• johannaf

    Försvinner svårigheter att sova efter förlossning?

    Hej,

    Jag känner en stor oro för hur sömnen kommer att bli efter förlossningen. Under tre sista månaderna som gravid kan jag inte somna på kvällen och vaknar hela tiden! Har fått förklarat att detta beror på bl. a hormoner i kroppen.

    Min fråga är därför: Hur var det för er under tiden med nyfödd? Somnade ni lätt/ sov bra när ni väl fick chansen att sova?

  • Svar på tråden Försvinner svårigheter att sova efter förlossning?
  • Meriall

    Första 2-3 dagarna efteråt så sov jag knappt alls men sen sov jag bra. Då hade väl de hormonerna gått ur kroppen.

  • Kanelis

    Sov knappt något de första två dygnen. Efter det kunde jag i princip somna på kommando så fort jag fick chansen. Sen har man såklart sömnbrist, men det är ju inte detsamma som sömnsvårigheter.

  • viseversa

    Du kanske inte får sova pga att bebisar skiter i dygnsrytmen i stort sett. Dom kan vara vakna hela nätterna om dom känner för det liksom.

  • JennieLj

    Om du ammar så frigörs hormoner oxytocin som gör att du sover bättre. Sen blir man ju förmodligen väckt av bebisen men jag upplevde att så fort bebisen somnat om så däckade jag direkt.

  • Körsbärsdalen

    Sov skitdåligt mot slutet av mina graviditeter - sov nästan inget efter att barnen fötts Men då berodde det ju på bebisens dygnet-runt-behov istället för stor och otymplig kropp som måste kissa hela tiden

  • Hanjon10

    Jag sov visserligen inte dåligt innan förlossningen men upplevde ändå skillnad efter. Kroppen är liksom beredd på att det kommer bli mindre söm med ett litet barn så den tar bättre vara på den sömn man får. Istället för att gå igenom en massa olika sömnstadier så går kroppen direkt in i djupsömn (hormonellt styrt) vilket gör att du kommer känna dig rätt utvilad även om du inte sover så mycket. Sedan kan det fortfarande upplevas som jobbigt att vakna flera gånger per natt men det bör vara mer hanterligt än sömnbristen som du upplever innan förlossningen.

  • Anonym (qwerty)

    Men LOL! Du undrar om du kommer få svårt att sova efter att du fött barn?!?!
    Newsflash, det är ett barn!
    Nästa gång du kommer få sova riktigt ordentligt är om drygt 6år!!

  • johannaf

    Tack för svaren! Känns som att sömnkvaliten kommer bli betydligt bättre efter förlossningen ????

  • Anonym (Nkk)

    Eh..hehe.. hehehe. Hehhehehjeheh. Nej, du kommer INTE sova bättre efter förlossningen. Såvida du inte lämnar bort barnet de närmsta åren.

  • Anonym (Nix)

    Jag tyckte jag hade svårt att sova under graviditeten men det var inget mot hur det blev efter barnet kom. Det är först nu mer än ett år senare jag har börjat kunna sova igen. Mitt barn har sovit hela nätter sen tre månaders ålder så det är inte där problemet ligger. Ammade länge också men det hjälpte inte heller. Så det kan vara väldigt individuellt hur hormonerna påverkar en.

  • Meriall
    johannaf skrev 2019-04-24 21:23:20 följande:

    Tack för svaren! Känns som att sömnkvaliten kommer bli betydligt bättre efter förlossningen ????


    Kvaliteten blir bättre men kvantiteten mkt sämre :P
  • Anonym (Kio)

    Efter båda mina graviditeter har jag sovit som en stock. Alltså... man vaknar måånga gånger under natten för att amma Ja, men hormoner gör att du somnar in snabbt igen. Ha bebisen nära dig så du slipper kliva upp ur sängen, titta INTE på klockan när du ammar på natten så kommer du få dina timmar med sömn.

  • isofija

    För mig var det mkt bättre efter förlossningen.
    Om man bortser från att man har en bebis som vill bli matad osv så sov jag mkt bekvämare och djupare efter förlossningen.

    Det är ett av de starkare minnena jag har efter förra gången, att jag direkt vi kom hem första natten äntligen kunde sova på rygg igen och andas normalt och inte behövde springa och kissa tusen gånger per natt... inga värkande höfter osv.

    Sen är alla barn olika, vår äldsta hade tydlig dygnsrytm från start. Var det natt så sov han, enda gången han vaknade var för att äta och då var det fortfarande så han inte var riktigt vaken så han sov ju direkt igen efter 10 min.

  • Anonym (Sova)

    Ja och nej. SÄmnsvårigheterna från graviditeten försvinner. Alltså att man ligger och vrider sig och är obekväm. Sen blir det ju mindre sömn om man har en bebis som är vaken på nätterna och vill äta ofta. Men sömnen man faktiskt får är ändå bättre. Sen ska det tilläggas att alla barn inte är uppe och härjar på nätterna. Mina hade en matpaus första månaden och sedan har de sovit hela natten. Så ta inte ut något i förskott. Man vet aldrig hur det blir.

  • Anonym (Mamma18)

    Jag sov knappt alls när jag var gravid, hade så jävla ont överallt. Sover mycket bättre nu, min lilla har dock aldrig varit vaken hela nätterna. Vi samsover, jag liggammar och sen somnar vi båda om på ett par minuter. Nu är hon snart 10 månader och jag är knappt ens trött om dagarna :) hoppas det blir samma för dig!

Svar på tråden Försvinner svårigheter att sova efter förlossning?