• Anonym (Mamma)

    Golfar istället för att ta hand om sitt barn på föräldrarledigheten

    Hej!

    Jag undrar om ni anser det som ok att min man och även pappa till vår 11-mån dotter, ska få golfa på sin pappaledighet i sommar, och skaffa barnvakt då för att kunna golfa SJÄLV?

    Menar då golfa i 4-5h. Dvs inte lämna in till exempelvis mini-Sats en timme på gymmet, med chans att kunna springa till sitt barn om det blir ledset.

    Jag tycker att man ska se till barnet till 100% när man är förlädraledig. Tycker inte man ska se den ledigheten som en slags semester att kunna göra det man vill, UTAN sitt barn med. Jag pratar då golf nästan varje dag om han får välja.

    Någon gång såklart, om det är ett måste, får man ju såklart skaffa barnvakt.

    Tänker jag galet?

    Bakgrund:

    Vi har det så jobbigt med vår dotter som utreds för problem med tarmen sedan 4 mån tillbaka. Gått ner kraftigt i vikt mm. Måste äta och sova fasta tider enl läkare. Inget mer om det. MEN, en barnvakt som inte är van vid detta arbete, har svårt att se till att det sköts på rätt sätt. Jag har sagt att att barnvakt är ok när vår dotter börjat dagis i höst. Då blir det istället dagisets rutiner under dagarana.

    Inga kommentarer om detta med barnvakt heller tack! Det jag undrar över om det är ok att sätta sig själv i fokus större delen av dagen för att roa sig själv (varje dag), och sätta över fokuset på barnet till ngn annan? (När man är föräldraledig dessutom i Sverige får man ju betalt för detta!)

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Golfar istället för att ta hand om sitt barn på föräldrarledigheten
  • Anonym (Anmäl)

    Det är inte alls okej. Om han gör så ska du anmäl fusk till Fk.

  • Tiina87

    Om han inte har ut föräldrarpening den tiden han är och golfar utan barnet (dvs inte har rumslig kontakt med barnet) Så är det väl ok.

  • Anonym (Mamma)
    Tiina87 skrev 2019-04-20 12:54:45 följande:

    Om han inte har ut föräldrarpening den tiden han är och golfar utan barnet (dvs inte har rumslig kontakt med barnet) Så är det väl ok.


    Sant. Men teoretiskt han är ju och golfar den tid jag är på jobbet. Jag kommer hem en liten stund efter honom då, och tar över efter honom. Därav har han då tagit ut fp när han golfat. Finns ingen annan tid han kunnat göra det på.

    Ändå tänker jag att det inte har så mycket med pengarna att göra. Mer det mjuka värdet att han sätter sig själv framför sin dotter. Är det verkligen ok? Han är ju pappaledig. Ingen semester...? Och eftersom det är så mycket trubbel med vår dotter, borde han vara mer med henne än med golfklubborna? Inte lämna bort det till ngn annan för sitt eget välbefinnande? Eller tänker jag galet?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Anmäl) skrev 2019-04-20 12:41:52 följande:

    Det är inte alls okej. Om han gör så ska du anmäl fusk till Fk.


    Borde ju göra det då... men känns inte som bra för barnet eller äktenskapet i slutändan... :(
  • Anonym (Anmäl)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-04-20 13:10:24 följande:

    Borde ju göra det då... men känns inte som bra för barnet eller äktenskapet i slutändan... :(


    Hur bra är det för barnet och äktenskapet att han inte är med barnet, ignorerar lagen och ljuger för myndigheter?
  • elmadumle

    "Rumslig kontakt", menar ni på allvar att ni under precis hela föräldraledigheten hade kontakt med era barn dygnet runt, var ni aldrig ute själva någon gång och handlade, fikade med kompisar, hade barnvakt någon dag eller natt för att göra något bara ni föräldrar? 

  • Anonym (M)

    Tror du att han kanske är rädd för att inte klara av att vara ensam med barnet, särskilt med tanke på hälsoproblemen?

    Många kvinnor är ju rätt nervösa över att vara ensamma med barnet när de kommer hem från BB. Man är rädd för att göra fel och om man inte har någon erfaren mamma till hjälp kan det vara svårt. Med tiden blir man säkrare och tryggare och till slut rullar allt på naturligt.

