• Mailo

    Magnetröntgen

    Jag drabbades av plötsligt hörsel nedsättning och ska nu nästa vecka på magnetröntgen för o kolla hörselnerven. Det jag funderar på är, om personalen där ser " något fel" talar de då om det? Har åter besök hos läkaren den 15 maj nämligen så är ju ett tag kvar och emellan. Men jag tänker om de ser något galet så borde de väl tala o det direkt? Jag vet att provsvaren skickas till den som skrivit remissen men detta är då en fundering om de ser något galet? Någon som vet?

  • Svar på tråden Magnetröntgen
  • Anonym (Dottern)

    Min dotter har magnetröntgas 3 gånger sedan i somras. 2 av gångerna har vi fått svar inom någon timme. En gång var hon inlagd, andra blev hon inlagd pga svaren och 3 gången fick vi svaren efter 1-2 veckor.

    De gånger hon blivit inlagd har det varit allvarligare/större saker.

    Nu ska hon kollas igen i juni/juli, så jag gissar det blir något liknande då.

  • Mailo

    Okej ji läkaren jag har träffat har sagt att förhoppningsvis så skulle ja få tid till röntgen innan återbesöket o det fick jag ju nu då nästa vecka. Men tänker om de ser något galet så säger de då till? För de har de ju gjort till er ang din dotter?

    Ser allt bra ut så är de tysta förmodar jag?

  • Anonym (.)

    De gånger jag har varit på magnetröntgen har det varit sjuksköterskor som gjort det, och jag tror varken de vill eller har befogenhet att uttala sig om vad de ser, det är nog alltid en läkare som bedömer resultatet. Och hur lång tid det tar beror säkert på hur akut det verkar vara när frågan ställs. 

    I mitt fall har det aldrig varit akut, utan det har mest gjort som en del av en utredning, och då har jag fått vänta på svar tills jag varit på återbesök hos läkaren. 

  • Linkan92

    Du kommer inte få svar på plats av personalen som utför undersökningen. Svaret skickas till remitterande läkare. Troligen får du svar vid nästa återbesök

  • Anonym

    Nej du kommer inte få svar direkt, det får man endast vid akuta fall. Röntgensjuksköterskan kommer skicka svaren från röntgen till din läkare som sedan kommer redovisa svaret till dig, antagligen på ditt återbesök. Åker man in till sjukhuset pga symtom som kräver röntgen där och då får man svar direkt, det gäller alltså bara akuta fall och inte i ditt. Skulle dom upptäcka något som verkar vara akut kommer din läkare antagligen kontakta dig innan ditt återbesök, men som nån tidigare sa så är antagligen sjuksköterskor inte tillåtna att berätta sånt. När man får en remiss till röntgen åker man dit, gör röntgen lite snabbt sen får man gå hem och senare får du svar av läkaren. Jag har gjort flera röntgenundersökningar, både akuta och från remiss så jag uttalar mig utifrån min egna erfarenhet.

  • Anonym (Anna)

    Väntar på tid för samma undersökning pga plötslig hörselnedsättning. Känner mig lite oroad för själva röntgen. Vet du hur den går till? Ska du få kontrastmedel intravenöst? Står det något i kallelsen. Detta ihop med trångt utrymme ger mig lite ångest.

  • Mailo

    Jag vet inte hur själva allt går till. Men det var med ett papper som förklarar hur röntgen går till. Jag känner mig lugn så sett då ja vet att de är en " bra sak" försöker alltid tänka så när det gäller sådana saker, sprutor osv.

    Verkar som att plötslig hörselnedsättning btillsammana med virus går nu. Har tröffatr jätte många som haft lock o tinnitus osv men också varit sjuka innan eller efter. Jag var sjuk i influensa innan ja fick min men är nu bra o har fått min hörsel tillbaka som tur är.

    Hoppas de är bra för dig med. Detta klarar vi

  • Mailo

    Och nej inget kontrastmedel ska jag ha. Som läkaren iaf inte sa o de står inget om det på kallelsen.

Svar på tråden Magnetröntgen