• Alexi

    Alla dessa nöjesparker - finns det inget annat sätt att ha kul på semester med barn?

    Jag blir så fascinerad över att så många familjer i Sverige åker på varenda nöjespark som finns, ofta flera stycken på samma vecka och betar av varenda ställe på några år. Är det enda sättet man kan ha det roligt, mysigt, spännande på en semester med barn?

    Det kostar ju dessutom multum att åka på dessa ställen så man skulle ju lätt kunna åka på en mindre charterresa för samma pengar.

    Med nöjesparker menar jag allt ifrån Kolmården, Legoland, Leksands och Skaras vattenland, ALV, High Chaparall, Furuvik osv osv.

    Vi har varit på några av dessa men uppenbarligen betydligt färre än genomsnittet.

    Hur resonerar ni kring dessa?

  • Svar på tråden Alla dessa nöjesparker - finns det inget annat sätt att ha kul på semester med barn?
  • Fjäril kär

    Vi återkommer till de två parker som yngsta sonen mest uppskattar även om det är fyra år i rad.

    Då vet vi säkert vad som funkar bäst och vi vet kostnaden och har inte bråttom.

  • Anotherone

    Vi brukar göra en sån utflykt per år. Men inte alltid i samband med sommarsemestern, utan Gröna Lund till exempel kan vi köra i maj månad.
    Om man har barn som slutar hyfsat tidigt så åker man in en vanlig vardag (då det ej är konsert!) och så kan ungarna åka järnet tills det stänger. Jämfört med att komma i juli när det är 45 min kö till varenda attraktion.

    Somrarna planerar vi inte utifrån några nöjesfält eller parker utan då vill vi snarare inte ha några måsten.

  • Anotherone

    Så jo.. skulle jag tillägga. Det finns massor av saker man kan göra med barn som inte innefattar besök på nöjespark!
    Det har jag verkligen fokuserat på sen vi fick barn nr 2; gör jag det här för min skull eller för hans?
    Fick han välja så grävde vi i sanden eller kastade boll hela dagarna. Så ser föräldraledigheten ut nu, vi går från park till park liksom. 
    Och djur? Jag personligen skulle älska att åka till Skansen med honom.
    Men eftersom han är lika nöjd med att klappa grannens katt eller möjligen att vi tog en buss 15 min till en 4H-gård i närheten så nä... det är inte värt allt praktiskt ståhej, jagande och gnäll för att ta sig till Skansen när det mest vore för min skull. Jag får väl göra en utflykt dit själv med en kompis

  • BurningDiamond

    Folk får väl göra vad de vill med sina egna pengar på sin egen semester och med sina egna barn är väl min tanke.

    Universum och andra planetarium, Den Blå Planeten, Kolmården och andra djurparker, Skansen m. fl. är t. ex roliga och lärorika "lekland".
    Ett nöjesfält (Tivoli, Liseberg, Grönan), en bya-marknad (Kivik, Vimmerby, osv) eller ett besök på ett vattenland är inte heller fel om det finns tid och pengar till det.

    Jag är mer förvånad över att "alla" har tid och råd (och ork!) att resa utomlands med hela familjen minst en gång om året.

  • BurningDiamond
    Anotherone skrev 2019-04-25 11:01:44 följande:

    Så jo.. skulle jag tillägga. Det finns massor av saker man kan göra med barn som inte innefattar besök på nöjespark!
    Det har jag verkligen fokuserat på sen vi fick barn nr 2; gör jag det här för min skull eller för hans?
    Fick han välja så grävde vi i sanden eller kastade boll hela dagarna. Så ser föräldraledigheten ut nu, vi går från park till park liksom. 
    Och djur? Jag personligen skulle älska att åka till Skansen med honom.
    Men eftersom han är lika nöjd med att klappa grannens katt eller möjligen att vi tog en buss 15 min till en 4H-gård i närheten så nä... det är inte värt allt praktiskt ståhej, jagande och gnäll för att ta sig till Skansen när det mest vore för min skull. Jag får väl göra en utflykt dit själv med en kompis


    Det funkar väl på en liten en, men de flesta ungar på 7+ vill ha lite mer action än gräva i sanden och klappa grannens katt...
  • Moder1

    Klart det finns saker att göra och alla gör väl som de vill.

    Vi brukar köra en nöjespark/år och en djurpark/år sen campar vi, hälsar på släkt och vänner/får besök av släkt och vänner, badar, cyklar Tja chillar

  • Anotherone
    BurningDiamond skrev 2019-04-25 11:12:57 följande:
    Det funkar väl på en liten en, men de flesta ungar på 7+ vill ha lite mer action än gräva i sanden och klappa grannens katt...
    Absolut. Åldern spelar stor roll! 
    Andemeningen om att man gör olika saker för sin egen skull än vad som kanske nödvändigtvis är kul för barnet, tycker jag dock att många missar.
  • Anotherone
    Moder1 skrev 2019-04-25 12:43:33 följande:

    Klart det finns saker att göra och alla gör väl som de vill.

    Vi brukar köra en nöjespark/år och en djurpark/år sen campar vi, hälsar på släkt och vänner/får besök av släkt och vänner, badar, cyklar Tja chillar


    Låter lagom!
  • Mrs Moneybags

    Många vill hellre resa runt i Sverige än ta en charterresa till något ställe i södra Europa. 

    Men det är klart det finns massor av andra saker man kan göra med barn. Personligen går jag bara till en nöjespark med min son per år. Det räcker för oss. 

  • elsi
    Alexi skrev 2019-04-25 09:59:30 följande:

    Jag blir så fascinerad över att så många familjer i Sverige åker på varenda nöjespark som finns, ofta flera stycken på samma vecka och betar av varenda ställe på några år. Är det enda sättet man kan ha det roligt, mysigt, spännande på en semester med barn?

