• Anonym (Kaffedraken)

    Män - Era historier om sexuella trakasserier!

    Jag är intresserad av att höra från män som upplevt sexuella trakasserier. Själv är jag kvinna och jag har uppfattningen att samhället tar sexuella trakasserier mot oss kvinnor betydligt mer seriöst än det som händer män. Blir en man utsatt för något så är det tydligen ingen stor grej, han får strunta i det eller skratta bort det eller rentav ta det som en komplimang. När män berättar om sina upplevelser möts de sällan av samma stöd som kvinnliga offer, och hur många hjälplinjer och organisationer ser vi inte som riktar sig mot enbart kvinnor?

    Jag vill synliggöra mäns upplevelser, så här är tråden för er att berätta! Inget är för stort eller för litet och ingen ska dömas för situationer som gjort dem obekväma eller fått dem att känna sig utsatta. Oavsett om det "bara" rör sig om olämpliga kommentarer som känts fel eller om man utsatts för allvarligare sexuellt våld, berätta era historier! Visa att även män utsätts, och hur situationer kan se ut från ert perspektiv.

  • Svar på tråden Män - Era historier om sexuella trakasserier!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Inte en enda man tydligen som har blivit trakasserad. Tystnaden i tråden talar sitt tydliga språk:P

    Män till skillnad från kvinnor njuter av att bli tagna mot sin vilja mestadels så de upplever det inte ens som sexuella trakasserier.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (TS) skrev 2019-04-17 21:22:15 följande:

    Jag är intresserad av att höra från män som upplevt sexuella trakasserier. Själv är jag kvinna och jag har uppfattningen att samhället tar sexuella trakasserier mot oss kvinnor betydligt mer seriöst än det som händer män. Blir en man utsatt för något så är det tydligen ingen stor grej, han får strunta i det eller skratta bort det eller rentav ta det som en komplimang. När män berättar om sina upplevelser möts de sällan av samma stöd som kvinnliga offer, och hur många hjälplinjer och organisationer ser vi inte som riktar sig mot enbart kvinnor?

    Jag vill synliggöra mäns upplevelser, så här är tråden för er att berätta! Inget är för stort eller för litet och ingen ska dömas för situationer som gjort dem obekväma eller fått dem att känna sig utsatta. Oavsett om det "bara" rör sig om olämpliga kommentarer som känts fel eller om man utsatts för allvarligare sexuellt våld, berätta era historier! Visa att även män utsätts, och hur situationer kan se ut från ert perspektiv.


    Tycker det är helt fantastiskt att sådant här lyfts upp. Här finns det en tråd där en man berättar om en påtvingad sex.

    www.familjeliv.se/forum/thread/78119590-jag-man-har-blivit-valdtagen-av-kvinnor
  • Anonym (Kaffedraken)

    Kvalificerar det här in? Skrev om det nyligen i en annan tråd. Detta var när jag hade sex första gången. Jag var 24 och hon 20.

    Var nervig, tafatt, fumlig och hon bara hånade mig.

    Sedan fick jag veta att hon låg med mig pga nåt löjligt vad hon haft med några kompisar där förloraren skulle ligga med mig

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (TS) skrev 2019-04-17 21:22:15 följande:

    och hur situationer kan se ut från ert perspektiv.


    Det här handlar om när jag ofredade en tjej. Hon var yngre, vi jobbade ihop. Hon pratade om sina bröst och jag trodde hon flirtade. Jag kunde inte lägga band på mig och började tafsa. Jag gav ganska snabbt när hon inte ville. Jag blev av med jobbet och får aldrig mer jobba i kommunen inom det arbetsområdet.
    Då tyckte jag de dömde för hårt, efter alla år jag jobbat där. Nu förstår jag dom.
    Finns ingen ursäkt och jag är en idiot. Får leva med det här.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Väldigt bra initiativ, delar med mig av mina händelser.

    Blev sexuellt ofredad av en tjej på högstadiet där det pågick från och till under flera år. Det började med någon slags skämtsamma inviter om att gå in på toaletten tillsammans för att knulla och fortsatte sedan med försök till att fota mig naken i duschen efter idrotten, personliga och kränkande uttalanden eller frågor om mig samt även hot om att hon skulle skicka sina äldre killkompisar på mig om jag inte gjorde som hon ville (vilket var att följa med henne hem).

