• Johanna2000003

    15 år, försenad mens, gravid?

    Som ni ser på rubriken är jag en tjej på 15 år som har haft skyddat sex med kondom den 3 mars. Jag fick min mens därpå den 22 mars men nägot kändes konstigt för till å börja med så spydde jag ?!? Vilket jag seriöst aldrig brukar göra eller någonsin gjort. Hursomhelst när min mens var väl slut började alla slags konstiga symptomer träffa in som ömma bröst, uppblåst mage, mag problem, grova molvärk och mellanblödningar. Det fick mej såklart och tro att jag var gravid eller något så jag gick självklart och tog wtt test den 15 April. Det visade negativt och kvinnan på Umo saknat jag bör få min mens den 19 april men nu har det gått en hel vecka å en dag sen jag egentligen bör få den och fortfarande så ser jag ingen skymning av min mens utan bara en massa molvärk som har påverkat mig så mkt att jag inte kan stå ordentligt i ngn minut sen så försvinner det och självklart mellan blödningar som jag fick sist för någon timma sen som jag misstog för å vara min mens :( hade tänkt gå tillbaks till Umo på tisdag för det är då dom har drop in men är verkligen så orolig att jag skapade detta konto idag för att se om någon hade svar på mitt besvär, ursäkta ifall det blev lite för långt men vill göra det så tydligt som möjligt så att ingen missförstår // en ganska orolig tjej , hjälp snälla!!

  • Svar på tråden 15 år, försenad mens, gravid?
  • Johanna1986

    Hej Johanna!

    Förstår att du e orolig, men försök att andas lite lugnt å slappna av lite.

    Va kondomen hel? Hade ni den under hela samlaget? Går du på p-piller eller något annat som kan rubba din cykel?

    Har du någon vuxen eller äldre du kan anförtro dig åt? Köpa ett test själv å testa med? Tänker mer så du slipper gå hela helgen orolig över något som kanske inte e att oroa sig för!:)

    Hoppas de löser sig för dig!

  • Johanna2000003

    [quote=79589843][quote-nick]Johanna1986 skrev 2019-04-26 23:37:17 följande:[/quote-nick]Hej Johanna!

    Förstår att du e orolig, men försök att andas lite lugnt å slappna av lite.

    Va kondomen hel? Hade ni den under hela samlaget? Går du på p-piller eller något annat som kan rubba din cykel?

    Har du någon vuxen eller äldre du kan anförtro dig åt? Köpa ett test själv å testa med? Tänker mer så du slipper gå hela helgen orolig över något som kanske inte e att oroa sig för!:)

    Hoppas de löser sig för dig![/

    ??????????????????????????

    Jag köpte ett test och det visade sig vara negativt men vad är det då som gör att jag upplever all besvär som oftast gravida kvinnor får D:

    Nej jag har tyvärr ingen vuxna jag kan prata med som inte kmr reagera starkt och stämpla mig som en hora.

    Haru tips va det annars kan bero på :( notera att jag har haft mensvärk och lite mellan blödningar me en liten blodklump hela dan :?(

  • syntharen

    Jag är nästan helt säker på att du inte är gravid. Ibland kan man få lite obalans i hormonerna. Det gör att man kan må lite illa, få ömma bröst, små blödningar. Jag hade ofta så när jag var tonåring. Du har ju gjort ett graviditetstest som är negativt. Jag tror att inom någon månad kommer kroppen stabilisera sig och du får mens som vanligt.

    Sedan tänker jag dock på att du skriver att du inte har nån vuxen att prata med som inte skulle reagera starkt och stämpla dig som hora. Det tycker jag låter förfärligt och jag hoppas verkligen inte att dom vuxna runt dig verkligen är sånna. Hur är din relation med din mamma? Jag är själv 40 år och mamma till 3 barn, jag tycker inte du är nån hora för att du har sex (och dessutom skyddat, vilket är jättebra!). Att ha funderingar och oro över kroppen är normalt när man är ung (och även som äldre). Det är mycket som händer när man är 15 år.

  • Anonym (Lugnt)

    Om tester säger att du inte är gravid så är du mest sannolikt inte det. Däremot kan det vara värt att kolla upp dina bekymmer ändå för det kan ju finnas andra hälsorelaterade orsaker. Men ärligt talat tror jag att det nog mest handlar om hjärnspöken. Om du är stressad över tanken på att kanske vara gravid så kan den stressen i sig vara tillräckligt för att rubba kroppen och strula till mensen (snacka om jobbigt att oron leder till "symptom"!)

