• VCS

    Behöver man ett andranamn?

    Varför har man egentligen flera namn, när ändå bara ett används. Ses det som konstigt att inte ha andranamn?

  • Svar på tråden Behöver man ett andranamn?
  • Spaghetti

    Jag har inget andranamn (^_^) Jag tycker mest att andranamn kan vara bra om man kanske vill inkludera en släktings namn så att det förs vidare. Exempelvis så kanske någon vill döpa sin flicka till Anna Sabina bara för att flickans mormor heter Anna och gammelmormor herre Sabina.


    Har någon sett mina köttbullar? (^_^)
  • nnnnnnnn

    Jag tycker att det är bra om man gör samma sak med alla barn man får, vill man ha 1 namn så får alla barn 1 namn, vill man föra vissa namn vidare i släkten även om man inte vill kalla barnet för släktnamnet så ger man barnet ett eller flera namn till. Även om man bara tycker att det finns fler namn man gillar, så är det såklart OK att ge barnet ett eller flera namn till, utöver tilltalsnamnet.
    Men... att ge ett barn ett namn och övriga flera det känns inte kul enligt mej. Typ första barnet var efterlängtat och älskat och sista barnet får ett namn bara för att ha något att kalla det:
    1) Linnea Anna Elisabet
    2) Oskar Alexander
    3) Kurt
    Stackars lillebror kommer alltid att undra om energin tog slut...

  • Aniiee

    Nej, det är inte ett dugg konstigt att inte ha andranamn.

    Spekulation här, men jag tror att andra-namnskulturen kommer ur en tid (låååååååång tid) då det inte fann lika många namn och det dessutom var viktigt med släktnamn - att föra namn vidare, och traditioner över lag var viktigare än idag. Man lade till flera namn för att inte förvirra alla Ida, Anna, Nils och Johan som fanns i släkten.


    I have a growing lack of disgust for you
  • gbgumman

    Inget konstigt känner flera MEN jag vet också hur glada mina barn är i sina namn och jag älskar mitt andra namn. Något de pratar om i skolan och så. Tror de skulle tycka det kändes tråkigt om de inte fått dessa namn.

  • Trippelmamma76

    Känner barn med bara ett barn som har tyckt att det var snålt av föräldrarna att bara ge dem ett namn när alla kompisar i stort sett, har fått två eller fler...

  • Hedhopp

    En bekant gav sina barn endast ett namn för de tyckte att barnen i framtiden själva kunde välja ett till. 

    En vän i Norge valde att ge sina barn endast ett namn för hon ville inte att de av misstag skulle kallas för dubbelnamn, vilket är vanligt där och vilket hon själv alltid råkar ut för. 

    Själv har mina barn två andranamn utöver sitt tilltalsnamn. Jag har valt dem med stor omsorg, alla utom ett är efter släktingar som betytt mycket och jag tycker att de är fina. Jag ser det som en gåva till mina barn. Idag har de också två efternamn efter att jag tog tillbaka mitt flicknamn. Det blir många namn för dem (3+2) men jag vet att de båda två är superstolta över dem och historierna bakom. 

  • brallison

    Jag kom från en kultur där man inte har två (eller flera) namn och upplevt att de flesta (inkl. mig själv) gillar inte sina officiella namn. Jag har lagt till ett namn när jag flyttade till Sverige och sedan även bytte det till tilltalsnamn. När vår dotter föddes, så fick hon tre namn - hon kan välja vilket hon vill som tilltalsnamn om hon inte gillar det hon har nu när hon blir stor utan att behöva byta namn för det.

Svar på tråden Behöver man ett andranamn?