• Anonym (Jävlar - jäälar)

    Saker ni stör er på att folk säger?

    Kan vara vadsomhelst, meningar, små ord osv.

  • Svar på tråden Saker ni stör er på att folk säger?
  • Caitlin Deschanel

    * Ejenkligen (egentligen)
    * Dra alla över en kant (kam)
    * Folk som använder ordet faktiskt i fel sammanhang. T.ex. "Det var jättekul att träffa dig, faktiskt."
    * Folk som säger/skriver doft om något som luktar illa.

    Kommer säkert på mer längre fram :)

  • Anonym (De och dem)

    Jag stör mig på när folk inte kan skilja på de och dem, förstår inte varför det ska vara så svårt.. påpekar det aldrig annars men eftersom du frågade så kan man ju få gnälla av sig lite..tack nu mår jag bättre. Men det är ju i och för sig när de skriver, inte något de säger, så kanske inte räknas.

  • Unaangelita

    Stör mig på när folk anväder orden chans och risk fel...

    Och när folk säger att de störs sig på ordet "hen" när de inte ens vet hur ordet ska användas.

  • Unaangelita
    Caitlin Deschanel skrev 2019-04-18 22:34:29 följande:
    * Ejenkligen (egentligen)
    * Dra alla över en kant (kam)
    * Folk som använder ordet faktiskt i fel sammanhang. T.ex. "Det var jättekul att träffa dig, faktiskt."
    * Folk som säger/skriver doft om något som luktar illa.

    Kommer säkert på mer längre fram :)
    Hahaha ja just det där lilla ordet "faktiskt" i en sån mening är så jäkla störande. Helt fel ställe att sätta ordet på hahaha.
  • Anonym (qwerty)

    Det finns massa ord (mest skällsord) som provocerar mig, som WT, kärring, hävda att något inte är friskt osv.
    Sedan finns det grejer som jag anser är helt galet, som när någon hävdar att man tjänar pengar på att köpa något på rea.
    Och så de vanliga grammatiska felen, som den språkpolis jag är, som hon istället för henne, vart istället för var.
    En sista sak är uttal på en del grejer, som limiiiit istället för limit, såååååld istället för såld (sålld).

    Det är vad jag kan komma på nu

  • Xenia
    Caitlin Deschanel skrev 2019-04-18 22:34:29 följande:

     "Det var jättekul att träffa dig, faktiskt."


    Haha, det är väl alldeles rätt om man menar "Jag kunde aldrig tro att det skulle vara kul att träffa dig igen, men det var det faktiskt".

    Det är så mycket jag stör mig på, men mer på det som är skrivet (då borde man hinna tänka) än på det som sägs. T ex "inte varken - eller". Det ska vara antingen "varken - eller " eller "inte vare sig - eller".

    Inte vet folk när de ska använda sin resp hennes/hans/deras heller
  • BurningDiamond

    Mej/dej/sej istället för mig/dig/sig (jag vet att det är OK enl SAOL, men det stör mig ändå).
    Han/hon istället för honom/henne.
    Använda "punkt (slut)" som argument.
    "Du måste vara en man" -eftersom alla vet att män inte kan ha valida åsikter på FL?

  • Anonym (A)

    Men du ser ju frisk ut...

    (Man kan vara jätte jättesjuk utan att det syns)

    Älskart.... brrr ryser...

    Någon som ska påpeka alla fel i hemmet. Man kanske städat och fixat massa innan ankomst.

    Jag stör mig på folk som ska ge en råd utan att ha ett hum om ens situation. De ger ett jätte förenklat råd till en extremt komplicerad situation och därmed dumförklarar en.. som att man inte tänk tanken för 10 år sedan då man testade det första mest basala knepet på problemet.

Svar på tråden Saker ni stör er på att folk säger?