• Anonym (Övervikt)

    Vad gör du när BVC/skolsköterskan säger att barnet har övervikt??

    Jag har många i min bekantskapskrets som är föräldrar som de senaste åren har fått höra av BVC eller skolsköterskan att barnen har övervikt eller till och med fetma. Föräldrarna reagerar ofta med ilska och lägger upp foton på barnen på Fb och frågar om barnen verkligen ser ut att ha övervikt eller fetma. Det är aldrig någon som skriver att barnen har övervikt utan svaren brukar vara att barnen ser fina ut, inte alls är tjocka eller att BVC/skolsköterskan inte är riktigt klok. Det är ingen bra hjälp för föräldrarna utan snarare destruktivt. Ofta har föräldrarna själva övervikt eller fetma.

    Många lägger också upp foton av maten som de äter, saker som har bakats och godis och läsk framför TVn. Det är sällan grönsaker på tallriken. Ofta läsk i glaset. Om man har grönsaker så är det vanligt att se ett par skivor hackat i mindre bitar och en tomatskiva delad på fyra delar. Tacos som nästan alla brukar äta minst en gång i veckan har man en liten skål med gurka, en liten med tomat, kanske lite lök, sallad och majs. Sen är det en större skål med ost, en annan med creme fraiche och tacosås så klart. En riktigt stor skål med tacofärs verkar vara obligatoriskt. Hur tänker man när man serverar helt galna proportioner av protein, bröd, ost och sås vs grönsaker?

    Korv och makaroner med ketchup är en annan vanligt förekommande måltid. Sällan ser man grönsaker på tallrikarna. Kanske en enstaka gurka- och tomatbit.

    Är det verkligen konstigt att både ni och era barn har övervikt och kanske till och med fetma? Många äter helt galet och det verkar inte som att man tar BVCs och skolsköterskans information på allvar utan man reagerar med att försvara sig.

    Anser du att det är okej att strunta i att man ger sina barn fel sammansatt mat och struntar i att det kan skada barnen för alll framtid?

    Hur reagerar du på den negativa informationen och hur agerar du efteråt?

  • Svar på tråden Vad gör du när BVC/skolsköterskan säger att barnet har övervikt??
  • Meriall

    Det beror ju på hur stor övervikt det är. Misstänker att min dotter har lite övervikt men det är inget jag oroar mig över eller tänker försöka förändra. Mitt äldsta barn har SÄ och stor undervikt så jag är bara glad att yngsta äter.

    Hade hon fått en större övervikt hade jag gjort ngt åt det men då hade jag reagerat innan sköterskan och om hon sade det hade jag förmodligen bara sagt vad jag håller på med för att förändra det. Men hon ligger stadigt på samma vikt och längd-kurva.

  • Anonym (Sä)

    Bvc var på mig om min yngsta som låg på +3 kurvan, det sket jag blanka fan i! Hon har sä och jag var överlycklig att hon öht växte.

  • Anonym (Maria)

    Ny har jag i och för sig svårt att sätt mig in i det då mina barn ligger på minus två och minus tre på kurvan. Jag tänker att jag skulle ja tagit det på allvar. Jag tar det p0 stort allvar att BVC har varit orolig för ena barnets undervikt

  • Anonym (Övervikt)
    Anonym (Maria) skrev 2019-05-03 21:15:29 följande:

    Ny har jag i och för sig svårt att sätt mig in i det då mina barn ligger på minus två och minus tre på kurvan. Jag tänker att jag skulle ja tagit det på allvar. Jag tar det p0 stort allvar att BVC har varit orolig för ena barnets undervikt


    Jag tänker som du. Jag är orolig om barnet har för låg vikt så jag skulle helt enkelt bli oika orolig om den var för hög. Det känns som att man reagerar väldigt fel om man blir arg på sjuksköterskan för att denne säger som det är.
  • Anonym (Mina)

    Jag har själv inte varit med om att mina barn legat för högt, men min nästa vän ringde mig härom veckan efter treårskontrollen.

    Hon var väldigt upprörd, men efter vårt samtal tror jag att hon blev lugnare (eller så blev hon lika irriterad på mig, men ville inte säga det).

    Jag har en teori att vi som är födda på 80- och 90-talet är så hjärntvättade med antianorexipropaganda att vi går i taket så fort någon nämner övervikt.

  • Anonym (Qwerty)

    Vad bedöms som övervikt? Är det om det skoljer sig i vikt och längd på tillväxtkurvan? Min son är 3+ på vikten men 4+ på längd.

  • Meriall
    Anonym (Qwerty) skrev 2019-05-03 22:21:43 följande:

    Vad bedöms som övervikt? Är det om det skoljer sig i vikt och längd på tillväxtkurvan? Min son är 3+ på vikten men 4+ på längd.


