• Anonym (Aldrig chef)

    Om man inte vill bli chef eller pushas fram...

    Jag har varit på mitt jobb i 10 år. För ett år sedan fick jag en ny teamchef. Hur som helst han ska nu avancera uppåt och bl a jag har blivit tillfrågat om jag är intresserad av hans nuv. tjänst. Det är bara det att jag har absolut noll chefsambitioner och lalla med personal vad gäller utv.samtal och dylikt tilltalar mig inte och detta har jag sagt. Istället vill chefen nu att jag ska leda nån grupp i nåt diskussionsforum. Jag vill inte leda nåt överhuvudtaget och definitivt inte stå i centrum även om jag är talför i mitt gäng. Jag är nöjd med min jobbtillvaro. Förhoppningsvis får jag snart en ny teamchef som inte har som nåt skumt mål att pusha mig åt håll jag inte vill.

    Jag upplever att det ses som negativt att inte sträva uppåt trots att jag själv haft nog med chefswannabes som var rätt dåliga på sitt chefsjobb för att dom inte hade rätt läggning för det. Jag tycker därför att man borde vara glad åt att folk hellre håller sig till det dom faktiskt gör bra.

    Jag är nyfiken på om nån annan haft chefer som vill pusha en åt nåt håll man inte vill och hur det hela slutade.

  • Svar på tråden Om man inte vill bli chef eller pushas fram...
  • Aniiee

    Man sager "Tack, men nej tack. Jag trivs där jag är och tror att jag är till bättre hjälp/nytta för företaget/arbetsplatsen här."


    I have a growing lack of disgust for you
  • riboflavin

    Jag är på väg ifrån det andra jobbet där utvecklingen sett sån ut. Dessvärre har man på bägge ställena utvärderat mina insatser utifrån sin "drömbild" av vad jag borde ha för ambitioner och börjat racka ner på mig när jag "bara" sköter mitt jobb och tar på mig de extra uppgifter jag finner intressanta. Är tydligen ett "chefsämne" men saknar helt de ambitionerna. I mina fall har jag ju sagt upp mig och startat om i ny organisation.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Aldrig chef)
    riboflavin skrev 2019-04-21 04:18:51 följande:

    Jag är på väg ifrån det andra jobbet där utvecklingen sett sån ut. Dessvärre har man på bägge ställena utvärderat mina insatser utifrån sin "drömbild" av vad jag borde ha för ambitioner och börjat racka ner på mig när jag "bara" sköter mitt jobb och tar på mig de extra uppgifter jag finner intressanta. Är tydligen ett "chefsämne" men saknar helt de ambitionerna. I mina fall har jag ju sagt upp mig och startat om i ny organisation.


    Oj då. Det var ett ordentligt beslut att byta jobb. Jag trivs väldigt bra på mitt jobb så jag hoppas på att min nästa chef inte har samma idéer som min nuvarande. Känner igen mig i vad du säger om extra uppgifter. Kommer jag på nåt som jag anser behöver ändras/förbättras så driver jag det gärna nästan omedvetet framåt. Men när chefen fått för sig att nåt är bra men har svårt att motivera det på ett sätt som gör att jag ser fördelarna med det har jag väldigt svårt att samla ihop folk och driva det framåt när det dumpas i mitt knä.
  • Anonym (mja)

    Jag har inte pushats mot rollen som chef men däremot har jag halvt ofrivilligt hamnat i rollen som inofficiell projektledare. Enligt min chef är jag inte projektledare, enligt typ alla andra inblandade i projektet är jag det Själv känner jag att jag har rollen utan befogenheterna. Mindre kul men eftersom min chef är så bestämd i att jag inte är projektledare så dumpar jag över en del strul (projektmedlemmar som inte gör vad de ska) i hans knä med uppmaningen att han får lösa med deras chef.

Svar på tråden Om man inte vill bli chef eller pushas fram...