• Magdaaa

    Ni med foglossning, tränade ni innan och under graviditeten?

    Hej på er!

    Sitter och funderar lite hur det står till med alla andra med foglossning.

    Var ni aktiva/vältränade osv och fick foglossning vid graviditet ändå?

    Och tränade ni ändå trots detta när ni var gravida?

    Blev det värre eller sämre med träning?

    Jag är mest nyfiken, älskar träning och blir så besviken att man blir så hindrad.

    Tränade i första graviditeten trots besvär men lade om träningen lite, men nu med andra barnet har jag så jäkla ont så jag vet inte hur man ska göra!

    Mest intresserad hur andra har det.

    Och hur man ska klara av att ta hand om en liten med sån värk!:(

  • Svar på tråden Ni med foglossning, tränade ni innan och under graviditeten?
  • Snöoväder

    Kan tyvärr inte ge dig några svar men är i samma sits. Är tränad sedan innan men sen jag blev gravid blev jag så trött och från v5-6 har jag svårt att göra mer än gå annars har jag så ont i svanken och rumpan på kvällen. Så just nu får jag hålla mig till promenader när jag har energi, rör mig på jobbet och har tunga lyft så gissar att det påverkar min smärta. Ska prata med barnmorskan på fredag och se vad hon säger, är bara i vecka 8+6 så känns jobbigt att redan ha ont....

  • Magdaaa

    Å fy va tråkigt!

    Hoppas det inte blir mycket värre för dig.

    Hade också tunga lyft på jobbet som jag tror förvärrade lite och blev sjukskriven vecka 29.

    Fick ont vecka 12 med förra barnet, sen har det liksom aldrig gått över :(

    Tråkigt när man gillar att röra på sig.


    Snöoväder skrev 2019-04-22 20:59:48 följande:

    Kan tyvärr inte ge dig några svar men är i samma sits. Är tränad sedan innan men sen jag blev gravid blev jag så trött och från v5-6 har jag svårt att göra mer än gå annars har jag så ont i svanken och rumpan på kvällen. Så just nu får jag hålla mig till promenader när jag har energi, rör mig på jobbet och har tunga lyft så gissar att det påverkar min smärta. Ska prata med barnmorskan på fredag och se vad hon säger, är bara i vecka 8+6 så känns jobbigt att redan ha ont....


  • tossaliten

    Jag har foglossningar. Var väldigt vältränad innan. Sprang halvmara och tränade till maran. Sprang ca 60 km i veckan.

    Tyvärr foglossningar från v 15. Slutade springa då. Kunde cykla, gå och gym a regelbundet till v 26 ca. Efter det nu har jag fått träna bra dagar. Tyvärr mkt ondare efter...

  • Embla twopointoh

    Foglossning är hormonellt, och har ingenting med att göra hur vältränad man är.

    Jag har haft riktigt jobbigt av foglossning vid ett par av mina graviditeter. I början har jag tränat i alla fall, då jag resonerade som så att jag har ju ont oavsett om jag sitter eller ligger, står eller grå, så då kan jag ju lika gärna träna och ha ont. Jag tränar kampsport och löptränar (fast det senare gjorde jag inte under graviditeten), och vid mina första graviditeter red jag också.

    Men, framåt den sista tredjedelen av graviditeterna har jag inte tränat alls, för efter ett lugnt träningspass hade jag ännu ondare i ett par dagar. Det var inte värt det.

  • Magdaaa

    Tack för svar!

    Har missat det helt.

    Tråkigt att höra det är jobbigt att det som man gillar att göra helt plötsligt gör ont!:(


    tossaliten skrev 2019-06-13 05:03:40 följande:

    Jag har foglossningar. Var väldigt vältränad innan. Sprang halvmara och tränade till maran. Sprang ca 60 km i veckan.

    Tyvärr foglossningar från v 15. Slutade springa då. Kunde cykla, gå och gym a regelbundet till v 26 ca. Efter det nu har jag fått träna bra dagar. Tyvärr mkt ondare efter...


  • Magdaaa

    Men är det också hormonellt även när man inte är gravid?

    Känns så jäkla surt att inte kunna träna som man vill när man trodde det skulle gå över efter graviditeten!!

    Har lagt en hel del övningar åt sidan men ändå skitont. Usch.

    Skönt och höra andras erfarenheter iallafall.

    Tack för svar!


    Embla twopointoh skrev 2019-06-13 12:02:09 följande:

    Foglossning är hormonellt, och har ingenting med att göra hur vältränad man är.

    Jag har haft riktigt jobbigt av foglossning vid ett par av mina graviditeter. I början har jag tränat i alla fall, då jag resonerade som så att jag har ju ont oavsett om jag sitter eller ligger, står eller grå, så då kan jag ju lika gärna träna och ha ont. Jag tränar kampsport och löptränar (fast det senare gjorde jag inte under graviditeten), och vid mina första graviditeter red jag också.

    Men, framåt den sista tredjedelen av graviditeterna har jag inte tränat alls, för efter ett lugnt träningspass hade jag ännu ondare i ett par dagar. Det var inte värt det.


  • Embla twopointoh
    Magdaaa skrev 2019-07-07 17:07:52 följande:

    Men är det också hormonellt även när man inte är gravid?

    Känns så jäkla surt att inte kunna träna som man vill när man trodde det skulle gå över efter graviditeten!!

    Har lagt en hel del övningar åt sidan men ändå skitont. Usch.

    Skönt och höra andras erfarenheter iallafall.

    Tack för svar!


    Du har hormoner i kroppen även när du inte är gravid.

    Dessutom är det så att det kan ta tid för foglossningen att gå tillbaka efter en graviditet. Minst nio månader, har en läkare sagt till mig (nio månader åt ena hållet, dvs graviditeten, och nio månader för att återställas).

    Min yngsta dotter är 3,5år, och med henne hade jag ganska ont av foglossningen. Det dröjde ungefär 1 år  efter hennes födelse innan jag inte hade konstanta besvär, och ytterligare 1 år innan foglossningen läkt helt. Eller helt, jag kan fortfarande känna av den ibland, men det är sällan.
  • Magdaaa

    Såklart man har, gravidhjärnan som är framme här:)

    Låter jobbigt, blev gravid när hon var 1 så vet ju egentligen inte om det hade läkt ut bättre om jag inte blivit gravid.

    Återstår att se sen när man är klar med barn!

    Man får så dåligt samvete när man knappt kan ta promenader bara.

  • ballerinakakaoreo

    Tränade varken innan eller nu, är naturligt smal med lite muskelmassa från promenader och liknande men ingen styrketräning eller så utan på min höjd promenerar jag och gjorde även innan. Fick känningar av foglossning runt v. 20 (är i v.28 nu), knappt märkbart men vissa dagar gör det riktigt ont att bara stå och gå. Min foglossning sitter än så länge bara i nedre delen av ryggen, jag tycker det lindras och faktiskt slutar värka efter nån timme i badkaret, efter en natts sömn eller om jag faktiskt knäcker den nedre delen av ryggen på olika sätt. Jag tror nog inte att jag skulle orka träna, jag får ont i hela magen och kroppen bara jag lyfter några enstaka kilon nu så jag beundrar verkligen dom som orkar! 

Svar på tråden Ni med foglossning, tränade ni innan och under graviditeten?