• EnAnonumius

    Denna mannen vägra att hjälpa sin fru

    Gör han rätt eller fel som vägra att hjälpa sin fru?
    Här är hans egna ord om varför han vägrar att hjälpa sin fru.

    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1459400030806598&set=a.282940971785849&type=3&theater


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-04-26 23:59
    Verkar som folk inte reflektera vad som står i texten i helhet.

    Läs vad den mannen som "vägra att hjälpa sin fru" (som tar sin del) säger till sin kompis som inte vill hjälpa sin fru för att han inte får tack.
  • Svar på tråden Denna mannen vägra att hjälpa sin fru
  • Norr82
    EnAnonumius skrev 2019-04-26 19:09:50 följande:

    Gör han rätt eller fel som vägra att hjälpa sin fru?

    Här är hans egna ord om varför han vägrar att hjälpa sin fru.

    www.facebook.com/photo.php&set=a.282940971785849&type=3&theater


    Ser ut som att han inte hjälper sin fru, utan gör sin del.
  • KlantSmurfen
    Norr82 skrev 2019-04-26 19:39:49 följande:
    Ser ut som att han inte hjälper sin fru, utan gör sin del.
    Då sa han till mig med beundran men lite förbryllad: "jag är glad att du hjälper din fru, jag hjälper inte för när jag gör det, min fru berömmer mig inte. Förra veckan tvättade jag golvet och nej tack."
  • KlantSmurfen
    EnAnonumius skrev 2019-04-26 19:09:50 följande:

    Gör han rätt eller fel som vägra att hjälpa sin fru?
    Här är hans egna ord om varför han vägrar att hjälpa sin fru.

    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1459400030806598&set=a.282940971785849&type=3&theater


    Att inte ta sitt ansvar i hemmet för att man inte får beröm för det?
    Nej, jag tycker att man ska göra sin del i alla fall och ansvar har inget kön.

    Hans egna ord i en påhittad händelse som förklarar varför:
    I do not help because when I do, my wife does not praise me.

    Det vänsterfeministiska budskapet som förklarar varför:
    Maybe because for you, the macho culture has shown that everything is her job.

  • BurningDiamond

    Vilken man syftar du på?
    Han som vägrar "hjälpa" sin fru utan tar på sig sin självklara del av ansvaret för hem, familj och relation?
    Eller han som vägrar "hjälpa" sin fru för att han inte får beröm när han gör saker som han inte berömmer henne för när hon gör dem?

  • EnAnonumius
    KlantSmurfen skrev 2019-04-26 21:23:34 följande:
    Att inte ta sitt ansvar i hemmet för att man inte får beröm för det?
    Nej, jag tycker att man ska göra sin del i alla fall och ansvar har inget kön.

    Hans egna ord i en påhittad händelse som förklarar varför:
    I do not help because when I do, my wife does not praise me.

    Det vänsterfeministiska budskapet som förklarar varför:
    Maybe because for you, the macho culture has shown that everything is her job.
    Det är ändå ialf, bra att se att någon, förstå att man tar sin del eller som man sa förr i riden "man hjälper varandra". Förstått andemeningen i det hela inlägget.

    Javisst är det ett vänsterfeministiskt budskap i det hela lite grann på sina håll, lite tråkigt att det blev inklämt på det sättet. Och av att döma på tråden så verkar det ju vara vänsterfeministisk analys av det hela också, så det missar budskapet helt av vad som skall framgå mellan dessa män.

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • KlantSmurfen
    BurningDiamond skrev 2019-04-26 23:39:02 följande:

    Vilken man syftar du på?
    Han som vägrar "hjälpa" sin fru utan tar på sig sin självklara del av ansvaret för hem, familj och relation?
    Eller han som vägrar "hjälpa" sin fru för att han inte får beröm när han gör saker som han inte berömmer henne för när hon gör dem?


    "hjälpa"... Alla får hjälpas åt att dra sitt strå till stacken.
  • pyssel
    EnAnonumius skrev 2019-04-27 00:08:18 följande:

    Det är ändå ialf, bra att se att någon, förstå att man tar sin del eller som man sa förr i riden "man hjälper varandra". Förstått andemeningen i det hela inlägget.

    Javisst är det ett vänsterfeministiskt budskap i det hela lite grann på sina håll, lite tråkigt att det blev inklämt på det sättet. Och av att döma på tråden så verkar det ju vara vänsterfeministisk analys av det hela också, så det missar budskapet helt av vad som skall framgå mellan dessa män.