    Det kostar ju dessutom multum att åka på dessa ställen så man skulle ju lätt kunna åka på en mindre charterresa för samma pengar.

    Med nöjesparker menar jag allt ifrån Kolmården, Legoland, Leksands och Skaras vattenland, ALV, High Chaparall, Furuvik osv osv.

    Vi har varit på några av dessa men uppenbarligen betydligt färre än genomsnittet.

    Hur resonerar ni kring dessa?


    Är det verkligen så att många familjer gör så?

    Jag känner inte alls igen det du beskriver i min bekantskapskrets i alla fall. Många har varit på nöjespark men har nog aldrig hört om någon som gått på flera på en vecka och betat av alla i hela landet. De flesta jag känner går kanske en gång per sommar, ibland samma park varje gång, ibland en ny park. En del kanske älskar såna parker och går lite mer än en annan familj som bara gillar nöjesparker lite gran.

    Jag tror att du överskattar genomsnittet och att såsom er familj gör motsvarar snittet ganska bra.

    Jag resonerar inte på nåt särskilt sätt kring nöjesparker. Om vi har velat åka till ett ställe så har vi försökt göra det, vi gjorde det lite mer när barnen var yngre. Vi går oftare på Gröna Lund än andra ställen eftersom vi bor i Sthlm och det ligger nära till. Vi semestrar även på andra ställen och gör andra aktiviteter. Och det upplever jag att de flesta i vår bekantskapskrets också gör.


  • mammalovis

    Vi har yngre barn 3-8 år så det blir oftast ett besök på Liseberg och ett på ALV eller som tidigare år Borås djurpark. Liseberg är väl roligast för oss vuxna också. När yngsta kan sitta säkert i båten ser jag fram emot att ut och paddla kanot och sova i tält. Vandra är heller ingen idé då de är trötta efter någon kilometer. Annars nyttjar vi sagostunder, gratisteater och vad som händer i närheten. Snart kan vi väl gå på Uptech, museum och liknande med.

    Min uppfattning är att de som åker utomlands typ USA bockar av en massa temaparker.

  • Sisisisi

    Man åker ju inte bara på nöjesparken, man gör ju även annat under semestern. Själv tycker jag att det är väldigt roligt att åka till dessa parker, men helst under lågsäsong såklart, i början av sommaren brukar vara bra.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Alexi
    elsi skrev 2019-04-25 15:43:36 följande:
    Är det verkligen så att många familjer gör så?

    Jag känner inte alls igen det du beskriver i min bekantskapskrets i alla fall. Många har varit på nöjespark men har nog aldrig hört om någon som gått på flera på en vecka och betat av alla i hela landet. De flesta jag känner går kanske en gång per sommar, ibland samma park varje gång, ibland en ny park. En del kanske älskar såna parker och går lite mer än en annan familj som bara gillar nöjesparker lite gran.

    Jag tror att du överskattar genomsnittet och att såsom er familj gör motsvarar snittet ganska bra.

    Jag resonerar inte på nåt särskilt sätt kring nöjesparker. Om vi har velat åka till ett ställe så har vi försökt göra det, vi gjorde det lite mer när barnen var yngre. Vi går oftare på Gröna Lund än andra ställen eftersom vi bor i Sthlm och det ligger nära till. Vi semestrar även på andra ställen och gör andra aktiviteter. Och det upplever jag att de flesta i vår bekantskapskrets också gör.


    Nej jag vet faktiskt flera gånger jag reagerat på sånt här, bara i mitt flöde på FB. Plus att jag startade tråden av en annan tråd jag läste som efterlyste semestertips men alla tips och det enda TS var intresserad av var olika nöjesparker, typ. Att göra något annat med sina barn var inte aktuellt.
  • fjanten

    Men alltså, semestern är ju lång - är det så märkligt att man en dag av hela semestern besöker någon nöjespark? Det gjorde vi när jag var barn, men vi tågluffade också, hälsade på hos släkt och vänner, fjällvandrade, fiskade, jag tältade med kompisar på bakgården o.s.v. Men om vi var i Stockholm en vecka så blev en dag ett besök på Grönalund den sommaren. Var vi i Göteborg på en camping blev en dag ett besök på Universeum den sommaren. Det betyder ju inte att det var den absoluta höjdpunkten den sommaren, och LÅNGT ifrån det enda vi gjorde, men en kul utflykt en dag som alla i familjen uppskattade.

  • Alexi
    fjanten skrev 2019-04-28 08:21:54 följande:
    Men alltså, semestern är ju lång - är det så märkligt att man en dag av hela semestern besöker någon nöjespark? Det gjorde vi när jag var barn, men vi tågluffade också, hälsade på hos släkt och vänner, fjällvandrade, fiskade, jag tältade med kompisar på bakgården o.s.v. Men om vi var i Stockholm en vecka så blev en dag ett besök på Grönalund den sommaren. Var vi i Göteborg på en camping blev en dag ett besök på Universeum den sommaren. Det betyder ju inte att det var den absoluta höjdpunkten den sommaren, och LÅNGT ifrån det enda vi gjorde, men en kul utflykt en dag som alla i familjen uppskattade.
    Du har missförstått min trådstart. Inget konstigt att besöka 1-2 ställen på en sommar. Lite mer udda ur mitt perspektiv med flera ställen på samma vecka.
  • melicia

    Det kostar ej multum därimot kostar orlandos nöjesparker en hel del. Både universal parkerna en dag 1700

  • melicia

    Nöjesparkerna i Sverige kan iallafall ej banna folk de kan de parkerna i orlando. De kanske borde bojkottas eller?

Svar på tråden Alla dessa nöjesparker - finns det inget annat sätt att ha kul på semester med barn?