• Fri 26 Apr 2019 21:22
    3212 visningar
    16 svar
    16
    3212

    Tråkigt jobb men bra lön (42000k före skatt) - vad göra?

    Hej! För inte så längesedan bytte jag jobb (jobbar som redovisningsekonom) men nu efter ca 4 månader så känner jag inte att jag gillar arbetsuppgifterna överhuvudtaget.. Under intervjun snackades det om massa annat men rollen är inte alls såsom de förklarade det. Är oerhört uttråkad! dock är arbetsbördan låg och ingen stress.. Jobbar ca 8.30-9 med 1 tim lunch och går hem ca 16.30-17 varje dag.. Lönen är 42 före skatt.. Vilket är bra med tanke på att jobbet är ganska 'chill'... Funderar lite på vad jag ska göra? Vara kvar eller söka nytt? Alt plugga ngt annat? Vad hade ni gjort?

  • Svar på tråden Tråkigt jobb men bra lön (42000k före skatt) - vad göra?
  • Fri 26 Apr 2019 21:39
    #2

    Har nämnt till chefen att tjänsten inte är så de förklarade det under intervjun och att jag i princip är överkvalificerad.. Han nämnde att en kollega ska ta tag i en del tråkiga grejer jag sitter med och då kan jag lära mig annat.. MEN denna kollega verkar inte vilja det och undviker att prata om dessa uppgifter.. Hon låtsats som att det inte existerar. Chefen är dessutom konflikträdd och verkar inte vilja säga åt kollegan att göra en del av allt boring shit jag sitter med..... Men jag ska nämna det du skrev!

  • Fri 23 Apr 2021 19:37
    #6
    +2

    Hej! Märkte att jag hade glömt att svara haha, sjukt att det redan har gått två år!! Så vad hände, vad gjorde jag? Jo jag bytte faktiskt jobb efter sommaren 2019, till ett annat som visade sig vara ännu VÄRRE! Vart så besviken på mig själv att jag bytte men samtidigt så var jag rätt så miserable på första jobbet.. Aja jag försökte hålla mig kvar o tänka positivt på andra jobbet men började söka nytt igen nångång under okt-nov 2019. Sökte endast jobb med arbetsuppgifter som jag verkligen var intresserad av och inte hade jobbat med tidigare. Gick på intervju Dec 2019 och fick ett spännande jobb som Controller ???????? började i början av 2020 och är fortfarande kvar och trivs väldigt bra med arbetsuppgifterna!! Har lärt mig massa nytt och det finns många utvecklingsmöjligheter. Lönen blev dock samma som första jobbet och det var pga att jag var så pass desperat efter ett roligt och utvecklande jobb att jag inte ens brydde mig om lönen typ.. Så länge det inte var lägre än förra jobbet. För att sammanfatta det hela så tror jag helt ärligt att utvecklande arbetsuppgifter är KEY för mig och går före lönen, man jobbar ju ändå 8 tim om dagen så varför inte göra ngt man verkligen trivs med. Lönen växer ju oftast ändå ????

  • Fri 7 May 2021 01:29
    #12

    Svar på nedan: Jobbet som redovisningsekonom var ganska tråkigt på detta stället eftersom jag också jobbade med leverantörsreskontra och var tvungen att öppna post och scanna fakturor varje dag. Det gjorde jag inte på mitt tidigare jobb så jag kände att jag gick ner i karriärsstegen. Sedan var det inte mkt bokföring utöver allt jobb med lev, jobbade också med systemet SAP som inte är världens mest effektiva system (iaf den versionen jag jobbade med). Var väl en del balanskontoavstämningar under bokslutet, momsdeklaration, bokning av skatt, o vanligt bokslutsarbete. Men eftersom det hände så pass lite på bolaget jag ansvarade för så var det rätt så lite arbetsbelastning. Det som tog all min tid var allt arbete med levfakturorna som jag nämnde och systemet SAP. Så det kändes i princip som ett ekonomiassistentjobb.. Bara att jag hade mkt högre lön. När man sitter day in o day out med dessa uppgifter och tidigare haft ett mkt roligare jobb, då bryr man sig inte så mkt om lönen.. Trust me! Det var ju inte så att jag fick 50k eller mer utan 42 och det var typ 4000k mer än jobbet innan...