    Har du annars regelbunden mens? Hurdana bekymmer har du normalt med PMS och under mensen? Kan detta vara relaterat till vanliga mens/PMS-symptom? Själv hade jag aldrig regelbunden mens, ibland kunde det vara bra ett tag men ofta var den en vecka sen eller tidig, kunde aldrig räkna ut hur min cykel var för det kunde variera mellan 3-5 veckor (21-35 dagar) vilket var ett stort stressmoment! Inte förrän jag började med p-piller blev det regelbundet, och dessutom fick jag då kortare mens (hade tidigare 7-9 dagar, numera ca 5) och kan nu styra själv när den kommer tack vare pillren :) Om du är sexuellt aktiv kan det vara bra att använda något hormonellt preventivmedel så att du inte kan bli gravid - men glöm inte att det inte skyddar mot könssjukdomar så använd kondom om du inte har en fast monogam partner!

  • Johanna2000003

    Nej jag har seriöst ingen vuxen runt om mig som jag kan prata med me tanke på hur religösa föräldrar jag har så kommer dom absolut reagera ganska ganska starkt. Det är ju anledning till varför jag håller allt detta så pass privat.

    Jag har ff inte fått min mens och det har gått en vecka och en dag. Jag känner dock av värk då och då men fortfarande ingen mens som e på G vilket gör mig orolig. Jag hoppas verkligen på att jag inte är gravid för jag vet ju annars vart jag ska mig till????????

  • Johanna1986

    [va tråkigt att du inte kan vända dig till en vuxen! Hoppas vi hör inne kan ge dej den stöttning du behöver då!

    Ifall två tester varit negativa så e sannolikheten liken att du e gravid. Försök andas å ta de lugnt. Har ni någon ungdomsmottagning nära dig? Någon fritidsledare du vågar anförtro dej åt?

    Som någon annan skriver i din ålder hoppade mon mens också konstiga funder. Å hade mycket mellanblödningar mm. De e rätt vanligt så försök att tänka att de e så de e. Din livmoder vet nog inte riktigt vad den ska göra å därför har du ont till å från. Kan du prata med din mamma om att den e konstig. Behöver ju inte säga något om sex, men du kan ju ha fått någon infektion (behöver inte ha med sexet å göra heller) som du kanske behöver ha kollat. Masss kramar till dig!

    quote=79590381][quote-nick]Johanna2000003 skrev 2019-04-27 10:13:59 följande:[/quote-nick]Nej jag har seriöst ingen vuxen runt om mig som jag kan prata med me tanke på hur religösa föräldrar jag har så kommer dom absolut reagera ganska ganska starkt. Det är ju anledning till varför jag håller allt detta så pass privat.

    Jag har ff inte fått min mens och det har gått en vecka och en dag. Jag känner dock av värk då och då men fortfarande ingen mens som e på G vilket gör mig orolig. Jag hoppas verkligen på att jag inte är gravid för jag vet ju annars vart jag ska mig till????????[/quote]

  • Johanna2000003

    Problemet är att jag är sjuuukt rädd för att det ska visa sig att jae gravid trots allt, ifall jag skulle gå och söka vård med min mamma. Så det är ju anledningen till varför jag helst vill ducka det.

    Men vad ska jag göra nu? Ska jag bara låta det få fortsätta och se vart det leder mig eller va?

    Åh vad jag önskar att jag aldrig hade särat på mina ben :( skulle ha fått min mens precis som vanligt då.

  • Anonym (Lugnt)
    Johanna2000003 skrev 2019-04-27 14:18:12 följande:

    Problemet är att jag är sjuuukt rädd för att det ska visa sig att jae gravid trots allt, ifall jag skulle gå och söka vård med min mamma. Så det är ju anledningen till varför jag helst vill ducka det.

    Men vad ska jag göra nu? Ska jag bara låta det få fortsätta och se vart det leder mig eller va?

    Åh vad jag önskar att jag aldrig hade särat på mina ben :( skulle ha fått min mens precis som vanligt då.


    Din mamma behöver väl inte följa med, eller? Du kan söka vård själv. Finns det ingen skolpersonal du kan prata med, typ skolsköterska eller kurator? De kan hjälpa dig och kanske skicka dig vidare till vården. Eller gå bara själv till en ungdomsmottagning. Dina föräldrar behöver inte veta något, du kan säga att du ska göra något annat. Har du en vän som du litar på? Kanske kan vara skönt att ta med sig någon, dessutom kan vännen vara ett alibi och säga att ni bara ska umgås när ni egentligen ska till ungdomsmottagningen. Men även att gå själv fungerar ju bra (det är vad jag personligen skulle ha gjort), hitta bara på någon ursäkt om de undrar var du ska.
  • Johanna2000003

    Jag mår verkligen hemskt dåligt de här senaste dagarna pga den grova ångesten jag har och hur jag känner mig helt hjälplös.

    Under dessa dagar har jag också sett hur min mage har börjat bli större det vill säga ?svullnat upp? och det har bara förvärrat situationen och gjort mig ännu deppigare. Har seriöst inte heller ätit något på hela dan idag :(

    Finns det seriös inget rimligt besvär till det jag går igenom :( önskar att jag bara kunde sova för evigt och slippa se allt detta och vart de kmr leda mej.