    Då är han definitivt inte överviktig.
  • Anonym (En av varje)

    Min äldsta (7 år) har alltid varit smal och på gränsen till undervikt. På lillebrors 3-årskontroll konstaterades att han ligger på gränsen till övervikt vilket inte förvånade mig, jag ser ju att han har lite extra att ta av och vi hade redan börjat tänka på att hålla lite extra koll så att det inte går åt fel håll samt slutat med välling.

    Vi äter sedan tidigare bra mat med mycket grönsaker och begränsat med sötsaker så där gör vi inget annorlunda. Han älskar dessutom grönsaker så det tar alltid en stor del av hans portion.

    Det vi tänkt på är att servera vatten till maten hemma, förut fick han ibland mjölk (han dricker mjölk på förskolan).

    Vi brukar också försöka göra något med honom på kvällen så att han inte märker att storasyster får kvällsmacka (hon behöver den men inte han).

    Han är generellt ute och leker mycket men nu på sista tiden har vi tänkt extra mycket på att se till så att han rör på sig ordentligt, t ex genom att spela fotboll, cykla eller hoppa studsmatta en bra stund tillsammans.

    Om vi märker att han inte smalnat av något vid 4-årskontrollen får vi se över om det är något mer vi behöver göra.

    Självklart pratar vi aldrig värderande om vikt eller våra kroppar och detta är inget vi hetsar över. Det handlar heller såklart inte om att han inte är fin (han är helt perfekt precis som han är), utan om att han på sikt riskerar sämre hälsa om han som barn bär på övervikt.

  • Anonym (En av varje)

    Min äldsta (7 år) har alltid varit smal och på gränsen till undervikt. På lillebrors 3-årskontroll konstaterades att han ligger på gränsen till övervikt vilket inte förvånade mig, jag ser ju att han har lite extra att ta av och vi hade redan börjat tänka på att hålla lite extra koll så att det inte går åt fel håll samt slutat med välling.

    Vi äter sedan tidigare bra mat med mycket grönsaker och begränsat med sötsaker så där gör vi inget annorlunda. Han älskar dessutom grönsaker så det tar alltid en stor del av hans portion.

    Det vi tänkt på är att servera vatten till maten hemma, förut fick han ibland mjölk (han dricker mjölk på förskolan).

    Vi brukar också försöka göra något med honom på kvällen så att han inte märker att storasyster får kvällsmacka (hon behöver den men inte han).

    Han är generellt ute och leker mycket men nu på sista tiden har vi tänkt extra mycket på att se till så att han rör på sig ordentligt, t ex genom att spela fotboll, cykla eller hoppa studsmatta en bra stund tillsammans.

    Om vi märker att han inte smalnat av något vid 4-årskontrollen får vi se över om det är något mer vi behöver göra.

    Självklart pratar vi aldrig värderande om vikt eller våra kroppar och detta är inget vi hetsar över. Det handlar heller såklart inte om att han inte är fin (han är helt perfekt precis som han är), utan om att han på sikt riskerar sämre hälsa om han som barn bär på övervikt.

  • Lavish

    Det beror väl lite på ålder på barnet, hur pass mycket det är och utvecklingen i stort.

    Yngsta fick vi höra att hon var normalviktig men i den övre ändan på treårskollen. Det var inte så överraskande, hon var nämligen en riktigt rund bebis som låg bra över 3 på kurvan i princip sen födseln. Då hade hon ändå blivit mycket slankare än hon varit och nu när vi ska dit för fyraårskoll har hon blivit ännu slankare. 

    Men generellt tänker jag väl att det är med övervikt med barn som med övervikt på vuxna - lite övervikt kan ofta uppfattas som "normalt" utseende. Barn i övre förskoleåldern och lågstadieåldern "ska" ju egentligen vara riktigt spinkiga, så det är klart att barn som har lite för mycket fortfarande ser ut att vara helt normala i kroppsbyggnaden för den som inte är expert på hur ett normalviktigt barn ska se ut i den åldern.

    Hade mitt barn varit lite överviktigt hade jag väl tänkt lite extra på att framförallt komma ut och röra oss men också förstås dra in lite på sötsaker. Vi äter inte så mycket sötsaker till vardags och att ha totalförbud på sånt tror jag är kontraproduktivt, men lite här och var kunde man väl dra in på något. Sen hade jag förstås velat kolla upp vikten kontinuerligt så att det gick åt rätt håll eller åtminstone absolut inte åt fel håll. 

    Hade mitt barn haft fetma så hade det ju varit en enorm varningssignal att vi lever typ hela vårt liv fel. Det hade nog gjort att jag kände att vi måste göra stora, drastiska förändringar i hela vår livsstil och hade nog blivit något av en kris. 

Svar på tråden Vad gör du när BVC/skolsköterskan säger att barnet har övervikt??