    Det är mkt roligare att jobba som Controller, man analyserar resultatet bla och jobbar med rapportering. Väldigt kul tycker jag, men bra o nyttigt med erfarenhet inom redovisning innan man ger sig in i Controller jobbet.

    Jobbet var på en ekonomiavdelning på ett ganska litet bolag (I Sverige) däremot var de stora i en del europeiska länder som tex Schweiz.

    Kan du berätta om hur arbetet är (var) som redovisningsekonom? Du beskrev det som rätt "chill". Var du anställd på en redovisningsbyrå eller var det på en ekonomiavdelning på företag/offentlig sektor? Jag vet vad en redovisningsekonom gör på ett ungefär, men inte exakt hur arbetet ser ut i praktiken.

    Kul att du hittat ett jobb du trivs bättre på. Har faktiskt ingen aning om vad en controller gör, ska googla på det.

  • Fri 7 May 2021 01:32
    #13
    Anonym (M) skrev 2021-05-03 22:05:48 följande:

    Låter som en dröm.Bra lön,ingen stress och ok arbetstider.


    Haha ja det kanske låter så, men det var inte kul o kändes mer som assistentjobb. Jag är en person som hellre vill ha mer att göra än mindre. Vill utvecklas o lära mig nytt hela tiden, för mig var det inte rätt jobb.
  • Fri 7 May 2021 01:36
    #14
    Anonym (Erik) skrev 2021-05-03 22:00:29 följande:

    Kan du berätta om  hur arbetet är (var) som redovisningsekonom? Du beskrev det som rätt "chill". Var du anställd på en redovisningsbyrå eller var det på en ekonomiavdelning på företag/offentlig sektor? Jag vet vad en redovisningsekonom gör på ett ungefär, men inte exakt hur arbetet ser ut i praktiken.

    Kul att du hittat ett jobb du trivs bättre på. Har faktiskt ingen aning om vad en controller gör, ska googla på det. 


    Visa endast

    Idag 01:29#12CiteraAnmäl

    Svar på nedan: Jobbet som redovisningsekonom var ganska tråkigt på detta stället eftersom jag också jobbade med leverantörsreskontra och var tvungen att öppna post och scanna fakturor varje dag. Det gjorde jag inte på mitt tidigare jobb så jag kände att jag gick ner i karriärsstegen. Sedan var det inte mkt bokföring utöver allt jobb med lev, jobbade också med systemet SAP som inte är världens mest effektiva system (iaf den versionen jag jobbade med). Var väl en del balanskontoavstämningar under bokslutet, momsdeklaration, bokning av skatt, o vanligt bokslutsarbete. Men eftersom det hände så pass lite på bolaget jag ansvarade för så var det rätt så lite arbetsbelastning. Det som tog all min tid var allt arbete med levfakturorna som jag nämnde och systemet SAP. Så det kändes i princip som ett ekonomiassistentjobb.. Bara att jag hade mkt högre lön. När man sitter day in o day out med dessa uppgifter och tidigare haft ett mkt roligare jobb, då bryr man sig inte så mkt om lönen.. Trust me! Det var ju inte så att jag fick 50k eller mer utan 42 och det var typ 4000k mer än jobbet innan...

    Det är mkt roligare att jobba som Controller, man analyserar resultatet bla och jobbar med rapportering. Väldigt kul tycker jag, men bra o nyttigt med erfarenhet inom redovisning innan man ger sig in i Controller jobbet.

    Jobbet var på en ekonomiavdelning på ett ganska litet bolag (I Sverige) däremot var de stora i en del europeiska länder som tex Schweiz.
  • Fri 7 May 2021 01:37
    #15
    Anonym (Hmm) skrev 2021-05-03 22:18:39 följande:

    45 papp och säljare men känner mig uttråkad för jag inte kan/får åka på kundbesök p.g.a Corona. Mitt jobb skulle vara såååå mycket roligare med mer kundkontakt.

    Har haft Corona och har antikroppar dessutom...


    Nice, hur lång utbildning har du? Och får du även provision?
Svar på tråden Tråkigt jobb men bra lön (42000k före skatt) - vad göra?