• Annawet

    Hjälp, är jag gravid eller inte??? Behöver råd

    Hej!

    Jag vet inte om jag är gravid, tog ett gravtest igår och visade negativt men skulle fått min mens den 15 april och har inte fått den än.
    Har en regelbunden mens och att den är såhär pass sen har aldrig hänt tidigare.
    Har ömma bröstvårtor, är tröttare än vanligt, är kissnödig väldigt ofta. Har även ont på vänster sida av bäckenet när man trycker.
    För mig känns det som gravsymptom men som sagt visar test neg. Ska jag vänta och ta ett nytt test om någon vecka? 
    Vad kan det vara om jag inte är gravid?

    Skulle uppskatta råd och tips!!

  • Svar på tråden Hjälp, är jag gravid eller inte??? Behöver råd
  • Anonym (A)

    Nej, du är inte gravid. Testet var negativt, eller hur?

    Det spelar ingen som helst roll vilka symtom du tycker dig uppleva för symtom säger ingenting. Man kan ha alla symtom och inte vara gravid och man kan ha noll symtom och ändå vara gravid. Det spelar heller ingen som helst roll om du normalt har en regelbunden mens eller om den aldrig någonsin varit sen innan - den kan ändå plötsligt vara sen eller utebli. Det kan bero på stress, obalans i hormonerna, utebliven eller försenad ägglossning (vilket är normalt och kan hända dig även om det aldrig hänt dig innan), sjukdom, viktproblem, mediciner eller annat.

    Visst kan du ta ett nytt test om en vecka men om det skulle visa positivt då så kan du räkna med att du haft ägglossning mycket senare än vad du tror, vilket ju är fullt möjligt.

  • Annawet

    Ja, du har säkert rätt men har läst att ibland visar testet negativt pga att vissa har låga hormonnivåer så det ger inte utslag på stickan. Tänkte mer om så var fallet, hade samlag då jag skulle ha ÄL, vilket gör mig nojig.

  • frökenBea

    Det kan ju klart visst vara så att du är gravid. Är ju ganska vanligt att folk testat sig men det inte gett utslag förrän nån vecka senare.

    Testa igen i slutet på kommande vecka om du fortfarande inte fått mensen.

    Visar det fortfarande ingenting då så är det troligen en utebliven mens bara, det kan hända. Då får du invänta nästa månads menstruation. Dyker den inte upp då heller måste du givetvis gå till gynekolog eller ungdomsmottagning så de får kolla upp det.

    Lycka till :)

Svar på tråden Hjälp, är jag gravid eller inte??? Behöver råd