    Har också blivit tafsad på vid några tillfällen. En gång på en fest och en annan gång utomhus mitt på ljusa dagen i en folkmassa. Kvinnor som tydligen tyckt att det är ok med en hand på rumpan eller över skrevet på en främmande man.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (spännande!) skrev 2019-04-18 01:18:38 följande:

    Inte en enda man tydligen som har blivit trakasserad. Tystnaden i tråden talar sitt tydliga språk:P

    Män till skillnad från kvinnor njuter av att bli tagna mot sin vilja mestadels så de upplever det inte ens som sexuella trakasserier.


    Nu hoppas jag verkligen att du är sarkastisk och att ditt svar är en parodi på just de saker manliga offer får höra :P
  • Anonym (Kaffedraken)

    Har själv hört historier från en manlig släkting om hur han utsatts för trakasserier från både män och kvinnor. Ingen i rummet verkade chockad eller visade sympatier när han berättade om det. Om någon slemmig gubbe klämmer en kvinna på rumpan är det usch och fy och sådant kan inte tillåtas i samhället, men om en tant kommer och klämmer på en man så är det tydligen bara lite roligt och inte en stor grej som han har någon rätt att bli upprörd över. Så ska vi inte ha det! Ingen, oavsett kön, ska trakasseras.

    Ett par artiklar av den typ som inspirerade denna tråd:

    https://thoughtcatalog.com/lorenzo-jensen-iii/2017/03/43-male-rape-victims-share-their-shocking-stories-and-the-tragic-aftermath/

    http://listverse.com/2018/07/06/10-stories-that-show-how-horribly-we-treat-male-rape-victims/

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ett par gånger har jag fått en hand på skinkan och en som lagt handen mellan benen.

    Jag hade inte bett om det någon av gångerna, men inget jag legat sömnlös över.

    Jag är själv försiktig av mig och vill veta att mitt närmande är välkommet så har aldrig gjort något liknande själv oberoende av alkohol eller ej

  • Anonym (Kaffedraken)

    Blivit klämd och smekt på röven massa gånger ute. Klämd och smekt på brösten flera gånger. Fått en äcklig pussypic close up. Blivit kallad bög eller jag skall inte tro att jag är något när jag inte visat/besvarat intresse. Fått samtal när en tjej låg och smekte sig själv samtidigt.. Och lite andra skamliga förslag och hintar.  Inget jag legat sömnlös över  .Alkohol inblandat i 95 % av gångerna och då har det varit tjejer/kvinnor ute i kompisgäng typ. 2-3 st eller fler.  Själv har jag aldrig ofredat en kvinna eller kallat henne något fult. Inte så hon hört iaf 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Nypen i rumpan några gånger när jag var yngre och betydligt med vältraänad mot vad jag är idag.

    Var ofta fylle-chaffis när jag var yngre (fick inte ut något av att supa...) på småtimmarna när bilen gick hemmåt var det ofta händer på låret och skrevet då jakt-lyckan inte infann sig på utestället, men då det ofta var vänner till mina syrror och fruar/sambos till vänner så nej tack.

    Blivit anklagad för att vara homo, ett rykte som tig flera år att bli av med....

  • Anonym (Kaffedraken)

    En kollega till mig brukade smeka mig över baken och lägga sin hand i mitt

    skrev när vi satt bredvid varandra.

    Hon brukade jämnt och ständigt fråga om vi kunde åka någonstans för att

    knulla.

    Till slut knullade jag henne på ett skrivbord....Straxt efter detta blev hon förflyttad...

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (TS) skrev 2019-04-17 21:22:15 följande:

    Jag är intresserad av att höra från män som upplevt sexuella trakasserier. Själv är jag kvinna och jag har uppfattningen att samhället tar sexuella trakasserier mot oss kvinnor betydligt mer seriöst än det som händer män. Blir en man utsatt för något så är det tydligen ingen stor grej, han får strunta i det eller skratta bort det eller rentav ta det som en komplimang. När män berättar om sina upplevelser möts de sällan av samma stöd som kvinnliga offer, och hur många hjälplinjer och organisationer ser vi inte som riktar sig mot enbart kvinnor?

    Jag vill synliggöra mäns upplevelser, så här är tråden för er att berätta! Inget är för stort eller för litet och ingen ska dömas för situationer som gjort dem obekväma eller fått dem att känna sig utsatta. Oavsett om det "bara" rör sig om olämpliga kommentarer som känts fel eller om man utsatts för allvarligare sexuellt våld, berätta era historier! Visa att även män utsätts, och hur situationer kan se ut från ert perspektiv.


