• Anonym (Mina barn)

    Elakt att låta dem tro på påskharen?

    Mina tre barn är 3, 7 och 9 och alla tre står stenhårt på tomten, tandfen, påskharen osv...

    Tycker ni det är elakt? Jag är så kluven, men vill ju inte heller förstöra magin för dem.

  • Svar på tråden Elakt att låta dem tro på påskharen?
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Mina barn) skrev 2019-04-17 19:33:37 följande:

    Mina tre barn är 3, 7 och 9 och alla tre står stenhårt på tomten, tandfen, påskharen osv...

    Tycker ni det är elakt? Jag är så kluven, men vill ju inte heller förstöra magin för dem.


    7 och 9... hur har du lyckats? Hemskolning?

    Du får fundera på vad som är viktigast. Att tro på magi och tomtar eller uppmuntra barnen till ett självständigt tänkande.
  • Anonym (Mina barn)
    Anonym (Oj) skrev 2019-04-17 19:36:39 följande:

    7 och 9... hur har du lyckats? Hemskolning?

    Du får fundera på vad som är viktigast. Att tro på magi och tomtar eller uppmuntra barnen till ett självständigt tänkande.


    Åh nej, de har allt fått höra från kompisar att de inte finns, men de tror inte på dem.

    Varför skulle de inte ha självständigt tänkande på grund av det? Är väl i allra högsta grad självständigt när de inte låter sig övertalas av kompisarna?
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Mina barn) skrev 2019-04-17 19:39:53 följande:

    Åh nej, de har allt fått höra från kompisar att de inte finns, men de tror inte på dem.

    Varför skulle de inte ha självständigt tänkande på grund av det? Är väl i allra högsta grad självständigt när de inte låter sig övertalas av kompisarna?


    Men kom igen. Det är ju inget de har kommit på själv, det är ju du som har turat i dem det. Eller så ljuger de för dig och tror inte alls på tandfen etc men spelar med för att få pengar/godis/paket och inte göra mamma ledsen för det är tydligen viktigt för henne.
  • Anonym (Mina barn)
    Anonym (Oj) skrev 2019-04-17 19:52:03 följande:

    Men kom igen. Det är ju inget de har kommit på själv, det är ju du som har turat i dem det. Eller så ljuger de för dig och tror inte alls på tandfen etc men spelar med för att få pengar/godis/paket och inte göra mamma ledsen för det är tydligen viktigt för henne.


    Kom igen själv, vad har du sån attityd för?
  • Anonym (nej)

    Barn tror för att de VILL tro. Det är magiskt och roligt att tro. Jag tror att de äldsta egentligen vet hur det ligger till men såklart roligt att få behålla magin så länge det bara går

    Jag trodde på både tandfe, jultomte och påskharen, sanningen kröp ju såklart långsamt fram lite för varje år, någonstans så had jag ju alltid förstått att det var mina föräldrar som ordnade allt och jag har aldrig någonsin känt mig lurad, bara tacksam. Tänk vad roligt det är att vara barn och få uppleva fantasin!

  • Anonym (nej)
    Anonym (Oj) skrev 2019-04-17 19:52:03 följande:
    Men kom igen. Det är ju inget de har kommit på själv, det är ju du som har turat i dem det. Eller så ljuger de för dig och tror inte alls på tandfen etc men spelar med för att få pengar/godis/paket och inte göra mamma ledsen för det är tydligen viktigt för henne.
    Så du trodde inte på något alls när du var barn?
    Tråkigt.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (nej) skrev 2019-04-17 19:55:53 följande:

    Så du trodde inte på något alls när du var barn?

    Tråkigt.


    Varför är det tråkigt att inte tro att det finns en tandfe? Det är väl en lite begränsad världsbild. ;) Jag hade (och har) en stor fantasi, skrev böcker och ritade serier. Lekte röda-vita-rosen, astronauter och härjade i skogen som Robin Hoods glada gäng med mina kusiner. Men jag kunde skilja på vad som är sant och vad som är hittepå.
  • Aniiee

    Tycker inte man behöver varken lura i barn sånt eller underhålla deras tro, men du behöver ju inte göra annat än bara inte göra just det.


    Anonym (nej) skrev 2019-04-17 19:55:53 följande:
    Så du trodde inte på något alls när du var barn?
    Tråkigt.
    Inte för att det var mig du frågade men det är inte tråkigt att inte tro på onaturligheter. Man kan ha fantasi och en magisk värld ändå, även om man vet att det inte är på riktigt.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (nej)
    Anonym (Oj) skrev 2019-04-17 20:10:45 följande:
    Varför är det tråkigt att inte tro att det finns en tandfe? Det är väl en lite begränsad världsbild. ;) Jag hade (och har) en stor fantasi, skrev böcker och ritade serier. Lekte röda-vita-rosen, astronauter och härjade i skogen som Robin Hoods glada gäng med mina kusiner. Men jag kunde skilja på vad som är sant och vad som är hittepå.
    Tråkigt att det verkade som att du inte hade fantasi, men det var ju bra att du hade det.

    Din sista mening gäller för de flesta barn, men de VILL tro. Är det så konstigt? Jag förstår inte varför du klankar ner så på ts med tanke på hur många barn som faktiskt mår bra av att tro att tomten finns, även om man innerst, innerst inne vet att det bara är pappa som klätt ut sig.

    Sedan är det väl egentligen inte mer konstigt att tro på tomten som att tro på gud, ändå är det ena helt respekterat även om det till och med är vuxna som tror.
  • Anonym (nej)
    Aniiee skrev 2019-04-17 20:15:42 följande:

    Tycker inte man behöver varken lura i barn sånt eller underhålla deras tro, men du behöver ju inte göra annat än bara inte göra just det.


    Inte för att det var mig du frågade men det är inte tråkigt att inte tro på onaturligheter. Man kan ha fantasi och en magisk värld ändå, även om man vet att det inte är på riktigt.
    Absolut, men det lät inte så på personen "Oj" först.

    Tror de flesta om inte alla barn egentligen vet vad som är sant och inte, men det är roligt att tro och låtsas och behövs inte ta så allvarligt på av oss vuxna. Det handlar inte om att "lura" barnen.
Svar på tråden Elakt att låta dem tro på påskharen?