• Catnap

    Flicknamn?

    Vi skulle behöva lite hjälp med förslag på flicknamn till vår kommande bebis.

    Kraven är att

    * namnet ska funka på både finska och svenska,

    * det det inte ska finnas på nån topp 100 lista de senaste åren (vi har redan gått igenom dessa)

    * inga dubbelnamn, hittepånamn eller tantnamn

  • Svar på tråden Flicknamn?
  • LittelG

    Jag kommer från Finland och gillar Aili jättemycket. Ett gammalt namn förvisso men tycker det är så fint.

    Annars gillar jag även Larisa, Marianne, Laura och Nina (Niina). Lycka till med namngivningen! :)

  • fluu

    Blandat:

    Eila, Anja, Aili, Tula, Isa, Magda, Laura, Adina, Disa, Bonnie, Oona, Eva, Evina, Flora, Heidi.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Catnap

    Tack för era förslag! Tyvärr så var det inga nya namn för oss, men tack för att ni tog er tiden att svara :)

  • Catnap

    För att förtydliga bara: när jag menar att namnen ska funka på finska och svenska så tänker jag att de ska uttalas lika. Vi är en tvåspråkig familj och det skulle kännas konstigt om vi föräldrar uttalar namnen på helt olika sätt.

  • Catnap
    Aurora Borrealis skrev 2019-04-24 22:05:39 följande:

    Rita ? Carita?


    Jag associerar dessa namn till tanter. Hade lärare som hette så
  • Aurora Borrealis

    Ah


    Catnap skrev 2019-04-24 22:11:37 följande:

    Jag associerar dessa namn till tanter. Hade lärare som hette så


    Aha. Går det tillräckligt lång tid blir de tantiga namnen trendiga igen. Rita är gammalt men tillräckligt gammalt för att vara lite trendigt på bebisar här igen, fick jag för mig men jag vet inte hur det är i Finland. Vet inte vad ni gillar för stil.
Svar på tråden Flicknamn?