• Anonym (Mick)

    Spiral eller stav eller spruta?

    Har nu två barn men vill vänta med ett ev tredje. Vill dock inte klippa !möjligheten till barn permanent.

    Läst lite om p stav, p spruta, hormon och kopparspriral. De innehöll inte östrogen som ger viss risk för blodpropp.

    Hur säkra är dessa mot graviditet? Verkar ju ha rätt starka spermier för har gjort frun på smällen direkt när kodisen åkte av.

    Om man vill bli gravid efter att ha tagit ut spiraler/stav, hur stor är risken att inte kunna bli gravid? Tänkte så hon inte blir permanent steril av dessa metoder..

    Vi vill kunna vara lite mer spontana då barnen sällan ger tid åt sex annat än bortangör hemmet haha..

  • Svar på tråden Spiral eller stav eller spruta?
  • Johanna1986

    Skulle aldrig rekommendera någon att ta spiral efter vad jag varit med om. Blev gravid två gånger trots hormonspiral å har båda gångerna fått operera bort äggledarna. Så nu e jag steril....

  • Anonym (Mick)

    Har du någon erfarenhet av kopparspiral?

  • Anonym (N)

    Vill varmt rekommendera kopparspiral!! Skippa hormoner, det påverkar ofta kroppen på ett eller annat negativt sätt. Bästa beslutet jag har tagit! Fördelen är att kroppen inte påverkas till att inte ha ägglossning och dylikt utan fungerar som vanligt. Men kopparn gör att klimatet inte är fördelaktigt för spermier och befruktning.

    Hormonspiral är ofta samma hormoner som minipiller men en mindre mängd. Många blir torra och får minskad sexlust...

  • Johanna1986

    Provade kopparspiral innan jag tog hormonsprial men blödde 14 dagar fri 14 blödde 14 fri 14 dagar blödning ja du ser mönstret. De va döden för vårat sexliv samt att ja mådde dåligt av den. Risken för utomkvedes e dessutom också där då de e en spiral. Så näää de hade ibte jag tagit.


    Anonym (Mick) skrev 2019-05-02 23:31:42 följande:

    Har du någon erfarenhet av kopparspiral?


  • Anonym (XX)

    All statistik du frågar efter finns fullt tillgängligt på Internet där du kan få ett faktiskt svar på din fråga istället för anekdoter.

    Men kort sagt, p-stav är säkrast. Så om hon kan hantera hormonerna och ni vill vänta ca 3 år på nästa så kör på det.

  • Anonym (ddddd)

    Hormonspiral tycker jag fungerar bra. Har läst mycket om att det är svårt att få igång ägglossning efter pstav och pspruta.

  • Anonym (Mick)
    Anonym (XX) skrev 2019-05-03 07:10:14 följande:

    All statistik du frågar efter finns fullt tillgängligt på Internet där du kan få ett faktiskt svar på din fråga istället för anekdoter.

    Men kort sagt, p-stav är säkrast. Så om hon kan hantera hormonerna och ni vill vänta ca 3 år på nästa så kör på det.


    Så det kan dröja 3 år från att den tas ut tills det blir befruktningsbart igen?
  • Anonym (XX)
    Anonym (Mick) skrev 2019-05-03 09:19:08 följande:

    Så det kan dröja 3 år från att den tas ut tills det blir befruktningsbart igen?


    Nej. Det normala är att man kan bli gravid direkt efter att den tas ut.

    Men en p-stav är verksam i kroppen i 3 år innan den behöver bytas ut. Självklart kan man plocka ut den efter ca 3 månader också och sedan bli gravid omedelbart men vill man bli gravid kort inpå finns det ju billigare preventivmedel.

    Gällande preventivmedeln som innehåller hormoner är den dock att föredra då den ligger på en låg och konstant nivå vilket ger mindre biverkningar då kroppen får vänja sig. Till skillnad från spruta eller piller då hormonnivån går upp och ner hela tiden.

    En kopparspiral hade jag aldrig i livet satt in.
  • Anonym (Julia)

    Vad är det för fel på kondom? Ingen risk för blodpropp. Ingen risk för att det dröjer innan ägglossning börjar igen. Inga bieffeker när man inte har sex som med många hormonella preventivmedel. Enkelt och smidigt.

  • Anonym (usch)
    Anonym (Julia) skrev 2019-05-03 15:47:40 följande:

    Vad är det för fel på kondom? Ingen risk för blodpropp. Ingen risk för att det dröjer innan ägglossning börjar igen. Inga bieffeker när man inte har sex som med många hormonella preventivmedel. Enkelt och smidigt.


    Du är de första kvinnan som jag hör som talar positivt om kondom, alla andra anser att kondom dödar känslan, särskilt för kvinnor! Jag som man hatar kondom, bättre att runka än knulla med kondom! 
  • Anonym (Julia)
    Anonym (usch) skrev 2019-05-03 18:26:22 följande:

    Du är de första kvinnan som jag hör som talar positivt om kondom, alla andra anser att kondom dödar känslan, särskilt för kvinnor! Jag som man hatar kondom, bättre att runka än knulla med kondom! 


    Åh, på riktigt? Jag har verkligen aldrig upplevt kondom som ett problem. Tycker att det är supersmidigt att jag slipper tänka på piller, att ta dem exakt samma tid varje dag, trycka upp saker i min kropp (som visst gör skitont), leva 24/7 med en mänga bieffekter av olika preventivmedel etc. Har aldrig upplevt att det dödar känslan eller stämningen heller. Förstår inte varför så många tycker illa om kondom?
  • Anonym (usch)
    Anonym (Julia) skrev 2019-05-03 19:31:40 följande:
    Åh, på riktigt? Jag har verkligen aldrig upplevt kondom som ett problem. Tycker att det är supersmidigt att jag slipper tänka på piller, att ta dem exakt samma tid varje dag, trycka upp saker i min kropp (som visst gör skitont), leva 24/7 med en mänga bieffekter av olika preventivmedel etc. Har aldrig upplevt att det dödar känslan eller stämningen heller. Förstår inte varför så många tycker illa om kondom?
    Följande klagomål har jag hört:
    "Det känns plastiskt..."
    "Känner inte värmen från kuken i mig..."
    "Inte alls lika skönt som utan"

    Som kille håller med tjejer i deras klagomål, sex med kondom går inte att jämföra med utan kondom!
  • Anonym (sexy)
    Anonym (usch) skrev 2019-05-03 19:41:47 följande:
    Följande klagomål har jag hört:
    "Det känns plastiskt..."
    "Känner inte värmen från kuken i mig..."
    "Inte alls lika skönt som utan"

    Som kille håller med tjejer i deras klagomål, sex med kondom går inte att jämföra med utan kondom!
    Hur kul blir sexet när "båda ska oroa sig när det är som skönast, Vist är det lite skillnad men inte så stor.
    Jag och tjejen har provat avbrutet fungerade bra tekniskt dvs jag hade inga problem med att avbryta i tid .
    Tjejen däremot oroade sig hela tiden att jag skulle komma i henne så hon hade svårt att njuta fullt ut.
Svar på tråden Spiral eller stav eller spruta?