• Anonym (?)

    I maj har jag bott i sthlm i 5 år, är jag stockholmare?

    Bott på söder i snart 5 år. Kommer från Umeå från början.

    Är jag stockholmare?

  • Svar på tråden I maj har jag bott i sthlm i 5 år, är jag stockholmare?
  • Praktisk58

    Jag bodde tre år I min ungdom I ett ombyggt garage.

    Är jag en bil ?

  • Anonym (Wtf)

    Varför är frågan intressant?

    Då det inte finns en entydig definition så är svaret att ur vissas synvinkel är du en Stockholmare och ut andras är du inte det.

  • Anonym (Wtf)
    Praktisk58 skrev 2019-04-20 16:04:25 följande:

    Jag bodde tre år I min ungdom I ett ombyggt garage.

    Är jag en bil ?


  • Anonym (?)

    Frågan grundar sig i att folk säger att man är *äkta* sthlmare när man är tredje generation, född i sthlm.

  • elin1989

    Nej det tycker jag inte att man kan säga. Jag har bott på Irland i 11 år och känner mig mer hemma här än i Sverige men skulle ju liksom inte säga att jag är irländare... och jag har irländskt medborgarskap så rent tekniskt är jag ju det.

  • Anonym (Präglingen styr)

    Nej en stockholmare är född i Stockholm men kan ju naturligtvis vara utflyttad och präglad av t ex Norrbotten eller Skåne och definiera sig mer med dessa. Har en situation där en kollega är född i Stockholm  men har iranska föräldrar medan jag är född i England men uppvuxen i Sverige av svenska föräldrar som bodde där under mitt första år.

    Inte lätt det där:) Men de jag räknar som riktiga stockholmare är födda och uppvuxna i Stockholm.

  • Anonym (Haha)
    Praktisk58 skrev 2019-04-20 16:04:25 följande:

    Jag bodde tre år I min ungdom I ett ombyggt garage.

    Är jag en bil ?


    Hahaha! Dagens!
  • Anonym (Nej)

    Du är inte stockholmare och kommer inte kunna kalla dig det senare heller. Du bor däremot i Stockholm ja.

    Jag skulle kunna säga att jag är stockholmare, född och uppvuxen här liksom min mamma&pappa, deras föräldrar och även de sistnämndas föräldrar.

  • Anonym (qwerty)
    Anonym (?) skrev 2019-04-20 16:15:58 följande:

    Frågan grundar sig i att folk säger att man är *äkta* sthlmare när man är tredje generation, född i sthlm.


    Det beror lite på tycker jag. När du ligger och sover och skulle drömma om något som förknippas med "hem" för dig. Du vet den där varma, kletiga, glada känslan man får. Drömmer du i en miljö som ser ut som söder, eller en miljö som ser ut som Umeå?
Svar på tråden I maj har jag bott i sthlm i 5 år, är jag stockholmare?