Genom det är namnet nog inte helt okänt. Jag upplever det inte som krångligt på så vis att det lätt blandas ihop med andra namn.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Wed 17 Apr 2019 14:21
    #6

    Supercoolt namn. Inga problem att "fatta" det. Välj det namnet.

  • Wed 24 Apr 2019 01:46
    #7

    Väldigt fint namn. Ser inga problem med att uttala det. Låter som ett bra val.
    Lycka till med graviditeten.

  • Fri 19 Jul 2019 09:02
    #8

    Jag gillar namnet.

Svar på tråden Danskt namn?