• ballerinakakaoreo

    Fått antibiotika för UVI men problemen kvarstå - normalt under graviditet?

    Hej!

    Jag är gravid i vecka 19 med första barnet och har sedan ca 2,5 veckor tillbaka haft problem med täta trängningar och obehagskänsla i urinblåsan (ingen sveda när jag kissar), jag fick även rätt täta sammandragningar. Jag var hos vårdcentralen för en vecka sedan och fick då lämna urinprov som visade på vita blodkroppar i urinen, sedan skulle det skickas på odling. Jag fick antibiotika (Selexid) och blev tillsagd att läkaren skulle ringa upp om jag behövde göra ett antibiotikabyte om bakterier påträffades men sa även att han kunde ringa ändå bara för att kolla läget.

    Jag har nu tagit all antibiotika och problemen kvarstår. Jag känner mig kissnödig i stort sett hela tiden och när jag går och kissar så kommer det bara en liten skvätt. Läkaren ringde igår men jag missade samtalet pga jobb och väntade på att bli uppringd än en gång men något samtal kom inte och idag är det ju röd dag. Jag har kollat min journal på 1177 men det finns bara en anteckning från mitt besök, inget provsvar eller något recept på nytt läkemedel. Jag har hört att UVI under graviditet måste botas rätt omgående då både mamma och foster kan skadas annars så jag tycker väl att han kunde lämnat ett röstmeddelande eller ringt igen om han skulle meddela mig att köpa ny antibiotika.

    Nu tänkte jag höra med er om någon vet om det är vanligt att känna såhär under graviditet?

    Läkaren ringer säkert upp imorgon igen och då får jag nog svar, men jag tänker mest på om problemen kvarstår så jag slipper oroa mig över att kanske fortfarande gå runt med obehandlad UVI.

  • Svar på tråden Fått antibiotika för UVI men problemen kvarstå - normalt under graviditet?
  • Anonym (G)

    Man kan få problem med plötslig kissnödighet av graviditeten också men här verkar det som om symptomen inte försvunnit. Det kan vara så att du behöver annan antibiotika. Du måste kolla upp det.

  • Mantrasina

    Angående att lämna röstmeddelande: säger du på telefonsvararen att du är du? Annars kan vården inte lämna meddelanden av sekretesskäl...

  • ballerinakakaoreo

    Tack för era svar. Om läkaren inte har ringt upp innan 13 imorgon så tänker jag ringa dit och höra mig för, känns inte bra alls detta.


    Mantrasina skrev 2019-05-01 20:52:53 följande:

    Angående att lämna röstmeddelande: säger du på telefonsvararen att du är du? Annars kan vården inte lämna meddelanden av sekretesskäl...


    Ja jag säger att det är jag. Men dom kanske inte får ändå.
  • ballerinakakaoreo

    På kvällen fick jag konstiga känningar i urinblåsan och bak i ryggen. Det kändes som om jag hade sträckt en muskel i urinblåsan. Ringde då till både gyn-jouren och 1177 som konstaterade att jag skulle till VC direkt morgonen därpå, så imorse traskade jag iväg dit och fick konstaterat ?ojdå, urinodlingen påvisade en annan sorts bakterie så du har fått fel antibiotika. Du får en ny sort nu?. :/ Har RUL nästa vecka så jag hoppas att allt är bra med bebis då. Detta känns inte allt bra, undra hur länge jag gått med obehandlad UVI...


    Långbenopluto skrev 2019-05-02 07:27:48 följande:

    Ska du vänta ända tills kl 13? Varför? UVI kan leda till missfall och det ska tas på största allvar.


    Jag tänkte mest att han kanske skulle ringa upp igen på förmiddagen men om han inte skulle ha ringt innan 13 så skulle jag ringt upp honom, men nu tog jag mig in på morgonen istället och fick hjälp på plats.
Svar på tråden Fått antibiotika för UVI men problemen kvarstå - normalt under graviditet?