    När det är dags för pappan att ta över kan ju han bli lika nervös. Det tar tid även för pappan att hitta ett naturligt sätt med barnet när de är ensamma. En del pappor kan också känna sig utanför när mamman har blivit säkrare och kanske utan att förstå det själv kritiserar pappan när han gör allt hon har lärt sig "fel".

    Det är nog bra om du pratar med honom om hur han ser på att vara helt ensam med barnet om dagarna. Lägg golfen åt sidan så länge och börja där i stället. Visar det sig att han verkligen är så ytlig att han tänker golfa i stället för att vara med sin dotter så får du förklara vad han missar och att det kan försvåra dotterns anknytning till honom.

    Jag menar inte att du ska dalta med honom men gör det inte till en kamp om golfen utan fokusera på vad det verkligen handlar om. Vad det är kan ni bara komma fram till genom att prata öppet och prestigelöst med varandra utan anklagelser.

  • Anonym (pucko)
    elmadumle skrev 2019-04-20 13:25:21 följande:

    "Rumslig kontakt", menar ni på allvar att ni under precis hela föräldraledigheten hade kontakt med era barn dygnet runt, var ni aldrig ute själva någon gång och handlade, fikade med kompisar, hade barnvakt någon dag eller natt för att göra något bara ni föräldrar? 


    men ge dig. du fattar väl själv att det är skillnad på att ägna föräldraledigheten till att golfa och ha barnvakt till barnet, mot att ta en fika med ett par vänner när babyn är med.

    snacka om att vara besserwisser och ordmärkare och ha noll psykologisk intuition.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-04-20 13:10:24 följande:

    Borde ju göra det då... men känns inte som bra för barnet eller äktenskapet i slutändan... :(


    Ring fk och FRÅGA om man får göra så, och se till att du berättar vilka ni är.
    elmadumle skrev 2019-04-20 13:25:21 följande:

    "Rumslig kontakt", menar ni på allvar att ni under precis hela föräldraledigheten hade kontakt med era barn dygnet runt, var ni aldrig ute själva någon gång och handlade, fikade med kompisar, hade barnvakt någon dag eller natt för att göra något bara ni föräldrar? 


    Inte 4-5 timmar nästan varje dag.
  • Anonym (pucko)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-04-20 12:36:48 följande:

    Hej!

    Jag undrar om ni anser det som ok att min man och även pappa till vår 11-mån dotter, ska få golfa på sin pappaledighet i sommar, och skaffa barnvakt då för att kunna golfa SJÄLV?

    Menar då golfa i 4-5h. Dvs inte lämna in till exempelvis mini-Sats en timme på gymmet, med chans att kunna springa till sitt barn om det blir ledset.

    Jag tycker att man ska se till barnet till 100% när man är förlädraledig. Tycker inte man ska se den ledigheten som en slags semester att kunna göra det man vill, UTAN sitt barn med. Jag pratar då golf nästan varje dag om han får välja.

    Någon gång såklart, om det är ett måste, får man ju såklart skaffa barnvakt.

    Tänker jag galet?

    Bakgrund:

    Vi har det så jobbigt med vår dotter som utreds för problem med tarmen sedan 4 mån tillbaka. Gått ner kraftigt i vikt mm. Måste äta och sova fasta tider enl läkare. Inget mer om det. MEN, en barnvakt som inte är van vid detta arbete, har svårt att se till att det sköts på rätt sätt. Jag har sagt att att barnvakt är ok när vår dotter börjat dagis i höst. Då blir det istället dagisets rutiner under dagarana.

    Inga kommentarer om detta med barnvakt heller tack! Det jag undrar över om det är ok att sätta sig själv i fokus större delen av dagen för att roa sig själv (varje dag), och sätta över fokuset på barnet till ngn annan? (När man är föräldraledig dessutom i Sverige får man ju betalt för detta!)

    Tack på förhand!


    Hej TS
    Inte ok tycker jag. Tycker detta visar på att han har andra värderingar än du. Jag hade verkligen funderat rejält på vem jag var ihop med om jag var du. 

    Jag tycker inte du tänker galet, jag tycker du tänker logiskt och klokt. Synd att detta har uppdagats nu, men nu vet du hur din man prioriterar. Hade tagit mig en rejäl funderare om jag var du. 

    Jag hade också tagit ett rejält snack med mannen och rekat vad han har för värderingar.
Svar på tråden Golfar istället för att ta hand om sitt barn på föräldrarledigheten