• Anonym (Khloe)

    Är antiperspirant farligt?

    Vissa säger att antiperspirant med aluminium är farligt och cancerframkallande och andra att det är skitsnack. Hur ligger det till egentligen? Finns det någon seriös forskning som visar på att det skulle vara farligt?

    Om man vill undvika aluminium men ändå vara torr och luktfri under armarna (som man inte är av vanlig deo) finns det något alternativ då?

  • Svar på tråden Är antiperspirant farligt?
  • Anonym (Sara)

    Jag gör egen naturlig deodorant. Den funkar jättebra.

  • Anonym (Sara)

    Jag vet inte hur man länkar eller vad det heter. Receptet finns på Organic makers (hemsida). Det är en deodorant med sheasmör Paradoxa, bikarbonat och majsstärkelse. Har i ett par droppar Tea tree oil, den luktar rätt så starkt men tycker inte det är FÖR stark doft, men om man vill kan man utesluta den eller ha i något annat. Jag förvarar deon i en burk.

    Produkterna kan man beställa på deras hemsida.

  • Mascaraklumpar

    Det finns några äldre studier (typ 80-talet) där man föreslog en koppling mellan aluminium

    och Alzheimers baserat på fynd hos kaniner och dialyspatienter, men idag är detta mer ordentligt utrett och vår kunskap om sjukdomen har ökat, och det finns inget som tyder på att det skulle finnas något samband. Att folk tror på detta beror för övrigt inte på några studier, utan på ett oseriöst kedjemail som spreds 1999.

    Ännu mer komisk är myten om att citronsyra orsakar cancer, som kommer av att citronsyracykeln också benämns krebscykeln och "krebs" är tyska för kräfta (cancer på latin).

Svar på tråden Är antiperspirant farligt?