  • Catnap
    Johanna2000003 skrev 2019-04-28 01:24:48 följande:

    Jag mår verkligen hemskt dåligt de här senaste dagarna pga den grova ångesten jag har och hur jag känner mig helt hjälplös.

    Under dessa dagar har jag också sett hur min mage har börjat bli större det vill säga ?svullnat upp? och det har bara förvärrat situationen och gjort mig ännu deppigare. Har seriöst inte heller ätit något på hela dan idag :(

    Finns det seriös inget rimligt besvär till det jag går igenom :( önskar att jag bara kunde sova för evigt och slippa se allt detta och vart de kmr leda mej.


    Om du bara hade sex en gång och det dessutom var med skydd så är ju risken väldigt liten för att du ska bli gravid. Att du sen också skulle få negativa gravtest fast du är gravid är ju inte heller troligt.

    Mensen kan vara rejält sen ibland. Det du beskriver kan mycket väl bero på de hormoner man har under menscykeln. Att din mage har svullnat upp kan ju vara ett tecken på att mensen är på väg. Många får så några dagar till en vecka före mens.

    Har du kontaktat någon lokal tjejjour? Det kan vara bra om du saknar vuxna i din närhet som du kan lita på.
  • Johanna2000003

    Asså jag fattar seriöst inte vad det är som pågår!!

    Till å börja med så kan jag meddela att jag fortfarande inte har fått min mens!!

    Sen för det ANDRA så har jag fick någon slags svart , ja verkligen svart, flytning som fastna på trosan från ingenstans? Var det inte nog med all kramp jag redan hade fått stå ut me i snart 2 veckor?!?

    Det känns som om att allting bara blir värre å värre :(

    Tog dock bild på min trosa där man inklusive kan se flytningen jag beskrev ovanpå. Öppna helst inte om du är känslig!

  • Anonym (Tonårsmamma)

    Hej.

    Jag kan verkligen relatera till din oro då jag själv blev gravid som 15 åring. Mina föräldrar var inte religiösa men i din ålder är allt med sex så känsligt att det kändes som att jag berättade för min pojkväns föräldrar att vi haft sex mer än att vi råkat skapat ett liv. Jag skämdes så, men idag som vuxen ser jag det med andra ögon. Och det gör garanterat dom vuxna i din omgivning med!

    Det jag även lärt mig gällande kroppen och mens är att hur regelbunden cykel man än har kan det alltid spöka emellanåt av olika orsaker och med olika symptom. Speciellt i tonåren när hormonerna lever loppan oavsett men även senare i livet.

    Det svarta är gammalt blod. Jag fick i min ungdom alltid så i början av min mens och ibland som avslut.

    Illamående, svälld mage, humörsvängningar och ömma bröst beror på hormon i kroppen- hormon som alltid finns och beroende på var i cykeln du befinner dig högre och lägre nivå.

    Jag tex mår illa från ägglossning fram till mens med kraftigt gaalet humör från ca 4 dagar innan mens och tills jag börjar blöda.

    Att din mens är försenad kan bero på att du inte hade ägglossning denna månad eller att du hade det senare än du anade.

    Hormonell obalans kan även försena mensen och ge olika "gravid symptom". Detta kan orsakas av ex stress.

    Även om du blev rädd först av tanken att ev vara gravid kan det efteråt väcka någonting inom dig, använd isf den längtan och studera så du får höga betyg och säkrar din framtid. Visst kan du få nått mindre arbete och överleva livet nu, men du kommer komma till en punkt du vill mer än att överleva. Extra mycket just för dina barns skull. Nått alla som fick barn i ung ålder råder andra unga men få tror kommer gälla dom.

    Jag hade inte heller någon vuxen att prata med och det är inte bra i längden, syftar till ditt psykiska mående och din syn på dig, kroppen och tex sex. Även om de känns ok idag kan de komma ikapp senare i livet med.

    Ungdomsmottagningen har både sjuksköterskor och kuratorer du kan prata med för stöttning i livet och bara fråga allt du kan tänkas undra över utan oro att bli utdömd.

    Sen har det kommit en ny lag att vårdnadshavare inte har tillgång till barns journaler digitalt från att barnen fyllt 13, dvs dom måste ringa och prata med en vårdgivare alt begära ut journal i pappersform. Då tar en vårdgivare ställning till om det är befogat utge den informationen eller om det är intrång på ditt privatliv (ungefär) vilket jag ifrågasätter starkt i min roll som tonårsförälder men kan vara positivt i ditt fall att veta om.

    Svamlar på för mycket nu, grqvidhormonerna väcktes visst hehe

Svar på tråden 15 år, försenad mens, gravid?