    Tror det värsta var mannen som sakta och djupt drog ett finger upp i skåran på mig. Fy fan. Jag stod på dansgolvet och upplevde att något smekte min bakdel, vände mig om och där stod en invandrarkille. Tönkte mest bara att det var trångt och att han skulle passera så jag vänder mig om igen varpå mannen attackerar med sitt finger eller handen eller vad det nu var. Hade det varit idag hade jag konfronterat honom rakt upp och ner men var tyvärr nyvuxen och han +30-35 så jag löpte därifrån.


    Idag är det en kul story jag brukar dra när tillfälle ges. Högst obehagligt och intigritetskränkande men föga värt att anmäla eller gå och älta. Jag kan ta hand om sådant på egen hand. Sen är män och kvinnor helt olika. Skulle fan slå honom om det varit min partner han gjort så på.


    Det ska nog till mycket för att män ska känna sig riktigt nerkörda. VÅLDtäkt i anus är nog minimum. Sett många män som berättat att de blivit påsatta mot sin vilja av kvinnor men få som fått bestående men eller gjort anmälningar. Vissa försöker börja delta och andra bara hivar undan kvinnan. 


    Som sagt, män och kvinnor är olika och mycket ska nog till innan män reagerar känslomässigt.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Mammas väninnas dotter. Jag var 12 och hon 17. Satt i bastun på derad landställe och ja... hin tog av handduken, frågade om mitt stånd, hade det snart i handen... sög mig och jag skickade henne. Tyckte om det som fan då men i efterhand förstått att det är lite... inte riktigt som det brukar gå till

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har flera fall som jag anser vara sexuella trakasserier, eller obehagligt i alla fall.

    När jag gick i 8.an eller 9:an skulle vi ha PRYO som det hette på den tiden.
    Jag hamnande på en stormarknads dekorationsarvelning.
    Första veckan var att montera hyllor och göra iordning för julhandeln.
    Andra veckan var värre, då hanade jag på "ateljen " där man handtextade skyltar
    som " 3 för 2" och. Textade med spritpenna.
    Man måste använda gummihandskar för spriten torkade ut fingrarna.
    En dan var riktigt äcklig.  Hon kunde säga som:
    " Du vet att gynekologerna använder dessa när dom skall känna i fittan "
    " Har du haft fingarna i någon fitta "
    " Skulle du vilja prova på Pirjo, hon säger inte nej till lite lammkött "
    Alla andra damer på avdelningen fnittrade åt hennes framfusighet.
    Inte kul om man är 15-16 år.

    När jag pluggade jobbade jag extra som servitör på en känd "partykrog" på
    Kungsgatan i Stockholm. Jag jobbade i December när det var mycket firma
    fester/julbord.  Flera stora tjejgäng tafsade och ville nypa en i rumpan och
    ville " känna på paketet "  Om man sa ifrån eller blev sur så sa dom rent ut att
    du kan glömma dricks om du skall vara så trist. " - Vi är här för att ha kul "
    Det här var äldre damer, 10-20-30 år äldre än mej.

    På mitt fösta " riktiga" jobb efter studier som inköpsassistent på ett stort svensk
    modeföretag fick jag frågan om jag ville följa med på en inköpsresa till Kina och Hongkong.  Jag blev överlycklig. Kollegorna bara flinade och var undvikande när jag berättade om detta. Jag och inköpschefen åkte iväg och när vi kom fram hade hon
    bokat ett dubbelrum för oss. Jag vägrade och sa att jag ville ha eget rum.
    Hon försökte allt hon kunde för att få mej att acceptera detta, hot, smicker,
    förlöjligande.  Jag fick betala ett eget rum och iprincip var jag själv hela resan
    hon tog inte med mej på några besök hos leverantörer. När jag klagade sa hon
    rent ut att om jag flyttade in i hennes rum så var allt löst.
    När vi kom hem blev jag satt på dom tråkigaste sekreteraruppgifterna som gick att
    hitta. Kollegorna frågade hånfullt " om jag haft kul på resan" - " GICK det bra ? "
    Jag slutade några månader senare och en ny ung kille blev anställd
    Hon hade gjort detta i många år.

Svar på tråden Män - Era historier om sexuella trakasserier!