    Är det i kommentarerna på Facebook (ser inte) du menar att folk missar det mkt enkla budskapet, eller vad menar du? Är det vänterfeministiskt och tråkigt med ett gemensamt ansvar för hushåll och barn? Feministiskt och frågor som framförallt drivits av vänstern snarare än högern, visst är det så, men vad är det som är "tråkigt" med det?
    Alla hästar hemma
  • EnAnonumius
    pyssel skrev 2019-04-27 11:11:35 följande:
    Är det i kommentarerna på Facebook (ser inte) du menar att folk missar det mkt enkla budskapet, eller vad menar du? Är det vänterfeministiskt och tråkigt med ett gemensamt ansvar för hushåll och barn? Feministiskt och frågor som framförallt drivits av vänstern snarare än högern, visst är det så, men vad är det som är "tråkigt" med det?
    Nej det är inte "kommentarerna " på Facebook jag avsåg. Jag avsåg inlägget mannen skrev på Facebook. Jag skrev trotts allt i TS citerar:

    "Gör han rätt eller fel som vägra att hjälpa sin fru?
    Här är hans egna ord om varför han vägrar att hjälpa sin fru. "
    (slut citat)

    Nej jag har aldrig hävdat att det är tråkigt att det med gemensamt ansvar för att göra hushållet och barn. Det ha ju jag skrivit med.
    Jag citera mig själv (#5):

    "Det är ändå ialf, bra att se att någon, förstå att man tar sin del eller som man sa förr i riden "man hjälper varandra". Förstått andemeningen i det hela inlägget. "
    (slut citat)

    Det ena måste inte innesluta/utesluta det andra per se.
    Så hur du kom fram till att fråga alls om att jag skulle tycka det var tråkigt med att ta gemensamt ansvar för hushåll och barn får du mycket gärna förklara hur du lyckades med det.
    Jag skrev enkelt bara att det är lite tråkigt att det blev ett vänsterfeministiskt budskap i det hela.
    Det är inte samma sak som att man skulle helt plötsligt anse att det skulle vara tråkigt med gemensamt ansvar för hushåll och barn, bara för att man tycker det är synd att det blev inklämt lite vänsterfeministiskt budskap i det hela.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • pyssel
    EnAnonumius skrev 2019-04-27 13:02:46 följande:

    Nej det är inte "kommentarerna " på Facebook jag avsåg. Jag avsåg inlägget mannen skrev på Facebook. Jag skrev trotts allt i TS citerar:

    "Gör han rätt eller fel som vägra att hjälpa sin fru?

    Här är hans egna ord om varför han vägrar att hjälpa sin fru. "

    (slut citat)

    Nej jag har aldrig hävdat att det är tråkigt att det med gemensamt ansvar för att göra hushållet och barn. Det ha ju jag skrivit med.

    Jag citera mig själv (#5):

    "Det är ändå ialf, bra att se att någon, förstå att man tar sin del eller som man sa förr i riden "man hjälper varandra". Förstått andemeningen i det hela inlägget. "

    (slut citat)

    Det ena måste inte innesluta/utesluta det andra per se.

    Så hur du kom fram till att fråga alls om att jag skulle tycka det var tråkigt med att ta gemensamt ansvar för hushåll och barn får du mycket gärna förklara hur du lyckades med det.

    Jag skrev enkelt bara att det är lite tråkigt att det blev ett vänsterfeministiskt budskap i det hela.

    Det är inte samma sak som att man skulle helt plötsligt anse att det skulle vara tråkigt med gemensamt ansvar för hushåll och barn, bara för att man tycker det är synd att det blev inklämt lite vänsterfeministiskt budskap i det hela.


    Det är ju de rörelserna som drivit dessa frågor, även gällande språkets betydelse, så det är väl inte så märkvärdigt att det levereras så? Vad är din fråga? Eftersom texten problematiserar användningen av ordet "hjälpa" så undrar jag vad du menar med din trådstart. Kritiserar den att den här mannen problematiserar ordet "hjälpa" i det här sammanhanget, eller kritiserar den att kompisen slutat "hjälpa" för han inte fick applåder?
    Alla hästar hemma
  • Krackelibrankel

    Beror väl på hur det förhåller sig.

    Om man lever i ett förhållande med en kvinna där man själv drar in hela inkomsten och kommer hem trött varje dag till ett smutsigt kök som man får städa utan tack, då gör man faktiskt mer än sin del.

    Däremot, i ett förhållande där båda jobbar heltid så hjälps man också åt med hushållet lika mycket. Inget konstigt med det tycker jag.

Svar på tråden Denna mannen vägra att hjälpa sin fru